Er is nu een upgrade-actie bezig om van VDL 2015 te upgraden naar VDL 2016. Is het verschil groot genoeg om een aanschaf te overwegen? Wie heeft al ervaring met dit programma?
het pakket is sinds vorige week woensdag uit, en de speciale actie is tot 30 september voor een speciale prijs € 79,99 met veel extra's, het uit proberen is in vollegang misschien dat Robvroe1 al een reactie heeft.
gr
Michael
Voormalige gebruiker
schreef op 23.09.2015 om 19:41 uur
Hallo Geertjan,
Download de trailversie. Start VDL 2016 op en ga naar: hulp / handboek.pdf. Omdat ik VDL 2016 premium sinds een week heb, kan ik u de in en outs van dit nieuwe programma niet geven. Wel dat er nieuwe overgangen en titels erbij zitten Ook zit hier Mercalli 4.0 (beeldstabilatie) bij.
Succes,
Rob
PS. ik ben druk bezig met Windows 10 te doorgronden. Bij mij werkt 2016 premium goed in W10
Gisteravond heb ik net dit programma geinstalleerd. Het kostte wat moeite en héél veel tijd (misschien door die slechte Microsoft update van augustus 2014?), maar inmiddels ben ik de eerste film aan het monteren.
Mijn eerste indruk is positief, alles werkt vertrouwd, incl. het kiezen van eigen schijven en paden voor het opslaan. .
Pluspunt voor mij persoonlijk is het eindelijk accepteren van het videoformaat van mijn Canon G7X versie van mp4, ook als dat vele files betreft. Mijn Vdl2014+ weigerde dat halverwege bij grotere aantallen, ik moest terug naar Vdl17+
Ook accepteert Vdl2016+ zonder meer het door de Canon vastgelegde 1080p formaat op de hoge NTSC snelheid van 60 (59,97) beelden per seconde. En speelt de monitor dat vloeiend af, zonder dat ik ergens iets op halve resolutie hoef te zetten. Ik ben nu nieuwsgierig naar de nieuwe stabilisatiefunctie. In Vdl2014+ zat al een aanmerkelijke versnelling van dit proces, maar daar stond wat vreemde overgangseffecten tegenover. Ik ben benieuwd!
Ik ben een gebruiker die ooit, in de tijd van Vld2006/2007+ nog héél veel gebruik maakte van overgangseffecten. Gaandeweg ben ik dat steeds minder gaan doen en ook BD/DVD menu's met delen voor de te kiezen hoofdstukken en onderscheidende films maak ik niet langer met "live" voorbeeldbeelden per onderdeel. Ook kies ik altijd voor de imagerecorder en gebruik een extern image brandprogramma, dus mijn gebruik dekt dus niet alle functies meer.
Dit forum is ook voor mij een goede plek om te zien hoe deze versie bevalt. Vdl17+ was jarenlang mijn favoriet. Het wordt tijd (met Windows 10 voor mij in het komende jaar) over te stappen naar een nieuwere versie!
PS Over Vdl2015+ heb ik dus geen mening, ik heb die versie overgeslagen
Inmiddels kan ik enige punten aanvullen of toevoegen: inderdaad worden nu veel meer titels meegeleverd dan vroeger. Maar mij lijkt de "titelfabriek" daarmee ook wat aan stabilieteit te hebben verloren. Diverse malen had ik bij het bewerken van mijn eerste video dat bij een tussentijdse controle bleek dat een titeltekst deels of geheel weggevallen was. Dat een paar keer te moeten doen op een video van slechts 21 minuten lang is vreemd en onnodig. Ook bleken spontaan titels die ik vanuit een standaard sjabloon naar een eigen invulling in de tijdlijnlokatie door het vinkje had opgeslagen naar de sjabloon opzet terug te vallen
Ook vond het programma niet meer zelf het einde van mijn video, zijnde de laatst geïmporteerde clip/scene. Dat betekent ook dat de zoom functie op hele film plotseling over liefst 50 minuten de tijdlijn toont, ipv de echte 21. Alleen door de video lengte met rechte "eind"haken te zetten op "markeren" en te zoomen op gemarkeerd gedeelte lukt het. Zij het dat bij exporteren zonder markeren, natuurlijk weer het programma piept over een leeg stuk na 21 minuten (die volkomen blanke tijdlijn tussen 21 en >50 minuten dus. Logisch, maar een bevestiging van dit probleem...
