vignet aanbrengen

plagge schreef op 28.11.2011 om 12:37 uur

Is er binnen Video de Luxe MX een mogelijkheid om eenvoudig een vignettering aan te brengen? Ik bedoel een soort "nevel" aan de zijkant van het beeld zodat het midden er extra uitspringt. 

Vroeger in de super 8 tijd werd dit effect nog wel eens opgeroepen door de lens aan de rand in te smeren met vasaline. 

Reacties

mi-bo schreef op 28.11.2011 om 16:38 uur

Als U vdl MXpremium pakket heeft zit dit onder deel in het programma. ook is dit apart via catooh te koop

succes.

plagge schreef op 28.11.2011 om 16:51 uur

Dank je wel MI-BO voor de snelle reactie. Ik had ook niet anders verwacht dan dat dit erin zou zitten. Kunt u mij ook nog aangeven waar in MX/ Ik vermoed ergens in videoeffecten maar daar kan ik het niet vinden. 

Alvast bedankt. 

mi-bo schreef op 28.11.2011 om 16:52 uur

heeft u dan het premium pakket

gr

plagge schreef op 28.11.2011 om 16:55 uur

Ik heb inderdaad het Premiumpakket. 

mi-bo schreef op 28.11.2011 om 17:01 uur

Als U alles wat op de dvd staat heeft geinstalleerd en geactiveerd , zal dit via effecten met Prodad of New Blue effecten wel te vinden zijn.

succes met het mooi Magix Product.

lucky_me schreef op 29.11.2011 om 01:17 uur

Hallo

Ik bedenk net dat je dergelijk effect makkelijk zelf kan maken.

begin met een alpha key vlak te maken. Daar bedoel ik gewoon een vlak mee met een zwarte rand en een witte kern. Deze kan je eventueel maken in een extern programma. Indien je dat kan mag je het wit geleidelijk laten overvloeien naar zwart via grijswaarden. Dan krijg je straks een geleidelijker overgang naar je wazige randen.

Nu plaats je op het derde spoor je video, je geluid komt dus op het vierde spoor. Het masker dat je daarnet maakte komt op het tweede spoor en krijgt dezelfde lengte als de video. Op het bovenste spoor komt een kopie van je film zonder geluid. Zorg dat de video's perfect boven elkaar staan. Op de bovenste video pas je nu het effect toe dat je wil zien in de randen. Onder video effecten/vervorming zal wel iets staan naar je zin denk ik.

Nu selecteer je je masker en in het chroma key effect kies je voor "alpha". Nu zie je ,bij het afspelen, wazige randen en een scherpe kern.

En dat potje vaseline? dat mag terug in de kast.

plagge schreef op 29.11.2011 om 18:44 uur

Dank je wel Lucky me. Ik ga deze oplossing zeker proberen al weet ik (nog) niet precies waar ik het alpha-key-vlak vandaan kan halen. ls ik het goed begrijp moet ik daarvoor naar een fotobewerkingsprogramma. 

RiViS schreef op 29.11.2011 om 19:45 uur

Dank je wel Lucky me. Ik ga deze oplossing zeker proberen al weet ik (nog) niet precies waar ik het alpha-key-vlak vandaan kan halen. ls ik het goed begrijp moet ik daarvoor naar een fotobewerkingsprogramma. 

Hallo Plagge,

In Windows zit het teken-programma Paint (onder Bureau Acessoires), hiermee kun je een (grote) cirkel maken, gebruik daarvoor de ellips onder Vormen, met de muis sleep je dan de cirkelvorm op het tekenvlak, met de vierkantjes er om heen kun je de grootte en de vorm beinvloeden en je kunt hem ook verplaatsen. Daarna kun je de buitenrand opvullen met bv zwart, klik op het emmertje en kies de kleur zwart (rechts), klik daarna in het buitenvlak en alles buiten de cirkel wordt zwart. Je kunt evt nog een tweede cirkel maken binnen de eerste en dan het gebied tussen die 2 cirkels opvullen met grijs, dat kun je ook doen met meerdere cirkels en dan steeds een graadje lichter grijs nemen voor de vulling.

Sla het op als jpeg en sleep die file dan in je film zoals Luc aangeeft.

groet,

Rijk

plagge schreef op 29.11.2011 om 23:09 uur

Hallo RiVis, 

Dank je wel voor de geweldig duidelijke uitleg. Op deze manier krijgt dit forum extra glans. Chapeau!

