Video inlezen zonder firewire, is dat mogelijk?

Ger40 schreef op 25.08.2011 om 21:45 uur

Mijn laptop heeft geen firewire aansluiting. Voor geluid heb ik alleen een ingang voor microfoon.

Laptop is: Acer, Aspire 7741ZG. W7.

Kan ik met een Magix programma middels de usb films inlezen en daarna bewerken?

Ik heb thans Magix de luxe 2007 maar deze kan ik niet op mijn huidige laptop installeren omdat dit programma niet op W7 draait.

Pinnacle heeft een z.g. breakout box waar de aansluitingen extern zijn, met een firewire aansluiting, en middels een usb de film op de laptop wordt gezet.

Heeft Magix ook een dergelijk apparaat?

Reacties

FotodeGooier schreef op 26.08.2011 om 07:16 uur

Hallo Ger24,

verreweg de gemakkelijkste methode is een (moderne HD)camera die het materiaal op een SD kaartje wegschrijft.

Omdat je dan het SD kaartje uit de camera rechtstreeks in de Laptop kunt steken en kopieren naar de harddisk van de Laptop.

Alleen er is één probleem, als je een HD camera hebt dan kun je NIETS doen met MDL2007. Die kan HD editting NIET aan. Eigenlijk kan geen enkel editprogramma waarvoor het nodig is om, vóór dat er mee gewerkt kan worden, éérst geconverteerd moet worden naar een lagere resolutie!

Groetjes

Gerard

Ger40 schreef op 26.08.2011 om 21:42 uur

Hallo FotodeGooier,

Bedankt voor de uitleg. Ik was ook niet van plan om met MDL2007 te gaan werken omdat ik deze niet op mijn laptop krijg. Een mogelijkheid is om mijn laptop Dualboot te maken, in die zin dat ik er Wxp bij zet. Daar draait MDL2007 wel op.

Mijn camera is een digital8 van Sony en werkt nog prima.Maar omdat er geen firewire op mijn laptop zit was mijn vraag, in het algemeen, of inlezen middels de usb wel kon. Uiteraard zou ik dan een programma van magix moeten hebben dat op W7 draait en of het geluid dan ook mee komt.

Gemakshalve verwees ik naar de breakoutbox van Pinnacle waar alle benodigde aansluitingen op het externe kastje zitten en dat kastje middels usb op de computer aangesloten wordt. Een mooi systeem, daar op vele laptops geen firewire aansluiting meer zit. Overigens heb ik in het verleden heel wat problemen met de software van Pinnacle gehad en ben later overgestapt op Magix.

Een andere camera is wel leuk, maar ook u zult weten dat we onze euro maar 1x kunnen uitgeven en dat je niet alles in het videogebeuren kunt stoppen

lucky_me schreef op 27.08.2011 om 05:08 uur

Dag Ger40

Zelf gebruikte ik een Acer ASPIRE 7736ZG. Ik had ook geen fire-wire en er was ook geen uitbreidingssleuf voorzien om dergelijk kaartje nog bij te steken. Ik werk met een dv camera (panasonic) met een bandje en had dus ook fire-wire nodig om de bestanden met magix te kunnen laden. (het programma dat bij de camera geleverd werd werkt niet met windows 7) Ik heb van alles geprobeerd maar niets werkte. Ook zogenaamde omzettingen van fire-wire naar USB niet.

  Verder heb ik ook ervaren dat mijn laptop veel te licht was om video bewerkingen op te doen. Gezien mijn laptop lijkt op die van jouw en de mijne geen gewone digitale video kan bewerken...... de rest kan je zelf wel invullen denk ik.

Ik voel me een beetje een onheilsprofeet maar zelf heb ik (noodgedwongen) geïnvesteerd in een nieuwe krachtige desktop. Ik vrees dat je zal moeten keuzes maken.

Ik wil toch positief eindigen. Ik weet vrij zeker dat jouw laptop meerdere ingangen heef voor geluid. Rechts onder (op je taakbalk) staat een icoon van een luidsprekertje. Wanneer je daarop rechtsklikt en kiest voor opname apparaten kom je in een venstertje terecht waar je de ingangen van je geluidskaartje ziet. Rechts klikken in dit venstertje en in het snelmenu kiezen voor "uitgeschakelde apparaten weergeven" zal je alle mogelijkheden van je geluidskaart tonen.

mvg

Luc

Ger40 schreef op 27.08.2011 om 10:40 uur

Goede morgen Lucky me,

Bedankt voor je reactie.

Als ik de minimale vereisten zie bij bewerkingsprogramma's zou mijn laptop hieraan moeten voldoen. Alleen denk ik dan aan digitaal en niet direct aan HD en verder. Mijn vorige laptop was een Asus met alle denkbare aansluitingen, helaas heeft die de geest gegeven. Maar daar ging videobewerken uitstekend met MDL 2007. De specificaties van de Asus waren iets lager dan van mijn Acer nu. Daar ik al geruime tijd niets meer aan videobewerken deed wilde ik kijken om de zaak weer eens op te starten, dus eerst uitgebreid kijken wat de (on)mogelijkheden zijn.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Groeten, Gerrit