Waarom levert importeren van een avi file een zwarte scene op?

hermw schreef op 13.12.2012 om 21:09 uur
Ik heb via Pinacle Studio een aantal videobanden ingelezen als avi files. Deze files kan ik via de VLC media player gewoon afspelen. Als ik zo'n file via Bewerken naar de Arranger sleep krijg ik maar 1 zwarte scene te zien van 1 min. 8 sec. Ook afspelen in preview geeft alleen maar zwart beeld. De avi file heeft een lenge van 5 min 25 sec. en is iets groter dan 1Gb. Systeem Pentium dual core 2.4GHz, 3Gb Ram met Windows 7 Programma: Video DeLuxe MX Plus

Reacties

magixagent schreef op 14.12.2012 om 09:32 uur

helaas een kort antwoord voor U, 

de projecten die gemaakt zijn door Pinnacle, kunt u niet inlezen in VDL van MAGIX,

reden, de producten werken met verschillende codexen.

succes met het mooie MAGIX product.

lucky_me schreef op 14.12.2012 om 09:58 uur

avi is eigenlijk geen filmformaat, het is een zogenaamd containerbestand. dat betekend dat het gebruik maakt van verschillende codex'. (zie een codex als een bestandje dat een programma gebruikt om digitaal beeldmateriaal te lezen of te schrijven). Dit betekend dat er niet één avi formaat is, maar veel verschillende die allemaal met andere codex' worden gelezen. er zijn wel een aantal oplossingen;

*voor materiaal dat reeds gemaakt werd in pinacle kan je het opnieuw inladen in pinacle en exporteren in een ander formaat, vb mpeg2

*in de toekomst kan je eventueel ook videobanden direct met magix inlezen, dan ben je uiteraard zeker van de juiste codex' te hebben.

*er bestaan programma's waarmee je kan bepalen welke codex gebruikt wordt. deze zijn te vinden op het internet en de codex zelf zijn dan ook te downloaden. Deze oplossing is enkel aan te raden als je echt weet wat je doet en bedenk ook dat veel van die sites nogal dubieus zijn en er op uit zijn om samen met die codex andere zaken mee te sturen. Zelf doe ik dit nooit.

ps: avi maakt geen gebruik van compressie waardoor de bestanden zeer groot worden. Het kwaliteits verschil met andere formaten die dat wel doen ga je niet zien, temeer dat je startte met video banden.

mvg

Luc

hermw schreef op 14.12.2012 om 16:32 uur

lucky_me en magixagent

Bedankt voor julllie duidelijke antwoorden.

Cinecor schreef op 15.12.2012 om 10:20 uur

Even ter aanvulling:

Om te weten te komen welke codec er in een avi bestand zit kan je o.a. gebruik maken van het gratis te downloaden progje G-spot. Niet dubieus, want ik (en velen met mij) gebruik het al jaren. Je kan dan zien of in je pc die codec geïnstallerd is. Zowel video als audio kunnen eigen codecs hebben.

Wees wel voorzichtig met het downloaden van pakketten codecs. O.a. "K-Lite" is berucht en niet aan te raden voor de montagepc.

Het is overigens "codec" en geen "codex".  Dat laatste woord is de aanduiding voor een boek uit de Middeleeuwen of zelfs nog wel ouder. Afgeleid van "caudex" (Frans voor "houtblok").