Stabilisatiefunctie op de MAGIX manier lijkt nu wat sneller te gaan, de extra functies onder pro-DAD stabilisatie slaan mijns insziens eerder op bewegings/zoomfuncties die al vele versies van MAGIX zelf voorkomen, zij het op wisselende plekken. Een stabilisatiefunctie heb ik daar niet in aangetroffen, maar het zoeken ernaar gaat verder.
Exportfunctie werkt ook veel langzamer dan gewend en het maken van een BluRay image voor 21 minuten duurt wat langer dan met eerdere versies, wie weet heeft dat met mijn bronmateriaal op 60p (59,..) te maken, een NTSC Bluray is immers 30p (29, 7) basis (hoewel om het andere beeld nemen toch niet moeilijk moet zijn) BluRay was trouwens zelf OK. Ik heb ook nog een PAL BluRay op 25p gemaakt op basis van hetzelfde 60p materiaal. Net als in eerdere Vdl versies levert dat meer beeldsprongen op, dus ik blijf consequent NTSC schijven branden...
NB De patch vandaag heeft aan bovenstaande problemen of performance overigens niets veranderd.
Als ik het zo bekijk is het misschien verstandig om dit verhaal eens door te sturen naar Magix. Zij kunnen dan waarschijnlijk bekijken welke mogelijke stappen er te ondernemen zijn. Dit zijn volgens mij bugs die in het programma geslopen zijn.
In ieder geval dank voor de uitgebreide reportage.
Geen dank, ik twijfel zelf ook altijd lang welke versie aan te schaffen. Soms sla ik er welbewust één over. Vaak zijn de Duitstalige commentaren wat sneller met het aangeven van bugs, zodat ik eerder gewaarschuwd ben. Dit keer heb ik zelf onderzoek gedaan a.h.v. een video die zich in 2014+ niet liet importeren, maar in 17+ nog wel. Kennelijk is dat importprobleem in 2016 + weer weg, maar zijn er helaas weer wat nieuwe bugs ingeslopen..
De meeste MAGIX Vdl versies "trekken meestal het beentje wel bij" na één of meer patchrondes. 15+ was daarin helaas een uitzondering, dat bleek achteraf een ongeschikt product te zijn voor mij. Ik wacht even af of MAGIX zelf wat meer verbeteringen gaat aanbrengen, ze zullen nu vooral met 4k en Win10 compatibiliteit in de weer zijn
Veel succes, :-D on
PS 2016+ wordt extra van belang voor een overstap tzt naar Windows 10.
Vdl2007+ heb ik voor oudere projekten nog draaien op mijn dual boot PC in de XP omgeving, totnutoe heb ik nog nergens op IT-stes, Microsoft incluis, gevonden hoe hier een triple boot machine met Win7 en 10 op te realiseren. Na een overstap op Win10 zou ik Vdl17+ niet graag missen, ik heb er héél veel projecten mee gemaakt
Aanvulling op die stabilisatiefunctie: er zit een per object opnieuw te activeren proDAD Mercali 2.0 plugin met een stabilisatiefunctie in. Komt nu elke keer op vanuit de rechtsklik op videodeel en keuze stabilisatie/pro DAD Mercalli Het blijkt meestal, niet altijd, een beter resultaat op te leveren dan de MAGIX versie. Dit is goed te zien als je voor een preview optie kiest waarin het beeld hetzij verticaal, hetzij horizontaal in tweeën gedeeld wordt ter vergelijking van de oorspronkelijke take met de gestabiliseerde. Met MAGIX voorgestabiliseerde video-objecten laten zich nogmaals verbeteren, maar soms werkt het effect van de dubbele stabilisatie averechts.
