Wanneer converteren van HDV naar SD?

Voormalige gebruiker schreef op 09.12.2009 om 22:18 uur
Met de Canon HV20/30/40 kun je video, opgenomen in HD, capturen in SD
naar de computer. Dat is bijvoorbeeld noodzakelijk als je nog niet over een krachtige computer beschikt.
Volgens sommigen is dan de SD-kwaliteit minder dan direct opgenomen in standaard definition. Is het dan beter om te capturen in HD om daarna direct
het materiaal te exporten in VDL naar DV-AVI?
Wie heeft ervaring met deze werkwijze óf doet het nóg anders?

Reacties

Polders schreef op 13.12.2009 om 10:08 uur
Beste Houtkoek, zoals bekend staat HD voor High Definition en SD voor Standaard Definition. Het kwaliteitsverschil op een HD scherm ids daarmee verklaart.
In de gebruiksaanwijzing van Video deluxe onder Inleiding bij Import- en exportformaten staan de bestandstypen die door Video de Luxe kunnen worden verwerkt. Kijk daar eens of uw bestandstype dat door de camera wordt gemaakt daar tussen staat.
Succes
Voormalige gebruiker schreef op 13.12.2009 om 10:20 uur
Hallo Polders,
Bedankt voor je reactie. Uit jouw antwoord begrijp ik dat ik mijn vraag onvoldoende duidelijk heb omschreven.
Je kunt met een Canon HV30 opnemen in SD en in HD(V).
Ook al kun je HD nog niet monteren (te zwakke computer) is het wel verstandig om in de hoge resolutie op te nemen. Kun je altijd later in HD monteren.
Echter (en nu komt het probleem): als de camera het HD-materiaal in SD capturt naar de computer blijkt de kwaliteit minder te zijn als wanneer je met je HV30 direct opneemt in SD. Dus je moet op een ander tijdstip converteren.
Maar wanneer en met welke converter? Want ook in converters zit een enorm
verschil in kwaliteit en eindresultaat. Of doe je het in VDL?
Heb je hier een antwoord op?
Polders schreef op 13.12.2009 om 17:06 uur
Beste Houtkoek, check eens in uw Video deluxe manual of uw versie voor HD formaat geschikt is.
Veel succes
Voormalige gebruiker schreef op 15.12.2009 om 12:56 uur
Zelf neem ik altijd op in HD met mijn Sony en met afspelen zet ik hem dan op SD. In de opstart preset van Video deluxe kies ik dan voor 16:9 PAL, 25 fps en dat knip en plak ik en voer het uit naar DVD. Bij het branden op een DVD adviseer ik wel de encoder hoger te zetten dan de standaard 6224 Mbps waar hij op staat. Dat is laag en adviseer ik deze op 8500 te zetten. Heel belangrijk! Op mijn YouTube kanaal doe ik dat ook voor.