video beelden overzetten op DVD met video de luxe 17 HD

jwvanloenen schreef op 31.05.2012 om 11:13 uur

Mijn videobeelden heb ik opgenomen met een sony XR 500 VE in de beste resolutie (1920x1080/50i)

Bij het overzetten naar de pc heb ik dan ook die instelling aangehouden. Na bewerking brand ik de bestanden op een DVD met als resultaat dat ik dubbele beelden krijg en bij verticale lijnen een golvend beeld. Bij het bekijken van de beelden rechtstreeks op mijn TV heb ik een prima beeld maar eenmaal gebrand op de DVD is het ronduit slecht.

Wat doe ik verkeerd?

Mijn pc werkt met Windows XP

Reacties

mi-bo schreef op 31.05.2012 om 12:50 uur

Dit heeft te maken met 50i, het is zo dat als u het met 50i opneemt zeer goed rekening moet houden dat alles met statief moet worden opgenomen, beelden die uit de hand zijn opgenomen, krijgt dit resultaat,

succes.

jwvanloenen schreef op 31.05.2012 om 23:01 uur

Beste mi-bo,

Bedankt voor je reactie! Weet jij misschien wat 50i betekent? Ik kan me niet voorstellen dat ik alleen met een statief opnames zou moeten maken. Direkt de beelden bekijken van de kamera naar de tv geeft een perfect beeld.

groet,

J.W. 

lucky_me schreef op 01.06.2012 om 04:21 uur

Hallo

Of dit probleem al dan niet opgelost zou zijn met een statief, dat weet ik niet. Ik weet wel wat deze getallen betekenen.

1920x1080/50i

Een beeld op je tv wordt opgebouwd in beeldpunten, die noemen we pixels. bij 1920 x 1080 zijn er 1920 pixels naast elkaar en 1080 boven elkaar. Je kan dus ook stellen dat er 1080 lijnen zijn van 1920 pixels.

nu krijgt elke lijn een nummer vb; nr 1 voor de onderste lijn en nr 1080 voor de bovenste lijn en dit heeft te maken met die "i" of in andere gevallen de "p".

bij "i", dit staat voor "interlaced" neemt de camera eerst de oneven genummerde lijnen op, dit is het eerste field. Het tweede field bestaat enkel uit de even genummerde lijnen.Deze 2 field samen vormen één volledig beeld. Je camera neemt 50 fields per seconde op. Dit zijn dus 25 volledige beelden.

bij"p", dit staat voor "progressive" neemt de camera telkens alle lijnen op. 50p zou dus 50 volledige beelden per seconde betekenen. wat een scherper beeld geeft en ook vloeiender overgangen maar dit maakt het bestand natuurlijk ook 2x zo zwaar.

ps; heb je bij het branden wel de juiste instellingen gebruikt? ik zou enkele testjes doen op een r-w dvd. Je kan bij interlaced bvb kiezen voor bovenste veld eerst of onderste veld eerst. Of ,om bij mijn uitleg te blijven; eerst het field met de even nummers of anders eerst het field met de oneven nummers.

mvg

Luc