Anders dan de MAGIX functie echter spreekt de bediening niet vanzelf en ook de documentatie licht op blzn 141-142 alleen de knoppen toe, niet hoe je de geanalyseerde stabilisatie goedkeurt dan wel verwijdert.
Kortom zeker een meerwaarde t.o.v. eerdere versies
Nu eens kijken of het filmeinde bij een tweede filmproject met een aantal takes, dat eerder in Vdl17+ of 2014+ correct werd ontdekt, in 2016+ ook goed wordt herkend. Zo niet, dien ik wel een gericht supportverzoek in...
Weer drie zaken om toe te voegen aan de ervaringen met deze nieuwe VdL versie:
1) de nieuwe proDAD Mercali 2.0 plugin voor stabilisatie is weliswaar nauwelijks beschreven, maar na de analyse en het voorbeeld bekeken te hebben, kan je toch gericht bepaalde stabilisatiezaken zoals langs vericale as, horizontale as of rotatie gericht aan- of afzetten. Die aanvinkbare opties worden zichtbaar door de balk onder het effectenvenster naar boven open te klappen. Elk van de opties die in de analyse van deze plugin zijn gekozen is van een kleurtje voorzien en met een vinkje geselecteerd of niet. Vinkjes weghalen of toevoegen levert dus een bedieningsequivalent van de MAGIX stabilisatiefunctie, dat zelfs veel gedifferentieerder instelbaar is ook. Verder staat de proDAD plugin vol met allerlei analyse opties die ook in mate van ingrijpen en al of niet aanvinken aankiesbaar zijn. Hopelijk levert MAGIX of de leverancier ervan nog een keer een uitgebreide toelichting op het geheel aan functionaliteit?
2) Het foutief geplaatste filmeinde op mijn allerlaatste project in 2016+ heb ik weten op te lossen door uit een dropdownmenu met de afspeelmarker op het echte einde de optie " lege ruimte met beelden vullen" te kiezen en vervolgens alle nog gemarkeerde beelden met "objecten wissen" te verwijderen. Merkwaardig dat het programma dus wel degelijk 30 minuten als "lege ruimte" herkent, maar er dus toch een incorrect einde aan heeft verbonden. Nu, door mijn truuk, levert de zoomfactor 100% nu weer de echte filmlengte passende in het venster .
3) Ik heb zowaar een eerder in Vdl17+ gemaakte film, waarvan de bronfiles helaas NIET in 2014+ inleesbaar bleken, alsnog nu in 2016+ kunnen importeren. Het leverde een behoorlijk lang "project openen" proces op, maar het resulaat is een correct overgenomen project over vele versies heen. Ik weet niet of zo'n nu ook onder 2016+ opgeslagen project ook na overgang van Windows 7 naar Windows 10 behouden blijft. Belangrijk om te weten vóór de Microsoft deadline van gratis overstappen vóór 1-7-2016!
Zeker is dat 17+ NIET onder Win10 draait en 2016+ wel (weliswaar nog met opstart problemen die op dit forum her en der worden vermeld).
In zo'n overgenomen project blijft de MAGIX beeldstabilisatie behouden, maar is niet uit te schakelen om er alsnog de proDAD Mercali plug in op los te laten. Je kan wel via de laatste dubbel stabiliseren, maar m.i. werkt dat averechts uit
De versie VDL 2014 heb ik nog op de PC het verschil is direct te zien in de layout want de tabs en andere menu's, knoppen en balken zijn bij de nieuwste verise 2016 vlak, en bij 2014 zien ze er mooier uit, het oog wil ook wat.
