Video branden in HD (op DVD)

Taco1965 schreef op 24.11.2012 om 14:33 uur

Dag,

Ik gebruik Video Deluxe 16 Premium. Mijn video-bronmateriaal is HDV (1980 of 1440 pixels)

Graag wil ik weten hoe ik het beste de films kan branden.

Tot nu toe lukt het mij alleen maar in 780 pixels, maar dat is de bedoeling niet. Het moet in HD.

Blue Ray heb ik niet.

Hoe kan ik HD flims branden op DVD zodat deze te zien zijn op een normale DVD-speler?

Taco.

Reacties

emilelucienne schreef op 24.11.2012 om 15:32 uur

Ik werk met Magix 17 en MX. Vroeger had ik eveneens 16 maar ik kan me niet herinneren of uitvoeren in HD mogelijk is (1920x1080).

Indien dit mogelijk is dan zou je best je film uitvoeren in AVCHD wat een HD-codec is. Natuurlijk kun je deze film dan wel afspelen op  een gewone DVD-speler op voorwaarde dat hij de codec H264 ondersteunt. Dat is met de oudere toestellen meestal niet mogelijk. Indien nodig zou de aanschaf van een blu-ray speler te overwegen zijn wat gezien de kostprijs +/- 100€ niet excessief duur is. Die overweging moet je natuurlijk zelf maken. Bluray is eigenlijk een soort DVD-speler maar met meer mogelijkheden qua afspelen van de verschillende codecs.

Dat is tegenwoordig het grote probleem. Alles verandert zo snel dat na een paar jaar je slechts beperkte mogelijkheden overhoud

Veel succes

Taco1965 schreef op 24.11.2012 om 16:02 uur

Oke, bedankt.

Dit geeft al duidelijkheid. We hebben twee wat oudere dvd-spelers, en daar zal ik het dan ook gaan zoeken denk ik.

Ik dacht eerst dat het misschien te maken had met Magix versie 16. Het heeft al heel wat dvd's gekost om één en ander uit te proberen.

Taco.

Cinecor schreef op 24.11.2012 om 17:30 uur

Emile wil ik toch graag even corrigeren:

HD materiaal kan wèl op een DVD worden gebrand alsof het en Blu-ray schijf is, maar dan mag de film geen lange speelduur hebben (iets van maximaal 15 min?). Die DVD kan je dan alleen afspelen op een Blu-ray speler (niet op en DVD speler) en je hebt HD weergave. HDV (bijv footage op een miniDVbandje) heeft altijd een resolutie van 1440x1080. Full HD heeft een resolutie van 1920x1080 (bijv. AVCHD op een SD kaartje). De footage kan dus nooit allebei zijn...

Het HD materiaal kan natuurlijk altijd geconverteerd worden naar MPEG-2 voor DVD, maar dan is de High Definition verdwenen.

Waarom trouwens je films op een Blu-ray schijf zetten als er mediaplayers zijn waarop eenvoudigweg via een (externe) harddisk of USB stick het filmbestand op een TV kan worden afgespeeld? DVD's en Blu-ray schijven hebben alleen zin als je de film wilt gaan verspreiden, i.c. uitgeven aan anderen. Voor eigen gebruik is het onzinnig om een Blu-ray brander/speler aan te schaffen,

RiViS schreef op 24.11.2012 om 18:14 uur

Het heeft al heel wat dvd's gekost om één en ander uit te proberen.

Dat kun je ondervangen door proeven te doen op een DVD-RW (herschrijfbare schijf).

Overigens ga ik met Cinecor mee wat betreft het afspelen van HD films op de TV: Met mijn mediaplayer speel ik vanaf 1) zijn ingebouwde harde schijf,  (kan ook vanaf een externe harde schijf), of 2) vanaf een USB stick of 3) via het interne netwerk rechtstreeks vanaf mijn PC.

Hij speelt ook SD, maar als je eenmaal met HD werkt wil je dat eigenlijk liever niet meer...

groet,

Rijk

emilelucienne schreef op 25.11.2012 om 09:39 uur

Zo zie je maar Taco1965. Oplossingen zat. Aan u de keuze. Zoals RiVis stelt is een mediaplayer een goede oplossing- zeker met ingebouwde harde schijf - maar qua kostprijs zal er weinig verschil zijn met een Bluray-speler Ik denk zelfs ondersom Enig voordeel m.i. is dat een player gemakkelijker te gebruiken is - ik heb beide - en dat de player je bestaande  DVD's opscaled (met een significant verschil qua beeldkwaliteit). Indien je HD-filmpjes niet langer zijn dan +/- 30 min kan een gewone DVD volstaan. Op een DVD-dubbel layer kun je zonder kwaliteitsverlies tot 1 uur film uitvoeren in AVCHD-kwaliteit (HD).Misschien is het meer een item voor fraeks - waar ik mij ook toe reken - dan voor de "gewone" gebruiker en dit zonder pejoratieve bedoeling Ik ben ook van mening éénmaal HD gezien nooit meer SD.

Veel succes
Groetjes

Cinecor schreef op 25.11.2012 om 10:31 uur

Als aanvulling op Emile zou ik willen adviseren om, als je wilt overgaan tot de aanschaf van een mediaplayer, er toch één te kiezen ZONDER ingebouwde vaste schijf.

Dat heeft een paar bijkomende voordelen:

1. De player kan gemakkelijk bij deTV worden opgesteld want is aanzienlijk kleiner van omvang. (iets ter grootte van twee pakjes sigaretten)

2. De praktijk zal zijn dat je bijna altijd op de mediaplayer een USB stick of portable harddisk aansluit, nadat je elders in huis je materiaal vanuit de pc daarop hebt gezet. Je hoeft eigenlijk dus niets over te zetten naar de eigen schijf van de mediaplayer. Die portable schijf kan je overal mee naar toe nemen (bijv de videoclub, waar ze ook een mediaplayer zullen hebben). Dat doe je niet zo gauw met een player met vaste schijf,

3. Mèt vaste schijf is duurder.

Naast de normale archief disk (2 Tb) sla ik al mijn films op op zo'n portable schijf (iets dikker dan een briefkaart), waarmee ik meteen over een veilige dubbele archievering beschik.

Gr Cinecor

emilelucienne schreef op 29.11.2012 om 16:24 uur

De bedoeling is zeker niet een polemiek aan te gaan wat het meest interessante toestel is nl een mediaplayer of een blurayspeler. Allebei hebben ze voor- en nadelen. Maar uitwisselen van gedachten kan soms verhelderend werken.

Ik heb de proef op de som genomen en een bepaalde film EERST uitgevoerd in MPEG4-H264 (voor mediaspeler)en dan een bluray gebrand. ik heb het resultaat aan verschillende vrienden laten zien en ze kwamen alle tot dezelfde conclusie : de bluray is scherper.

Groeten