Waar vind ik 'in de shop' en dan vooral de HEVC codec?

johanvandermeer schreef op 06.10.2019 om 23:55 uur

Als VdlP-gebruiker (op mijn desktop versie 18.0.1.213(UG-8437)/recentelijk op mijn laptop geladen versie 17.0.1.128 (UG-8432) - beide op Windows 10) heb ik kort voor dit weekend (eindelijk..) een GoPro7 Black aangeschaft. Dat leek mij een goede keuze voor onze komende - vooral onderwater- vakantie die over twee weken begint. We zijn zo goed als helemaal voorbereid met filters, extra accu's, floating device, head band, enz.

Vandaag was ik bezig me nog meer te verdiepen in de instellingen van de GoPro 7 Black. Voordat ik de video-instelling wilde wijzigen naar 4K word ik erop gewezen dat HEVC een must is. 'Never heard off HEVC', moet ik heel eerlijk zeggen. Dus voordat ik daadwerkelijk de instelling aanpaste, eerst maar eens meer daarover lezen. En bovendien: zijn mijn editing programma's hier wel geschikt voor?

Dus ging ik in mijn VdlP op de desktop op zoek via Hulp naar HEVC. Die info popte rap op. Ik moest 'naar de shop' om de HEVC-codec te laden tegen een vergoeding. Prima. Maar waar is 'naar de shop'? Bij mij in het basisscherm zie ik helemaal rechts het tabblad "STORE". Daar zie ik van alles, maar niets dat maar enigszins lijkt op HEVC. Overigens, waar je ook op klikt niks klikt naar de "STORE". Ook Hulp wijst je niet 'naar de shop'.

Daarom kom ik hier terecht. Mijn vraag lijkt me helder: hoe kom ik via 'naar de shop' bij het laden van de HEVC codec? En wat moet ik dan nog meer doen?

In dat kader verwijs ik naar mijn laptop. Die mag dit keer mee op vakantie als montage-unit. Dus heb ik onlangs vanuit mijn Magix account VdlP op mijn laptop geïnstalleerd. Dit blijkt een lagere versie te zijn als op mijn desktop. Waarom?
Ik zou verwachten dat deze aan elkaar gelijk zijn. Ik krijg vooralsnog voor mijn laptop geen versie-updates aangeboden richting 18.0.1.213. Daarbij komt: ik zie in het basisscherm niet het tabblad "STORE".
Het lijkt me verstandig op de laptop de HEVC-codec te installeren. Dan kan ik tijdens de vakantie de 4K-footage uiteindelijk op een behapbare bestandsgrootte houden.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.
Met goede groet,
Johan van der Meer

Laatst gewijzigd door Bol op 04.08.2023, 15:00, in totaal 1 keer gewijzigd.

Reden: gesloten, alleen te lezen

Zodra ik even tijd heb, duik achter de montagetafel om videoclips te bewerken. Ik wil dat ook graag met geluiden op niveau brengen: het liefst vanuit de opname; soms zijn aanvullende of ondersteunende geluiden nodig. Ik verzamel ook rechtenvrije muziek om mijn clips te verlevendigen.

Reacties

mi-bo schreef op 07.10.2019 om 00:36 uur

@johanvandermeer

Beste Johan van der Meer.

Het verhaal HEVC staat als volgt omschreven.

Er zal eerst een gemaakte project als HEVC gefilmt op de tijdlijn moeten worden gezet, en dan gaan naar Bestand, exporteren, HEVC en dan komt de mogelijkheid tot online koop ( ik dacht van € 4,99)

Wat betreft de zelfde versie installeren op de laptop, ga naar https://www.magix.com/nl/support/mijn-service-center/ hier inloggen , naar mijn producten, en vandaar uit kunt U de zelfde versie installeren als op Uw Desktop. en na het volledig installeren kijken of er via hulp online actualiseren geen download update is.

sc6

Met vriendelijke groet

Michael

Bol schreef op 07.10.2019 om 18:46 uur

Hallo Johan,

U heeft VDL versie 18.0.1.213 (2019) op uw desktop PC staan en op uw Laptop VDL versie 17.0.1.128 (2018) staan. Voor zover ik mij kan herinneren, kunt u al in beide VDL versies een project exporteren als HEVC bestand. U moet deze betaalde HEVC codex wel aanschaffen bij Magix ad: € 4,99. (deze is meerdere keren te gebruiken om HEVC te activeren; dus op meerdere PC's)

Wanneer u voor het eerst een filmfragment op de tijdlijn zet. dat krijg u dit te zien

Vraagje, is uw Updateservice datum verlopen?

