variabel geluidsvolume

SevenHills schreef op 26.11.2015 om 10:58 uur

Mijn gebruikte software is VDL 17 plus HD. Het komt regelmatige voor dat ik in een "lange take" het geluidsniveau op een bepaalde plaats trapsgewijs wil dempen en het dub geluid enigszins wil opkrikken. Ik heb hier wel een werkwijze voor maar weet niet of dit de juiste is. Op de plaats waar het in- of uitfaden dient te beginnen knip ik de take op een tijdsbestek van pakweg 10 sec. in b.v. 5 takes. Op die manier kan ik een bepaalde geluidsbron uitfaden en een andere geluidsbron al dan niet infaden door elke take een beetje hoger of lager in te stellen. Is dit de juiste manier of is daar nog een optie voor in VDL 17.

Dank voor jullie meedenken en reacties.

Peter  

Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 26.11.2015 om 11:36 uur

Hallo Peter,

Je kan dit doen met volumecurve. selecteer het geluid dat je wil bewerken.

1. klik op de rechtermuisknop en kies dan volumecurve. (sneltoetsen Ctrl+Shift+V)

2. klik op de linkermuisknop op de groene lijn en zet een punt waar u met de audio wilt beginnen, zet een twee punt  trek de groene lijn naar beneden.

3. klik op de linkermuisknop op de groene en zet een punt waar u het audio geluid weer op normale sterkte wilt zetten.

Oefening baart kunst.

Succes,

Rob

SevenHills schreef op 26.11.2015 om 11:48 uur

Rob, wederom bedankt voor je duidelijke uitleg. Had al een vermoeden dat er een minder omslachtige manier voorhanden moest zijn. De oefening zal spoedig aanvangen, de kunst zal vermoedelijk iets langer duren.;)

Peter