Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 03.07.2017 om 13:09 uur

Het is mogelijk video en audio te knippen (splitsen) zie afbeeld uit VDL 2016:

Kees-Haremaker schreef op 03.07.2017 om 17:31 uur

Hallo het is zelfs mogelijk alleen video of alleen audio te knippen door video en audio van elkaar los te koppelen
door een scene te selecteren en dan groeperen sneltoets G of degroeperen sneltoets SHIFT G
Vr. gr. Kees

Voormalige gebruiker schreef op 03.07.2017 om 19:47 uur

U kunt ook kopiëren, verplaatsen en plakken binnen VDL, gelijk aan wat u kunt doen bv. in Microsoft Office.

Selecteer het fragment dat u wilt kopiëren, verplaatsen en plakken binnen VDL met de snel toetsen:

1. Ctrl+C = kopiëren
  2. Ctrl+X = verplaatsen
  3. Ctrl+V = plakken

zie afbeeldingen

Of

Klik op de rechtermuisknop

gerardschotsman schreef op 04.07.2017 om 11:22 uur

Hallo het is zelfs mogelijk alleen video of alleen audio te knippen door video en audio van elkaar los te koppelen
door een scene te selecteren en dan groeperen sneltoets G of degroeperen sneltoets SHIFT G
Vr. gr. Kees

Dank u wel. Ik zal iets verkeerd doen maar in Video plus 2015 blijft het geluidspoor (2) ongewijzigd als ik een stukje video verwijder. Wat moet ik dan anders doen?

Vriendelijke groet.

Gerard 

mi-bo schreef op 04.07.2017 om 13:12 uur

Hallo Gerard,

U heeft een project op de tijdlijn staan, waarvan beeld en geluid op 1 spoor of 2 sporen staat.

Als er een stukje moet worden gesplitst, dan zorgen dat spoor 1 en spoor 2 niet ontkoppelt is. nu met de cursor op de plek gaan staan waar gesplitst moet worden dit met de T toets doen, dan ziet U dat beeld en geluid zijn gesplitst, U gaat nu naar het einde van het project dat moet worden verwijderd, toetst weer de T toets in, en activeer dit gedeelte en met Ctrl+ delete wordt dit stuk verwijderd en aan een gesloten.

Is beeld en geluid ontkoppeld dan kan of beeld of geluid apart worden verwijderd

succes

Michael

gerardschotsman schreef op 04.07.2017 om 15:37 uur

Hallo Gerard,

U heeft een project op de tijdlijn staan, waarvan beeld en geluid op 1 spoor of 2 sporen staat.

Als er een stukje moet worden gesplitst, dan zorgen dat spoor 1 en spoor 2 niet ontkoppelt is. nu met de cursor op de plek gaan staan waar gesplitst moet worden dit met de T toets doen, dan ziet U dat beeld en geluid zijn gesplitst, U gaat nu naar het einde van het project dat moet worden verwijderd, toetst weer de T toets in, en activeer dit gedeelte en met Ctrl+ delete wordt dit stuk verwijderd en aan een gesloten.

Is beeld en geluid ontkoppeld dan kan of beeld of geluid apart worden verwijderd

succes

Michael

Beste Michael,

Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord. Helemaal duidelijk. Ik ben in de probleemstelling niet duidelijk geweest. Het betreft het gecorrigeerde geluid op spoor 2. Je hebt de film gemonteerd en voorzien van geluid. Sommige delen zijn zachter gemonteerd. Als je nu in de film en stukje verwijderd dan gaat het geluid van de betreffende scene ook weg. Maar het gecorrigeerde geluid van de rest van de film blijft bestaan. Dat is de rode lijn van de mixer. Ik hoop dat ik net nu wel duidelijk heb kunnen maken.

Vriendelijke groet,

Gerard

mi-bo schreef op 04.07.2017 om 19:29 uur

Hallo Gerard,

i.p.v. een stukje te verwijderen, is de mogelijkheid op het eerste de beste lege spoor, een foto of een stukje film zonder geluid te zetten.

Als dan het project wordt afgespeeld zal het toegevoegde worden afgespeeld. en dan hoef niets te worden

onderbroken, dit is namelijk mogelijk in MAGIX vdl.

gr

Michael

gerardschotsman schreef op 15.07.2017 om 23:34 uur

Beste Michael,

Dit is niet het probleem. Het betreft het gecorrigeerde geluid dat je hebt gedaan met de audiomixer. Als de film klaar is en je haalt een stukje film in het begin weg dan is schuift de film naar links (wordt korter) maar de correctie van het originele spoor blijft bestaan en dus zijn geluid niveaus niet goed meer voor de rest van de film.