Ik had eerder een vraag gesteld over sommige titelsjablonen zoals de 'right area' en de 'left area' die niet meer in de versie 2016 zit, maar ik heb ontdekt dat deze uit 2014 via takes te kopieeren zijn naar 2016, kijk daarvoor in de help file naar 'objekten apart opslaan' daar zit een handleiding om dat te doen.
Om de achtergrondkleur los van de tekst te wijzigen kan je d.m.v. de toetscombinatie SHIFT + G de twee los van elkaar koppelen zodat ze apart ingesteld kunnen worden.
Gr Kees
Voormalige gebruiker
schreef op 31.12.2015 om 09:48 uur
Hallo,
Ik gebruik sinds kort de nieuwe versie VDL 2016,.
De versie VDL 2014 heb ik nog op de PC het verschil is direct te zien in de layout want de tabs en andere menu's, knoppen en balken zijn bij de nieuwste verise 2016 vlak, en bij 2014 zien ze er mooier uit, het oog wil ook wat.
Ik had eerder een vraag gesteld over sommige titelsjablonen zoals de 'right area' en de 'left area' die niet meer in de versie 2016 zit, maar ik heb ontdekt dat deze uit 2014 via takes te kopieeren zijn naar 2016, kijk daarvoor in de help file naar 'objekten apart opslaan' daar zit een handleiding om dat te doen.
Om de achtergrondkleur los van de tekst te wijzigen kan je d.m.v. de toetscombinatie SHIFT + G de twee los van elkaar koppelen zodat ze apart ingesteld kunnen worden.
Gr Kees
Hallo Kees,
Wat betreft de layouts, daar kan men van mening verschillen. Kijk eens naar Windows 10; MS Word; MS Exel etc... Iedereen heeft zo zijn voorkeur.
Ik vind het jammer dat u hier antwoord geeft op een vraag, die u elders heeft gesteld. U schreef daar, dat de 'right area' en de 'left area' ook niet meer aanwezig zou zijn in VDL 2014. Ik heb u daar antwoord opgegeven.
De manier, die u beschrijft is zeer omslachtig, terwijl er een makkelijker methode is. Ik zal deze in uw vraagstelling van 29-12-2015 13:03 uur het antwoord beschrijven.
Ik wens u een fijne jaarwisseling toe
succes
Rob
4x gewijzigd verbeterd antwoord en correctie fouten
Kleine update na mijn volgende videoproject te hebben voltooid:
- stabilisatie via Mercali 2.0 ga ik steeds meer waarderen, soms levert het wat "elastiek" achtige beeldvervormingen bij extreme bewegingen in het bronmateriaal, meestal is het resultaat in grote mate superieur aan de MAGIX standaardfunctie
- de titelfabriek is helaas complexer en instabiel geworden en zeker minder gebruikersvriendelijk. Ik was gewend om vanaf 17+ een eigen "aftitel" sjabloon te defininïeren en dan op te slaan. Die functie is voor mij nog niet vindbaar en nog steeds vallen ingestelde titels nog wel eens terug naar de preset lettertypes en -groottes..
- rendertijden zijn langer dan met de voorgangers, maar nog steeds OK voor een BD-ISO, export MP4 echter was aanmerkelijk langzamer en we weten nu definitief dat GPU inzet via open CL of CUDA niet de goede weg is. Daarom ben ik overgestapt naar de Mainconcept coder die de rendertijd vanvan het 60p MP4 bronmateriaal naar een 30 of 60p FHD MP4 export terugbrengt tot 1u 45. Een 30p HD exportversie is nu zelfs binnen een uur gereed. .
Kortom: een redelijk goede release in de serie, ik reken vanaf nu na 15+ ook 2014+ tot de mindere versies, die ik achteraf gezien beter had kunnen overslaan. Ik zal 17+ en 2016+ nu als enige versies verder onder Win 7 gebruiken.
