Veel wind op het achtergrondgeluid

Aletta schreef op 01.04.2015 om 20:00 uur

Is er een mogelijkheid naast AudioCleaner om het geluid van de Wind zachter te zetten.

Uiteraard gaat het hier om een mix van geluid.

Maakte de video met een Fotocamera, dus helaas geen ruis kapje zoals bij sommige camcorders aanwezig

Werk met Video de luxe 2014 in Windows 7

Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 02.04.2015 om 13:54 uur

Hallo Aletta,

Hier is weinig aan te doen is, want wanneer je de windruis zachter zet, ga alle andere geluiden mee. Zelf heb ik dit probleem ook. Mijn camcorder heeft een interne microfoons met een optie windruis onderdrukking, echter het resultaat is niet goed. Je moet dan een externe microfoon hebben en daar dan een windjammer op de microfoon plaatsen. Het enige wat je zou kunnen doen is om het originele geluid uit te zetten en er zelf geluid er onderzetten.

Succes,

Rob

RiViS schreef op 02.04.2015 om 15:28 uur

Hallo Aletta,

Ben het met Rob eens dat er achteraf weinig meer aan te doen is, vooral als je het originele geluid wilt laten staan.

Voor toekomstige opnamen: Ik heb op mijn camera een stukje "konijnenbont" (van oude jas) gemonteerd over de microfoon gaatjes. Hoewel niet afdoende bij veel wind is het toch een behoorlijke verbetering, zoals ik bij proeven heb kunnen vaststellen. Ik heb twee smalle strookjes klittenband aan weerszijden van de microfoon gelijmd, zodat je het bontje er eventueel weer af kunt trekken, bij voorbeeld bij opnames van muziek (zonder wind), want er zal wel een klein (niet opvallend) effect zijn op de hoge tonen. 

Ik weet niet of jouw fotocamera hiervoor ruimte heeft, zie maar.

Mocht je niet aan een oud stukje bont kuinnen komen: ik heb nog een heel stuk liggen, mag je best een stukje van hebben...

groet,

Rijk

Aletta schreef op 02.04.2015 om 15:53 uur

Dank voor de adviezen. Inderdaad is er ruimte om de microfoongaatjes af te dekken.

En....is er ook ruimte voor het vastplakken van klitterband.

Dit geeft inderdaad mogelijkheid tot terug brengen van windruis

Want ik neem aan dat het via Audio cleaner ok niet is op te lossen.

Nogmaals dank voor de TIP ga er mee aan de gang!!

Vr.Gr. Aletta