Video Pro X14 met capture kaart Intensity Pro 4K

Satviewer schreef op 08.09.2024 om 12:22 uur

Beste,

Ik gebruik reeds jaren de Magix Video Deluxe programma's voor mijn montages. Aangezien ik echter een pak VHS video's wilde digitaliseren en opkuisen, kocht ik een zware PC met Windows 11, een capture kaart Blackmagic Intensity Pro 4K en de toen laatste versie Video PRO X14. Vanuit de PRO X14 zie ik de capture kaart en kan dan probleemloos de composite video ingang gebruiken om de VHS te digitaliseren in 4:3 formaat.

Ik kocht echter deze capture kaart omdat die naast composite video ingang, eveneens RGB en HDMI IN heeft. Nu had ik onlangs op mijn Telenet digicorder een programma opgenomen in full-HD. Mijn bedoeling was om dit dan via de HDMI IN van de capture kaart over te zetten naar mijn PC en dan achteraf te kunnen bewerken. Bij de kaart is er een programma Media Express. Daarmee kan je het video signaal van de capture kaart zien en opnemen. Indien ik de inputgegevens van de kaart aanpas van composite video in naar HDMI IN, krijg ik inderdaad beeld en geluid op mijn PC. Ik kan dit dan vanuit dit programma opnemen. Indien ik echter de opname probeer af te spelen, krijg ik een popup met de melding "playback has been stopped because your disk was unable to keep up" en geen beeld. Indien ik de opname open vanuit PRO X14 krijg ik eveneens enkel een zwart beeld. Ik nam contact op met de leverancier van de kaart en blijkbaar wordt dit opgenomen in ongecomprimeerd video en kan de PC dit niet aan.

Ik wilde dan graag de opname uitvoeren vanuit de PRO X14. Indien ik daar de mogelijke video bronnen voor opname open, Zie je wel een hele reeks opties, maar voor de capture kaart is enkel analoog video via composite signaal mogelijk. Er is geen enkele mogelijkheid om ergens de HDMI ingang te kiezen en op deze manier dan de opname te realiseren. Dat is dus mijn concrete vraag: is er een mogelijkheid om toch de HDMI IN van de capture kaart te selecteren en dus de opnames te kunnen maken? Ik zie dat er intussen reeds een PRO X16 op de markt is. Heeft deze versie die mogelijkheid wel?

Ik heb uiteindelijk het 16:9 beeld van de digicorder overgenomen via de composite video ingang. Dat is wel gelukt, maar het resultaat was dan een 4:3 beeld dat ok was in de hoogte maar samengedrukt in de breedte. Ik heb dit dan vanuit het video programma aangepast zodat het uiteindelijk toch een 16:9 beeld werd met de juiste verhoudingen. Uiteraard is dit dan geen HD beeld en komt er veel bij kijken om dit allemaal te corrigeren.

Dus graag een concrete oplossing/programma waarmee de HDMI ingang van de capture kaart correct kan worden gebruikt om opnames over te zetten.

Bedankt alvast voor jullie reply en/of oplossing.

Mvg, Frank

 

Reacties

Nog 0 reacties - Schrijf de eerste reactie