van vdl-2007 naar vdl-MX

michelbus schreef op 17.04.2012 om 13:05 uur

Ik heb zo'n 20 uur videomateriaal, wat ik bewerkt heb met vdl-2007, en heb gebrand op 10 dvd's.

Nu wil ik dus met mijn tijd meegaan en een blu-ray speler kopen. Ik ben tevens van plan om een computer met blu-ray brander aan te schaffen.

Kan iemand mij uitleggen of ik het bewerkte filmmateriaal uit vdl-2007 zonder problemen kan openen in vdl-MX (gaat dit goed met overgangen, titels e.d.) en daarna opnieuw kan branden, maar dan op één of meerdere blu-ray schijven? De hoofdstukmenu's hoeven voor mij niet perse te blijven, die zou ik waarschijnlijk wel opnieuw kunnen maken in vdl-MX.

Waar moet ik op letten bij aanschaf van een nieuwe computer? Het lijkt me dat 20 uur film in 1 bestand wel erg zwaar wordt? kan dit wel?

Als iemand tips voor mij heeft hoor ik het graag.
Alvast bedankt!

Reacties

RiViS schreef op 18.04.2012 om 21:07 uur

Hallo Michel,

Dat zijn heel wat vragen, die wel te beantwoorden zijn, maar het hangt er van af wat je precies wilt. Als die 10 dvd's naar je zin zijn, dan kun je de video files (mpeg2) die er op staan zonder meer inlezen in VdL MX en dan een menu maken en op blu ray branden. Wil je echter de projecten uit 2007 overnemen en dus werken vanuit het originele opname materiaal, dan weet ik niet zeker of dat helemaal goed gaat, de stap tussen 2007 en MX is wel behoorlijk groot. Ik kan dat ook niet meer voor je uitproberen, mijn oudste progr is 2008, het probleem is nl dat 2007 niet draait onder Windows 7.

Nu je nieuwe PC, als je helemaal met de tijd mee wilt gaan, dan veronderstel ik dat je ook (nu of tzt) op HD zult over gaan, tenminste als je nog filmopnames maakt. Dat vraagt nogal wat van een PC. Zelf heb ik veel gehad aan de suggesties op de site hardware.info, kijk even hier: http://nl.hardware.info/pcadvies/798/hd-videobewerkings-pc---maart-2012  Misschien zul je scrhrikken van de prijs, maar het kan ook wel minder, 4  hard disks is bv niet echt nodig en misschien hoef je ook geen 2 monitoren.

Kortom, het is zaak om je even te verdiepen in wat je precies wilt en wat je er aan zou willen besteden.

En dan nog dit: 20 uur film in 1 bestand is inderdaad nogal veel (zacht gezegd), waarom zou je dat willen? Je gaat waarschijnlijk toch niet dit allemaal achter elkaar bekijken (ik moet er niet aan denken...)

groet,

Rijk

michelbus schreef op 18.04.2012 om 21:32 uur

Hallo Rijk,

Bedankt voor je antwoord(en).
ja waarom 20 uur op één schijf.... gewoon omdat het kan :)

Het lijkt me voor de beeldkwaliteit zo goed mogelijk om het originele materiaal te gebruiken. Het zal een kwestie zijn van gewoon uitproberen en kijken wat er gebeurt.

Nu nog even sparen!

groeten, Michel

donthuis schreef op 05.06.2012 om 12:23 uur

Zelf draai ik nog op XP en bezit daarom zowel de ongeveer gelijk werkende versies 15+ en 17+ als de oudere, afwijkende 2007+ actief op de PC. Weet dan dat tot en met 2007+ de projecten uit de diverse VdL-versies met enige moeite wel in opeenvolgende versies inleesbaar waren. Hoogstens verving MAGIX een een of ander overgangseffect of plugin door een andere versie, maar door een iets ander effect in te voegen bleef het nawerk beperkt. 

Vanaf 2008+ (die ik overigens niet bezit) en zeker vanaf 15+ is de structuur van aparte verwijzingen naar de video's zelf en de diskprojecten verlaten. Vdl18+ (MX dus) doet het ook zo. Alles zit in nu één project opgeslagen en dus is het niet zo simpel meer om uit oudere versies dan 2008+ of 15+ te importeren.

Ik heb recentelijk een fiks aantal films uit vroegere jaren, ooit met Pinnacle 9 !, VdL 2006+ etc.. gemaakt, opnieuw als project ingeladen in 17+, door stuk voor stuk de VOB-files uit de DVD's (of DVD Images die ik soms nog had) op de timeline te slepen. Dan zitten wel alle overgangen die daar in gemaakt waren  "hard ingebakken", alleen het diskmenu kan je dan opnieuw vormgeven. Simpel karweitje en 18+/MX zal dat ook zo voor je kunnen.

BluRay-branders werden vanaf 15+ ondersteund en vanaf 17+ ook met menu's. Voor kortere films tot ongeveer 30 minuten kan je -mits je BluRay speler dat ondersteunt- ook AVCHD-schijven maken op DVD's. Wat ik zelf met oudere DVD's heb gedaan is er een aantal in één project opnemen en dan samen naar één BluRay schijf branden. Heb je super 8 opnamen dan kan je er 5 stuks op één schijf zetten, met Hi8 4 en voor DV-materiaal is 3/schijf beter. Het is even wennen aan hoe VdL omgaat met méér films in één project, de documentatie is daar te summier op. Je ziet altijd maar één film tegelijk in het venster en moet dus van venster wisselen voor de volgende in de rij. In het menu staan ze wel netjes in één menubeeld bij elkaar en kan je steeds doorklikken naar de onderdelen.

Die totale 20 uur zal je echter nooit op één schijf krijgen, want dat is zo'n 10 films en dan is de compressie veel te hoog. Ook wordt VdL steeds langzamer, naarmate je meer films op één schijf gaat zetten. Dat effect treedt niet bij digitale opnamen met HD of Full HD kwaliteit, want daar passen niet zoveel uren op één BluRay. 

Veel succes!

NB Bij een project met meer dan één film zal je zien dat het inladen trager wordt naarmate er al meer films zijn ingeladen. Soms lijkt het zelfs of VdL niet meer actief is, maar dat is schijn. Het renderen kost altijd vele uren en daar hoef je niet bij te zijn. Verkorting van deze rendertijd in 18+ met een Videokaart met CUDA- of OCL-supporyt  zou versnelling opleveren, maar diverse MAGIX-gebruikers in dit Forum hebben opgemerkt dat de processor weliwaar ontlast wordt maar de tijd toch niet sterk wordt verlaagd. Een snelle processor blijft dus nodig..

harm_tersteeg schreef op 23.06.2012 om 19:04 uur

Michel, wat je nog kan doen is dat je de afzonderlijke films in 2007 exporteert naar MXV (Magix-fileformat).

Deze kan je dan weer inlezen in MX. Je kan het dan niet meer als origineel bewerken maar het scheelt wel perfomance omdat je enkel gerenderd formaat hebt dat beter van kwaliteit is dan MPG.

Harm

harm_tersteeg schreef op 23.06.2012 om 19:09 uur

Michel, ik heb laatst een maatwerk-PC aangeschaft bij de Mycom (jongens hebben er verstand van in Urecht). core-i7, SSD, 2TB in RAID-0, GeForce GTX580 en BD-brander. werkt super.