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 07.10.2019, 20:15, in totaal 3 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 07.10.2019 om 19:18 uur

Hallo Johan

Zie: https://www.magix.info/nl/tutorials/hoe-te-handelen-bij-het-activeren-van-n-codec--1190235/

Ik zie, tot mijn grote verbazing, dat de afbeeldingen op een of andere manier zijn verwijderd. Vanavond ga ik op mijn harde schijf naar deze afbeeldingen zoeken en zal deze dan hier plaatsen.

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 07.10.2019, 19:50, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 07.10.2019 om 19:50 uur

Hallo Johan, hier de afbeeldingen, die behoren bij de link in mijn eerder gegeven antwoord. Gr. Rob

Wanneer er bij een (her)installatie gevraagd wordt om een activering van één codec bv. Mpeg-2, Mpeg-4 of HEVC en u ziet het onderstaand activeringsscherm, dan kunt u deze codec opnieuw proberen te activeren door:

1. klik op: "Opnieuw activeren" (blauwe letters)
  2. Log hier in
  3. Type het bestelnummer, dat u bij aankoop van het product heeft ontvangen, in en klik op "Activering genereren"
  4. U krijgt nu een melding: "Hartelijk dank voor uw activering!"
  5. U ontvangt nu een email met daarin een nieuwe activeringscode
  6. Vul deze in en klik op activeren
  7. U krijgt nu een melding dat de activering succesvol is afgerond
  8. .
  9. Heeft u geen bestelnummer (meer)? Ga dan naar: https://support2.magix.com/customer/nl/request

PC -1-

PC -2-

johanvandermeer schreef op 09.10.2019 om 17:14 uur

Beste Michael en Rob,

Hartelijk dank voor de heldere uitleg. Ik heb de HEVC-codec op mijn desktop geïnstalleerd nadat ik een 4K-filmpje heb gemaakt en in mijn VdlP heb ingeladen en geëxporteerd.

Ik loop tegen twee problemen aan die niet 'des Magix' zijn.
1.) in mijn Windows 10 ontbreekt de HEVC-codec, dus ik kan het geëxporteerde bestand niet openen. Hiertoe heb ik een feedbackvraag bij Windows uitgezet.
2.) Ik heb het 4K filmpje eerst eens opgenomen met mijn OnePlus 5 telefooncamera. De opname begint heel schokkerig en met digitale 'rommel' in het scherm. Hiertoe heb ik een vraag uitgezet bij OnePlus.
Ik kan mij echt niet voorstellen dat ik de eerste ben die hier tegenaan loopt. Op beide onderwerpen is bij èn WIndows èn OnePlus vooralsnog geen informatie te vinden.

By the way: ik gaf het al eerder aan, de Magix hulpfunctie in mijn VdlP-versies is onduidelijk over wat te doen bij HEVC. B.v. zo'n heldere uiteenzetting als hierboven staat, geeft beduidend meer installatiehulp! Hoe om te gaan met de HEVC functie zelf - het verkleinen van 4K-bestanden naar behapbare bestandsgrootte zonder gering kwaliteitsverlies - is me nog niet helemaal duidelijk. Hiervoor ga ik nog wel verder op zoek.

Tenslotte: inderdaad is mijn update servicedatum verlopen. Dus daar waar ik op mijn desktop nog wel een 18x-versie heb kunnen laden (eerder dit jaar), krijg ik deze versie niet (meer) op mijn laptop. Met het online actualiseren kreeg ik daar overigens nog wel een drietal update 17-versies aangeboden.

Met goede groet,
Johan.

Laatst gewijzigd door johanvandermeer op 09.10.2019, 17:22, in totaal 2 keer gewijzigd.

Zodra ik even tijd heb, duik achter de montagetafel om videoclips te bewerken. Ik wil dat ook graag met geluiden op niveau brengen: het liefst vanuit de opname; soms zijn aanvullende of ondersteunende geluiden nodig. Ik verzamel ook rechtenvrije muziek om mijn clips te verlevendigen.

mi-bo schreef op 09.10.2019 om 18:20 uur

@johanvandermeer

Beste Johan.

