VDL 16 en MX

anna-dewilde schreef op 18.08.2012 om 11:25 uur

Goede middag, ik heb een stukje film waar een witte vlek (zonnevlek) op zit, kan dat verwijderd of gecamoufleerd worden, met chroma key er een gekleurd stukje overzetten is niet goed, is er iemand die daar een oplossing voor heeft, bij foto's kan dat gemakkelijk in photoshop weggewerkt worden maar bij film daar twijfel ik aan.

Bedankt en nog een prettig week end

Anna

Reacties

Cinecor schreef op 18.08.2012 om 12:34 uur

De vlek, die, voor zover ik begrijp, een gevolg is van weerspiegeling van zonlicht in de lens kan alleen maar weggewerkt worden door er een ander beeld overheen te zetten, te "bedekken" dus. Daar zijn meestal wel de nodige creatieve dingen voor te bedenken. De vraag is wel of die ne opnamen zo erg essentieel is voor de informatie die je aan de kijker wilt overbrengen. Anders gewoon niet gebruiken zoals je dat ook met andere "mislukte" opnamen dient te doen.

Het zou trouwens wel met Photoshop kunnen, maar dan moet je elk frame afzonderlijk aanpakken. Een beetje veel werk, denk ik....

lucky_me schreef op 18.08.2012 om 12:41 uur

Dag Anna, Wanneer je je ganse beeld donkerder zet, komt er dan iets zichtbaar in de zonnevlek? Het zou niet geven al zou de rest van je beel dan bijna zwart zijn. Met alpha key, een masker, de nieuwe film en de oude film zou je dan een nieuwe film moeten kunnen maken. Altijd het proberen waard.

mvg

Luc

anna-dewilde schreef op 18.08.2012 om 22:27 uur

Bedankt Cinecor en lucky_me, ik ga zowel met photoshop als de oplossing van Lucky_me proberen, de beelden zijn niet noodzakelijk in de film, maar ik hou van een uitdaging en wil toch zo veel mogelijk proberen, op die manier kan ik veel bij leren

Groeten Anna

Voormalige gebruiker schreef op 18.08.2012 om 22:31 uur

Hallo Anna,

Het is niet mogelijk om de zonnevlek te verwijderen of  te retoucheren zonder je bestaande filmscene te beschadigen of te verminken. Ik weet niet hoelang de scene is. Als het mij stoort haal ik het stukje film ertussenuit met het scheermesje en plak het weer aan elkaar doormiddel van één overgang. Let op!!  je raakt het geluidspoor van het weggeknipte stukje wel kwijt. Anders moet je scene zoals Cinecor als mislukt te beschouwen. Natuurlijk kan je wat Lucky me schrijft uitproberen, maar verwacht daar geen wonderen van. Volgende keer opletten als je aan het opnemen bent. 

Succes

Robvroe1

Cinecor schreef op 18.08.2012 om 22:34 uur

Bedankt Cinecor en lucky_me, ik ga zowel met photoshop als de oplossing van Lucky_me proberen, de beelden zijn niet noodzakelijk in de film, maar ik hou van een uitdaging en wil toch zo veel mogelijk proberen, op die manier kan ik veel bij leren

Groeten Anna

Als je met Photoshop elk frame van het shot gaat bewerken wil je ons na afloop dan meedelen hoelang je daarover gedaan hebt....?

anna-dewilde schreef op 18.08.2012 om 22:49 uur

Hallo Anna,

Het is niet mogelijk om de zonnevlek te verwijderen of  te retoucheren zonder je bestaande filmscene te beschadigen of te verminken. Ik weet niet hoelang de scene is. Als het mij stoort haal ik het stukje film ertussenuit met het scheermesje en plak het weer aan elkaar doormiddel van één overgang. Let op!!  je raakt het geluidspoor van het weggeknipte stukje wel kwijt. Anders moet je scene zoals Cinecor als mislukt te beschouwen. Natuurlijk kan je wat Lucky me schrijft uitproberen, maar verwacht daar geen wonderen van. Volgende keer opletten als je aan het opnemen bent. 