De update dwang op Windows 10 vanuit Microsoft heb ik totnutoe succesvol bestreden via de freeware tool GWX Control Panel van Ultimate outsider. Gezien de vele MAGIX projecten onder XP en Win7 moet ik mijn huidige multiboot configuratie kunnen blijven inzetten, iets dat MS voor Win10 erbij NIET als gratis upgrade optie ter beschikking stelt.
NB Laatste import leverde niet langer een project met een lege staart op. Het einde werd correct herkend. Hier zegt de patchlijst overigens niets over, het kan dus ook een toevallig, éénmalige fout zijn geweest.
Voormalige gebruiker
schreef op 17.02.2016 om 10:05 uur
Beste,
U heeft VDL 2016 premium. Waarom maak u geen gebruik van ProDAD Mercalli 4, die meegelevert is met VDL 2016. Deze heeft minder beeldvervormingen waar over u spreekt. Ga naar: hulp / extra inhoud installeren. Wanneer u Mercalli 4 voor eerst gebruikt dan moet u bij het activeren het serienummer invullen dat u heeft gekregen bij aankoop.
Zelf heb ik slechts Vdl2016+ en dus versie 2. Wel kon ik beide Mainconcept coders in het hulp dropdown menu vinden en installeren. Die geven op Bluray met MPEG keuze een enorme versnelling tov H264 op de standaard ingebouwde coder. Welk deel door die coder komt en welk door de MPEG/H264 keuze weet ik niet. Zelfs met smart rendering afgezet gaat het vele malen sneller dan vroeger....
Helaas rekenen beide coders de 60p beelden naar 30p zo om dat het beeld schokkend verloopt op mijn BD player. Alleen bij de exportfunctie uit het dropdown bestandsmenu komen er op de PC vloeiend spelende 60p files te staan.
Omdat de BD standaard onder NTSC standen geen 60p optie kent kan ik alleen naar 25p of 30p omzetten. Ik ben op dit moment een BD ISO aan het maken vanuit de in de arranger al op 30p gezette film. 30p naar 30p zou schokvrij moeten zijn nietwaar? En 60p naar 30p moet toch met om het anderte beeld gebruiken toch ook soepel kunnen?
Kortom een vreemd effect dat ik alleen kende van het vanuit mijn vroegere Canon 300HS camera omzetten van 30p HD materiaal in 25p, zodra ik naar de bronsnelheid 30p liet renderen was het geschok subiet voorbij
NB Mijn 2 Canon camera's zijn alleen op 30p of 60p in HD en/of FHD te stellen, opnames gaan dus altijd op NTSC wijze. Weergave op de camera zelf kan bij uitzondering wel op PAL 25p richting een TV, maar dat is weinig zinvol
Beste,
U heeft VDL 2016 premium. Waarom maak u geen gebruik van ProDAD Mercalli 4, die meegelevert is met VDL 2016. Deze heeft minder beeldvervormingen waar over u spreekt. Ga naar: hulp / extra inhoud installeren. Wanneer u Mercalli 4 voor eerst gebruikt dan moet u bij het activeren het serienummer invullen dat u heeft gekregen bij aankoop.
Groet,
Rob
Voormalige gebruiker
schreef op 17.02.2016 om 16:53 uur
Hallo Don
Ik ga niet op NTSC en PAL. Deze discussie hebben wij al eens gehad.
Inderdaad in VDL 2016 plus wordt Mercalli 4 niet meegeleverd, wel in VDL 2016 Premium.
Nu een antwoord uw vraag "Ik was gewend om vanaf 17+ een eigen "aftitel" sjabloon te defininïeren en dan op te slaan. Die functie is voor mij nog niet vindbaar".
Dit doet u al volgt:.
1. Maak een eigen aftiteling
2. klik op de rechter muisknop op de gemaakte titel en sla uw aftiteling op als titelsjabloon
3. Klik op het tabblad "Titels" en ga naar standaard
Bedankt voor de snelle reactie op dat titelverhaal, Rob. Ik zal daarmee z.s.m. aan de slag gaan. Update: inmiddels zo een eigen standaard aftitel sjabloon gemaakt en opgeslagen
Ik wil zeker de PAL/NSTC discussie niet overdoen, alleen hoe van 60p naar 30p BlueRay vloeiend te houden, immers dat zal met camera's die in 50p opnemen en naar een 25p BlueRay worden omgezet niet anders zijn.
