Ik ben niet tevreden over de beeldkwaliteit bij het afspelen op een TV van een met "Magix Foto's op CD en DVD 10" gebrande DVD. De foto's worden in het algemeen minder scherp en 'sprankelend'. Vooral verticale foto's, en in het bijzonder die met wat meer contrasten en details, worden al snel worden korrelig, onscherp, rommelig, enz.
Bij het branden gebruik ik de maximale bitrate van 9724 en de hoogste kwaliteit van 15. Het anti-interlacefilter (dat flikkering onderdrukt) is op UIT gezet, gezien de opmerking in de Handleiding dat moderne TV's (met bijv. een LCD-scherm - zoals ik gebruik) al zo'n filter hebben en dat gebruikmaking ervan tot artefacten aanleiding geeft.
Ik vraag mij af of de in de Handleiding besproken Interlacing de oorzaak vormt voor voor de slechtere beeldkwaliteit, maar de aanwijzingen daarover zijn mij niet duidelijk. En als daarin inderdaad de oorzaak ligt, weet ik ook niet hoe ik dat dan zou kunnen oplossen.
Enerzijds staat namelijk in die Handleiding: "Wanneer de DVD op een TV bekeken wordt is Interlaced altijd beter, omdat de TV nu eenmaal op die manier zijn beeld opbouwt". Maar op p. 222 vind ik onder 'Interlace-artefacten' een plaatje van een vrachtauto waarmee een effect wordt geillustreerd van rafelige contouren. En dat lijkt nu verdacht veel op wat ik zelf constater bij bijv. een foto van een donker standbeeld tegen een lichte achtergrond. Daarnaast vind ik overigens bij Wikipedia opmerkingen dat interlacing minder geschikt is voor onder meer TV's met LCD-schermen. Anderzijds wordt in dezelfde Handleiding opgemerkt dat de instelling van De-interlacing tot een slechtere beeldkwaliteit leidt.
Kortom, ik zoek middelen om de beeldkwaliteit op TV te verbeteren. Of Interlacing daarbij een rolspeelt is mij niet duidelijk, laat staan hoe daarin oplossingen te vinden. En wellicht is er sprake van een totaal andere oorzaak.
Graag uw reactie en bijvoorbaat mijn dank !!!