Vriendelijke groet,

Gerard

Voormalige gebruiker schreef op 16.07.2017 om 10:04 uur

Hallo Gerard,

We gaan het nog eens vanaf het begin beginnen.

1. je hebt een film gemaakt
  2. je film (met het geluid van de film) staat op spoor 1
  3. Op spoor 2 heb je de film voorzien van extern geluid en bewerkt met de mixer
  4. Je haalt een stukje film, dat op spoor 1 staat, in het begin weg en dat schuif je naar links.
  5. Dus nu is spoor 1 korter dan spoor 2. klopt dit?

Groet,

Rob

gerardschotsman schreef op 16.07.2017 om 13:22 uur

Beste Rob,

Dank je wel voor je reactie. Je beschrijving klopt. Ik heb met de mixer de film bewerkt. ( Rode lijn spoor 2 ) Als ik nu een stukje film (spoor 1 ) weghaal blijft het geluidsspoor 2 ongewijzigd en is dus niet meer synchroon met de rest van de film. Wat moet ik nu doen om dit wel synchroon te krijgen.

Groet,

Gerard

Voormalige gebruiker schreef op 16.07.2017 om 14:01 uur

Hallo Gerard,

Ga als volg te werk:

1. zet je project op de tijdlijn
  2. selecteer de gehele film met Ctrl+A (dus spoor 1 en 2)
  3. alles wordt nu geactiveerd (geel)
  4. zet de afspeelmarker (oranje) op de plaats waar je het stukje film wilt weghalen
  5. Klik nu op het schaartje en verwijder het stukje links van de afspeelmarker
  6. Selecteer nu wederom de gehele film met Ctrl+A (dus spoor 1 en 2)
  7. Sleep alles nu naar links

Succes,

Rob

gerardschotsman schreef op 16.07.2017 om 16:54 uur

Beste Rob,

Dank je wel voor de reactie. Dit werkt wel als je aan het begin van de film iets wilt verwijderen. Maar niet in het midden. Het later gecorrigeerde geluid en zelfs ook de andere sporen blijven ongewijzigd. Dus ook het bijgevoegde geluidspoor ( 3 en 4 ) blijven ongewijzigd.

Groet,

Gerard

Voormalige gebruiker schreef op 16.07.2017 om 18:00 uur

Hallo Gerard,

De beschreven procedure kan je ook op meerdere sporen en in het midden van je film uitvoeren.

1. Selecteer je hele film met Ctrl+A en zet de afspeelmarker op de plaats, waar je wilt beginnen met het verwijderen en klik op het schaartje
  2. Verplaatst nu de afspeelmarker naar de plaats naar einde van wat je wilt wegnemen en klik wederom op het schaartje.
  3. Selecteer nu alles wat tussen de twee knipjes zit
  4. druk op de Delete toets.
  5. Druk op
  6. ga met de muis op het aan te sluiten gedeelte staan en sleep het tegen het voorgaande.

Succes,

Rob

gerardschotsman schreef op 17.07.2017 om 10:20 uur

Beste Rob,

Ik heb alles nog eens goed bekeken en geprobeerd maar het lukt niet. Nu zie ik dat jou gereedschap balk er anders uitziet dan bij mij. Ik gebruik VDL 15 plus. Mogelijk is dat de oorzaak dat het niet werkt. De balk bij punt 7 heb ik niet.

Bedankt en groet,

Gerard

Voormalige gebruiker schreef op 17.07.2017 om 10:38 uur

Hallo Gerard,

Sorry, ik heb verschillende VDL programma's op de PC staan. De afbeelding die ik je geven heeft is uit VDL 2016. Hier de juiste

Voor het schaartje moet scheermesje lezen. Voor de rest is het hetzelfde.

Groet,

Rob

gerardschotsman schreef op 17.07.2017 om 10:54 uur

Beste Rob,

Wat ik ook doe, de gecorrigeerde geluidssporen op alle sporen blijven ongewijzigd als ik iets verwijder.

