trillende still-beelden.

plagge schreef op 08.12.2010 om 17:35 uur

Ik heb in een film een drietal Still-beelden gemaakt. Als ik deze via de tijdlijn afspeel is er niets aan de ahnd. Zodra ik de film exporteer staan deze still-beelden te trillen. Het aangeven van de interlace levert geen enkel verschil op. als ik op dezelfde plek in de film een foto zet (jpeg) dan is er ook na het exporteren niks aan de hand. Ik werk met VDL 17 de luxe.

Heeft iemand een idee?

Reacties

RiViS schreef op 08.12.2010 om 17:50 uur

Hallo Plagge,

Wil je even aangeven:

- wat is het type en pixel-formaat van de film?

- naar welk formaat exporteer je?

- gebruik je het commando: stilstaand beeld maken? zo niet, wat dan?

groet,

Rijk

plagge schreef op 08.12.2010 om 17:59 uur

Hallo Rijk, 

Dank je voor de snelle reactie!

Het type is MPEG met een formaat van 16:9 en 760 x 576 

Ik exporteer naar DV AVI en ik gebruik inderdaad het commando stil beeld maken. Wat mij daarbij opvalt is dat automatisch de scene wordt ontkoppeld en alleen het beeld overblijft. Is dat iets bijzonders of is dat normaal? 

plagge schreef op 08.12.2010 om 18:07 uur

Sorry Rijk de meeste beelden zijn MPEG maar juist deze zijn avi files.

RiViS schreef op 08.12.2010 om 20:37 uur

Inderdaad, een raar verschijnsel.

Volgens mij heeft het te maken met de opnamemethode, die 50 halve beelden/sec maakt en die dan interlinieert (interlace). Bij stilstaand beeld zie je dus achtereenvolgens 2 halve beelden die net iets van elkaar verschillen en het trillen veroorzaken. In de tijdlijn zie je het niet omdat daar 25 (halve) frames/sec worden afgespeeld. Maar als je de tijdlijn behoorlijk oprekt en dan de afspeelmarker met de hand (muis) verplaatst, zie je de bewegingen wél.

Je kunt het vermijden door het betreffendeframe als jpeg uit te voeren (Ctrl N) en dat dan weer naar de tijdlijn te slepen.

groet,

Rijk

plagge schreef op 08.12.2010 om 22:56 uur

Hallo Rijk, 

Dank je voor de tip. Ik zal het morgen meteen proberen.