Succes

Robvroe1

Bedankt Robvroe1, als ik iets probeer doe ik dat wel met een copij en plaats die na het einde van de film zodat ik kan experimenteren zonder eventueel schade aan de film te brengen, die scene is lang genoeg om het slechte stuk te kunnen verwijderen, maar ik wou toch weten of er oplossingen zijn om die vlek te verwijderen, het kan later toch nog van pas komen. Mijn man filmt en ik doe de montage, wat niet altijd gemakkelijk is, ik zal hem zeggen dat hij beter moet opletten bij het opnemen van een film, maar hij luistert niet altijd (mannen hé)

Groetjes Anna

anna-dewilde schreef op 18.08.2012 om 22:50 uur

Groeten Anna

Als je met Photoshop elk frame van het shot gaat bewerken wil je ons na afloop dan meedelen hoelang je daarover gedaan hebt....?

Ik laat het zeker weten, het zal lang duren maar ik heb tijd en ik werk graag met photoshop.

Groetjes Anna

Voormalige gebruiker schreef op 18.08.2012 om 23:08 uur

Hallo Anna,

Succes

Robvroe1

Bedankt Robvroe1, als ik iets probeer doe ik dat wel met een copij en plaats die na het einde van de film zodat ik kan experimenteren zonder eventueel schade aan de film te brengen, die scene is lang genoeg om het slechte stuk te kunnen verwijderen, maar ik wou toch weten of er oplossingen zijn om die vlek te verwijderen, het kan later toch nog van pas komen. Mijn man filmt en ik doe de montage, wat niet altijd gemakkelijk is, ik zal hem zeggen dat hij beter moet opletten bij het opnemen van een film, maar hij luistert niet altijd (mannen hé)

Groetjes Anna

hallo Anna,

Ik wens je heel veel succes toe. Ik denk net als Cinecor dat het heel veel tijd in beslag neemt. Zelf  ben ik ook wel in voor een uitdaging, maar dit? Laat het mij ook weten hoelang je er mee bezig bent geweest en dat je ook te vrede bent met het resultaat. Wat betreft mannen, ik luister ook niet altijd naar mij vrouw.

groetjes RobVroe1 

lucky_me schreef op 19.08.2012 om 06:12 uur

Hallo Anna,

Succes

Robvroe1

Groetjes Anna

Anna

In vdl mag je alles doen wat je wil, je originele filmbestand verandert nooit. Laat je weten hoe je het uiteindelijk opgelost hebt?

bijvoegsel 11h15. Kan je me eens een kort stukje (onbewerkt) met die zonnevlek doormailen? Ik zou graag ook eens proberen.

mvg

Luc

Voormalige gebruiker schreef op 19.08.2012 om 13:49 uur

Hallo Anna,

Succes

Robvroe1

Groetjes Anna

Anna

In vdl mag je alles doen wat je wil, je originele filmbestand verandert nooit. Laat je weten hoe je het uiteindelijk opgelost hebt?

bijvoegsel 11h15. Kan je me eens een kort stukje (onbewerkt) met die zonnevlek doormailen? Ik zou graag ook eens proberen.

mvg

Luc

Hallo Luc,

Ik bedoelde dat de film die in je in arranger bewerkt en eventueel op een DVD of naar een andere bestand wegschrijft  . Het origenele filmbestand blijft ongewijzigd. Sorry dat ik het niet duidelijker verwoord heb. Bedankt voor je op - aanmerking.

Gr. Robvroe1

lucky_me schreef op 22.08.2012 om 13:01 uur

Ik deed reeds een kort testje. Het lijkt me vrij goed te lukken op de manier die ik aangaf. Het moeilijkste eraan is het maken van een juist masker en het positioneren ervan. Het beste evenwel is nog steeds opnemen zonder zonnevlek.

mvg

Luc

lucky_me schreef op 23.08.2012 om 18:20 uur

dit is het resultaat Anna, Het masker maken gaf wat zoekwerk, mocht je het willen, dan stuur ik het door. Het is zeker niet perfect maar wel beter.

mvg

Luc

anna-dewilde schreef op 26.08.2012 om 15:51 uur

Bedankt lucky_me voor uw werk, sorry dat ik zo laat antwoord maar we zijn er een paar dagen tussen uit geweest een beetje van de zon genieten aan onze kust.

Uw werk ziet e rwel beter uit dan het origineel, mag ik weten hoe u dat gedaan hebt,  met alpha key en masker heb ik nog nooit gewerkt, ik weet niet hoe ik daar moet aan beginnen. 