Groet,

Gerard

Voormalige gebruiker schreef op 17.07.2017 om 11:45 uur

Hallo Gerard,

Ik zou hiervandaan niet kunnen zeggen wat je verkeerd doet. Maar ik heb het vermoeden, dat je niet alle sporen selecteert. Bij het knippen moeten alle sporen geactiveerd zijn. Dus geel van kleur en daarna knippen.

1. selecteer alles

2. zet de afspeelmarker op de eerste knipplaats en geef een knip

3. zet de afspeelmarker op de tweede knipplaats en geef een knip

4. selecteer het stukje dat je wilt verwijderen en druk op de "DELete" toets.

.

5. sluit het rechte gedeelte (spoor1) aan tegen het linker op spoor 1

.

Duidelijker kan ik het niet neerschrijven.

Succes,

Rob

gerardschotsman schreef op 17.07.2017 om 13:07 uur

Beste Rob,

Nogmaals bedankt voor de uitgebreide beschrijving. Alles klopt. De bijgevoegde sporen worden ook gewist. Maar alleen het volume van de sporen gaat niet mee. Dus als je eerst verderop een storend geluid hebt weggedraaid dan is bij het verwijderen van een scene deze volume curve ongewijzigd en hoor je de storende scene weer en bij het weggedraaide volume is niets meer te horen van het oorspronkelijke geluid wat daar ter plaatse wel goed was. Het betreft dus de volume curve die niet geknipt wordt.

Groet,

Gerard 

Voormalige gebruiker schreef op 17.07.2017 om 15:37 uur

Hallo Gerard,

Voor zover ik het kan zien, worden ook alle geluidsporen, weldegelijk naar links verschoven. Ik ga het morgen als ik tijd heb nog eens nader bekijken. Ik ga een project maken met daarop clips en met wat geluiden eronder. Hier haal ik ook de stoorgeluiden weg. Daarna ga ik knippen en schuiven.

Je hoor nog van mij,

Rob

Voormalige gebruiker schreef op 18.07.2017 om 11:53 uur

Hallo Gerard,

Wanneer je er een stukje film uit je project knipt, zoals beschreven en rechtergedeelte aansluit tegen het linkergedeelte, dan heb je op de las een geluidsverschil. Dit zou je dan handmatig moeten aanpassen. Bij mij blijven, zowel het linker- als het rechtergedeelte het geluidspoor synchroon lopen met de film. Ik kan jouw probleem niet reproduceren. Je spreekt over een rode lijn van de mixer. Ik zie geen rode lijn, wel een groene en een witte lijnen. Ik denk dat jouw probleem via dit forum niet is op te lossen. Ik zou dan fysiek achter je PC moeten zitten om te kunnen beoordelen wat nu echt je probleem is.

Groet,

Rob

gerardschotsman schreef op 18.07.2017 om 15:10 uur

Beste Rob,

Nogmaals dank je wel voor het uittesten. Ik denk dat het komt omdat mijn VDL 15 plus al weer verouderd is. De rode lijn van de audio mixer is bij jou dus groen. En mijn probleem is dus al aangepakt. Nogmaals..de video en geluidsporen blijven synchroon bij verwijderen maar het geluidsvolume (bij mij rode lijn) blijft ongewijzigd. Nogmaals bedankt en ik doe het er voorlopig mee.

Groet,

Gerard

Voormalige gebruiker schreef op 18.07.2017 om 15:51 uur

Hallo Gerard,

Ik heb nu toch een vraag aan je.

Heb jij een project aangemaakt in VDL 15 plus uit 2008 of VDL 2015 plus uit 2014.

Ik heb de testen gedaan in VDL 2015 en VDL 2016.

Groet,

Rob

gerardschotsman schreef op 18.07.2017 om 16:35 uur

Beste Rob,

Ik heb VDL 2015 gekocht in 2014.

Groet,

Gerard

Voormalige gebruiker schreef op 19.07.2017 om 10:17 uur

Hallo Gerard,

Het probleem dat jij hebt, kan ik niet loslaten.

Om te beginnen, VDL 2015 is nog heel goed mee te werken, het is een 64bits programma.

Ik heb in VDL 2015 premium mijn testen gedaan. Kan jij een goede omschrijving en met wat afbeeldingen laten zien, hoe de rode lijn op de tijdlijn wordt geplaatst. Ik heb het vermoeden, dat deze rode lijn je probleem zou kunnen veroorzaken.

Groet,

Rob