Dank voor Uw feedback.

Wat heeft Windows met HEVC te maken werk zelf met Windows 10 Pro 1903, en geen enkel probleem met import/export van HEVC

U start MAGIX vdl op en ga naar bestand,importeren,zoek op waar de bestanden staan en kan worden bewerkt,en later via bestand exporteren HEVC naar schijf of extern.

U zal wel een Tv moeten hebben die HEVC ondersteund en/of dvd speler.

Heeft U bij de camera geen cd of dvd gekregen om de gegevens op laptop of desktop te installeren of via een link dst is wel een must.

Iets meer info waar U misschien iets aan heeft.

Met vriendelijke groet,

Michael

Bol schreef op 09.10.2019 om 19:40 uur

Ha​​​​​​​llo Johan,

Om HEVC films te kunnen afspelen in W10 moet u de HEVC codec aankopen via Windows Store

Groet

Rob

Ps: kan wegrns omstandigheden beperkt antwoorden

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 09.10.2019 om 21:35 uur

Hi Johan, er zijn op het internet Freeware afspeelprogramma's te downloaden die HEVC wel kunnen afspelen. Bv VLC. Gr. Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 09.10.2019, 21:38, in totaal 2 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 10.10.2019 om 07:40 uur

Hi Johan, zie 2 linken voor de verklaring waar je nog vragen over heb Gr. Rob

https://www.ct.nl/hotline/microsoft-hevc-videocodec-wel-of-niet-gratis/

https://www.video-streams.nl/nieuws/is-h-265-videocodec/

Laatst gewijzigd door Bol op 10.10.2019, 07:55, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 10.10.2019 om 07:54 uur

Hi Johan, wanneer de updategarantie is verlopen, dan kan je altijd de laatste en de verkregen updates VDL 20XX downloaden, uit mijn account/mijn producten. Lees dit eens door: https://www.magix.com/nl/support/updateservice/

Groet

Rib

PC -1-

PC -2-

johanvandermeer schreef op 10.10.2019 om 20:15 uur

Heren,

Heel hartelijk dank voor Uw ondersteuning! De HEVC-codec is gevonden en geïnstalleerd op mijn desktop die draait op Windows 10 (niet de -Pro versie, hoor!). Ik ga 'm nu uiteraard ook installeren op mijn laptop. Het openen van het gemonteerde 4K-filmpje (geëxporteerd met de HEVC-codec vanuit Magix) in (b.v.) de Windows Media Player loopt nu wel door en verschijnt keurig op mijn monitor.

Voor het gelijkschakelen van mijn desktop met laptop via updates heb ik Rob's link gevolgd om de informatie daarover te lezen. Ik zou eigenlijk de updateservice van mijn basisversie moeten verlengen om mijn laptop op hetzelfde versieniveau te krijgen als mijn desktop. Ik ga eens even nadenken wat ik daarmee ga doen.

Over camera gesproken, Michael, die zit op mijn smartphone, Ik ben eerder al er achter gekomen dat deze 'standaard' camera op de Oneplus 5 eigenlijk toch niet zo 'smart' is. Deze kon al niet omgaan met externe microfoons. Er is veel free ware voor 4K smartphone camera's beschikbaar, zie ik nu. Ik ga daar mijn heil zoeken.

Ik heb heel recent een GoPro Hero Black 7 aangeschaft. Hierdoor is eigenlijk de voor mij nog compleet onontgonnen 4K manier van het maken, terug zien en verwerken van een videoclip begonnen.

Dank dat jullie mij op weg hebben geholpen!

Met goede groet,
Johan

mi-bo schreef op 10.10.2019 om 20:46 uur

@johanvandermeer

Beste Johan,

Dank voor Uw Feedback,

wat betreft download update als U dit bv voor de Desktop doe naar MAGIX vdl plus/prem versie 2020 dan kunt U het ook installeren op de laptop.

Hierin zit ook het mooie MAGIX eigen reisroute programma MTM(MAGIX TRAVEL MAPS).

Veel film plezier en mooie tijd daar tijdens Uw reis.

Sc6

Met vriendelijke groet,

Michael