Groetjes

Anna

lucky_me schreef op 26.08.2012 om 21:04 uur

natuurlijk Anna, het principe heb ik vroeger eens uitgelegd . je vindt het http://www.magix.info/nl/transparante-laag-aanbrengen-werkt-niet.knowledge.790800.html.

Hier zijn een paar dingetjes anders. De onderste clip zet ik vrij donker tot het stukje in de zonnevlek er niet meer "overbelicht " uitziet. Het ideale masker zou zijn wanneer je het "wit" uit de zonnevlek zou kunnen halen en er dan een negatief van maken, of anders gezegd; waar de zonnevlek heel licht is is het masker heel zwart en naar de randen toe gaat het zwart van het masker over in grijswaarden. Gezien de zonnevlek over de ganse film dezelfde vorm heeft hoef je dit maar één keer te doen.

In spoor 1 en 2 komen dus de originele film (met vlek)(beeld en geluid)

in spoor 3 het masker -> precies positioneren van het masker boven de vlek, zowel wat grootte als positie betreft.

in spoor 4 een copie van spoor 1, maar donker gemaakt

Waarschijnlijk slaag jij er in om een beter masker te maken dan ik kon, ik ken niets van fotoshop.

laat je me weten hoe het ging of waar je vast zit?

mvg

Luc

anna-dewilde schreef op 29.08.2012 om 13:05 uur

Dag lucky-me, bedankt voor de uitleg, ik ben er wel een tijdje mee bezig geweest, een masker in VDL heb ik niet gevonden of ik weet niet hoe het moet, ik heb een masker gemaakt in photoshop en gebruikt in VDL en het werkt, het is zeker niet goed maar ik ken nu het principe hoe het moet, als ik nog eens wat tijd over heb ga ik het nog eens opnieuw maken en "proberen" het perfect te doen. ik heb hier veel mee bijgeleerd.

Bedankt en groeten

Anna 

lucky_me schreef op 29.08.2012 om 21:26 uur

Anna

Er zitten wel degelijk reeds een aantal maskers in vdl. Bij het effect "chroma key" zie je in het venster rechts boven een klein driehoekje. Klik daar op en kies effect masker laden. Nu kan je kiezen tussen hd en sd maskers. Jij hebt denk ik de hd nodig en nu krijg je een keuze venster waar reeds een aantal maskers klaar zijn.

Een nuttige extra tip misschien is dat wanneer je het masker laadt in de tijdlijn en je selecteert het zie je een pijl verschijnen. Een klik daar op resulteert in een negatief.

ps;Een perfect beeld zal je er niet meer kunnen van maken. Bij het donker maken van het onderste spoor zie je dat het beeld in de zonnevlek iets wazig is. dat gebruik je eigenlijk om de vlek op te vullen.

mvg

Luc

anna-dewilde schreef op 29.08.2012 om 21:49 uur

Anna

Er zitten wel degelijk reeds een aantal maskers in vdl. Bij het effect "chroma key" zie je in het venster rechts boven een klein driehoekje. Klik daar op en kies effect masker laden. Nu kan je kiezen tussen hd en sd maskers. Jij hebt denk ik de hd nodig en nu krijg je een keuze venster waar reeds een aantal maskers klaar zijn.

Een nuttige extra tip misschien is dat wanneer je het masker laadt in de tijdlijn en je selecteert het zie je een pijl verschijnen. Een klik daar op resulteert in een negatief.

ps;Een perfect beeld zal je er niet meer kunnen van maken. Bij het donker maken van het onderste spoor zie je dat het beeld in de zonnevlek iets wazig is. dat gebruik je eigenlijk om de vlek op te vullen.

mvg

Luc

Bedankt Luc, ik was aan het oefenen met VDL16 en daar kun je geen effectmasker laden, bij VDL MX premium wel, ik ga daar nu verder proberen, mijn film Bolivia is wat de beelden betreft klaar,  maar ik wil die zonnevlek toch verder blijven proberen te verbeteren, het kan in de toekomst nog van pas komen. Een perfect beeld zal het nooit worden, ik denk omdat de rok van die dame met strepen is, ik heb het ook geprobeerd op de vest van een voorbijganger, een vest die maar één kleur heeft en daar lukt het veel beter, ik blijf toch nog verder proberen.

Groetjes Anna