Volume standaard

Superdave schreef op 27.11.2009 om 22:17 uur

Hallo,

Ik probeer te achterhalen wat het "volume standaard" is. Als ik een mp3 toevoeg, kan ik er dan vanuit gaan dat de volume goed staat ingesteld.
Ik heb `t idee, dat standaard de volume op -3db ingesteld staat en volgens mij is dat aan de zachte kant.

Hoe weet ik dat de uiteindelijke volume niet te zacht óf te hard staat?
En als ik meerdere mp3 stukken toevoeg, hoe krijg ik deze gelijk aan elkaar, dus dat de volume synchroon aan elkaar gelinkt is? Niet dat de ander harder klinkt dan de andere.

Reacties

RiViS schreef op 29.11.2009 om 22:10 uur
Je kunt per audiofragment het volume normaliseren. Rechtsklik er op en klik op Normaliseren. Ik zou nog wel even goed luisteren of het resultaat naar je zin is, eventueel per fragment nog wat bijregelen met de volumeregeling (versleep het wybertje middenin het fragment naar boven of beneden). Of doe het via rechtsklik en Volume instellen, dat kan dan in stappen van bv 3 db.

groet,
Rijk
Mooniebug schreef op 06.01.2011 om 21:08 uur

Beste SuperDave

 

-3db is eigenlijk helemaal oke. Dit moet je altijd standaard gebruiken, omdat een eventuele bewerking met effecten, compressing of equilizing vaak vwat volumeverhoging met zich meebrengt. Hanteer je de 0 db, dan zijn volumeclips verzekerd. Is ook niet de bedoeling. Toch?

 

Ik hoop hierbij wat duidelijkheid gegeven te hebben