Helaas verbetert het omzetten van de arranger filmkeuze van 60p naar 30p, het genereren van een nieuwe frametable en dan pas naar BluRay omzetten het schokkerige effect in het eind resultaat net zo weinig als het veranderen van de keuze van H264 naar MPEG. Het laatste levert wel bij Smartrendering een zéér snelle codering op, bijna 1:1 snelheid (1u bronmateriaal wordt inclusief de ISO disk image schrijven fase in ruim 1u afgerond, een knappe prestatie). Over de codeersnelheid onder 2016+ zul je me dan ook niet meer horen...
Kortom: er blijft de vraag staan waarom een halvering van de beeldsnelheid van een progressief in 50 of 60 beelden per sec gecodeerde video niet net zo vloeiend kan verlopen als het gebruiken van een al in die halve snelheid van 25 dan wel 30 beelden per sec progressief gecodeerde opgenomen versie. Mijn 30p HD opnamen van mijn vorige Canon leverde perfecte 30p BluRays op, zolang ik ze niet liet omzetten naar die 25p. Omhoog rekenen naar Full HD op de BluRay gaf overigens geen enkel verschil, daar zit het hem niet in. Iets met de coderinstellingen wellicht? Misschien pakken de coders wel niet om en om het andere beeld.....
UPDATE 2e "PAL" versie op 25p doet het ook goed op mijn laatste project inmiddels, maar het vorige op 30p vorig jaar blijft vloeiender. Ik zal mijn camera terugzetten naar FHD 30p, want met de opnamen onder de 60p optie kan ik toch niets. Exportfiles op 60p zijn veel te groot om op een FAT32 USB stick te zetten en NTFS herkent mijn LG BD PLayer weer niet
PS Met de HEVC codec voor kleinere files zal mijn player óók wel geen raad weten
Hallo Don
Ik ga niet op NTSC en PAL. Deze discussie hebben wij al eens gehad.
Inderdaad in VDL 2016 plus wordt Mercalli 4 niet meegeleverd, wel in VDL 2016 Premium.
Nu een antwoord uw vraag "Ik was gewend om vanaf 17+ een eigen "aftitel" sjabloon te defininïeren en dan op te slaan. Die functie is voor mij nog niet vindbaar".
Dit doet u al volgt:.
1. Maak een eigen aftiteling
2. klik op de rechter muisknop op de gemaakte titel en sla uw aftiteling op als titelsjabloon
3. Klik op het tabblad "Titels" en ga naar standaard
Aangezien ik inmiddels best tevreden ben geraakt met deze Vdl2016+ versie, sluit ik mijn reactie hierbij af. Het enige overblijvende kritiekpunt betreft de niet erg stabiele titelfabriek, die ook vanuit een correct gedefinieerde standaard sjabloon alsmaar terugvalt naar een andere fontgrootte. MAGIX had beter gedaan van die titelfabiek af te blijven, hij was eerder prima
De enige overweging die ik tav aanschaf wil toevoegen is dat als de stabilisatiefunctie erg belangrijk voor je is, het aanschaffen van de Premium versie met de Mercali plugin in een hogere versie 4 het overwegen waard is. Gezien het forse prijsverschil tussen + en premium versies zou ik zoiets pas aan het einde van de lifecycle doen als de prijs fors is gezakt.
Zelf koop ik meestal vroeger in het releaseproces en vertrouw erop dat MAGIX de meeste fouten wel in de maanden erna eruit krijgt en de functionaliteit op orde krijgt. Op één, mindere Vdl15+ versie na, heeft die gok van me altijd goed uitgepakt.