Ik ga het morgen meteen uitproberen. 

groet, Plagge

lucky_me schreef op 30.11.2011 om 18:49 uur

Dag Plagge

Mag ik vragen of het resultaaat in de lijn der verwachtingen ligt?

mvg

Luc

plagge schreef op 01.12.2011 om 11:05 uur

Hallo Luc,

Nou als ik eerlijk ben heb ik het gewenste resultaat nog niet kunnen boeken. Ik ben er wel een hele tijd mee bezig maar het wil maar niet lukken om de klok zoals in bijgevoegd voorbeeld staat ook een dergelijk effect in de film te krijgen. Het zal ongetwijfeld aan mij liggen. In het verleden werkte ik met Ulead en daar zat het effect er standaard in. Ik heb ook een schermafdruk bijgevoegd misschien dat jij nog iets kunt ontdekken.

Groet,

Geertjan                                        

RiViS schreef op 01.12.2011 om 11:46 uur

.....Nu plaats je op het derde spoor je video, je geluid komt dus op het vierde spoor. Het masker dat je daarnet maakte komt op het tweede spoor en krijgt dezelfde lengte als de video. Op het bovenste spoor komt een kopie van je film zonder geluid. ....

Luc, moet het niet net andersom, dus het masker onder de video? De laagste sporen hebben altijd "voorrang"

groet,

Rijk

lucky_me schreef op 01.12.2011 om 12:08 uur

ja maar, als je nu kijkt in zijn voorbeeldvideo, dan is dat effect er toch?Langs de randen zie ik het "zand"effect en de kern ziet er scherp uit. misschien even experimenteren met effecten  Ik ben nu op mijn werk (middagpauze) en kan dus niets kontroleren maar uit het hoofd zou ik zeggen dat het wit in het masker de video onder het masker toont en het zwart de video boven het masker. Dat vind je wel terug in de hulp wanneer je vraagt om alpha key. Indien niet opgelost , laat het me weten dan maak ik het deze avond zelf eens en post ik het.

mvg

Luc

RiViS schreef op 01.12.2011 om 16:44 uur

Even een proefje gedaan:

- zwarte cirkel tegen witte achtergrond (gemaakt met Paint) op spoor 3 gezet

- Effect chroma key Zwart toegepast

- Effect Vervorming/ Zand toegepast, maximaal (100)

dan krijg je dit (hopelijk komt het over):

 

PS: met het Effect: Scherpte / Artistieke Vervaging (onderste schuifregelaar naar rechts schuiven) krijg je nog wat extra vervaging, even zelf uitproberen,

groet,

Rijk

lucky_me schreef op 01.12.2011 om 17:37 uur

Dag Rijk

Niet het effect zwart in chroma key maar alpha key (staat wel tussen effecten chroma key) moet je toepassen. Geeft een gans ander effect

mvg

Luc

RiViS schreef op 01.12.2011 om 17:54 uur

Je hebt gelijk, Luc, dat is mooier, alleen begreep ik dat plagge een witte achtergrond wilde en dat lukt (mij althans) zo niet. Maar met de schuifregelaars (drempelwaarde) video-niveau kun je zo wel een fraai effect krijgen.

In elk geval heeft hij nu toch goede mogelijkheden om verder te experimenteren, denk ik zo.

groet,

Rijk

plagge schreef op 01.12.2011 om 18:54 uur

Is er binnen Video de Luxe MX een mogelijkheid om eenvoudig een vignettering aan te brengen?

Ik begrijp inmiddels dat ik heel wat los heb gemaakt met de door mij aanvankelijk als " eenvoudig "  beoordeelde vraag. Gelukkig zijn er dan mensen op deze site die zich graag in een item vastbijten en zodoende proberen op een of andere manier een oplossing te bieden. Daarom Luc en Rijk bedankt voor de inzet en ik zal zeker gaan proberen om de klok ook in de film te voorzien van een " witte nevelrand " .  Tenslotte is de aanzet hiertoe door jullie gegeven. Als ik er in slaag (vroeg of misschien laat) dan meld ik mij weer. 

Groet, 

Geertjan 

 

lucky_me schreef op 01.12.2011 om 20:15 uur

ik heb het, wel in een haastje, ook eens in elkaar gestoken. De overgang tussen scherp en wazig kan veel beter maar bon, het is maar een voorbeeld

Eens je het door hebt is het eigenlijk vrij eenvoudig, letterlijk mijn uitleg volgen. voor de achtergrond heb ik een klein beetje gespeeld met helderheid in het bovenste spoor en ook een beetje met het zand effect

heb je nog zulke vragen? dit vind ik een uitdaging en daar houd ik van.

succes

Luc

hvanbavel41 schreef op 22.02.2012 om 17:17 uur

op uw vraag is NewsBlueFx light Blens gratis is juist allen moet je serie nummer wat op het hoesje staat ingeven

hier staan 3 serie nummers voor magix mx dan Newsbleu en prodad dan ben je van het probleem af.