tijdlijn schokt bij gecompliceerde bewerking.

STORM schreef op 01.10.2010 om 13:09 uur

Speciaal voor magix 16 een nieuwe computer gekocht met i7 processor. Er werd me verteld dat deze computer absoluut met gemak video kan bewerken. Als ik nu een gecompliceerde bewerking maak schokt jhet beeld op de tijdlijn en CPU slaat uit naar 100%. Lijkt me niet de bedoeling. Wie weet wat ik nu kan doen?

 

Ron hofman

Hallo,

Ron Hofman, zo heet ik en ben al sinds 2006 met Magix video de luxe aan de gang. Ik mag wel zeggen dat ik er de nodige ervaring mee heb. Ik ben tevens meer dan 25 jaar lid geweest van videoclub De IJsselstreek en nu sinds drie jaar lid van filmgroep Capelle in Capelle aan den IJssel. Het leukste om te doen vind ik speelfilms maken, maar ook reportages en ook bedrijfsfilms vind ik erg leuk om te maken.

Reacties

RiViS schreef op 01.10.2010 om 13:27 uur

Beste Ron,

 

Ik vermoed dat je AVCHD materiaal aan het bewerken bent. Dit vraagt zeer veel van de PC en vloeiend afspelen lukt alleen met weinig of niet bewerkt materiaal, zelfs met i7. Zodra je enkele effecten toepast schokt het beeld. Je kunt dat een beetje verbeteren door delresolutie in je preview monitor te verkleinen.

Zelf converteer ik de AVCHD files naar MPEG2-HDarchief via het commando Batchconversie. De kwaliteit gaat dan nauwelijks achteruit (ik zie feitelijk geen verschil) en het bewerken/afspelen gaat een stuk soepeler.

Je kunt dat tegelijk voor een (groot) aantal files doen. De conversie kost wel behoorlijk wat tijd, je kunt dan eventueel iets anders gaan doen...

 

groet,

Rijk

STORM schreef op 01.10.2010 om 15:53 uur

Dag Rijk,

Bedankt voor de tip maar,.......ik werk met mini DV en niet met avchd. Ik weet dat avchd het materiaal heel erg comprimeerd en daardoor het uitpakken van de files heel veel rekenkracht vraagt. Met mini DV zouden er volgens mij geen problemen moeten zijn. Ik meld je wel dat ik soms wel met 13 sporen werk waarvan er 5 beeld bevatten. Wat ik nu doe is het beeld en geluid samenvoegen om het sneller af te laten spelen in de tijdlijn, maar dat lukt weer niet met een gedeelte van de film. je moet dan de hele film laten uitrekenen met het gevolg dat alles op 2 spoortjes gebakken is en je er weinig meer mee kan doen. heb je nog meer ideeeeen.

 

gr. Ron

Hallo,

Ron Hofman, zo heet ik en ben al sinds 2006 met Magix video de luxe aan de gang. Ik mag wel zeggen dat ik er de nodige ervaring mee heb. Ik ben tevens meer dan 25 jaar lid geweest van videoclub De IJsselstreek en nu sinds drie jaar lid van filmgroep Capelle in Capelle aan den IJssel. Het leukste om te doen vind ik speelfilms maken, maar ook reportages en ook bedrijfsfilms vind ik erg leuk om te maken.

RiViS schreef op 01.10.2010 om 17:31 uur

Hallo Rob,

 

Ja, er zijn toch wel grenzen aan wat een processor kan bijbenen, met 13 sporen in gebruik (5 beeld) moet er wel heel veel tegelijk uitgerekend worden! Het zal een beetje helpen om de resolutie van je monitor te verlagen, dat kan door te rechtsklikken op de monitor en dan via presets, of nog lager door zelf getallen in te geven. Uiteraard wordt je preview er dan niet scherper op, het heeft echter geen invloed op het eindresultaat (dat heeft het schokkedn weergeven ook niet, dat is alleen nogal hinderlijk).

Wat je ook kunt overwegen is om in fasen te werken, als dat kan. Dus maak b.v. eerst een stuk met bv alleen de videosporen, als dat naar je zin is exporteer je dat naar bv dv-avi, importeer het weer en voeg dan de geluiden toe. Of de titels, of wat dan ook. Je kunt zelf het beste bedenken hoe je dat handig kunt aanpakken.

Ik heb zelf ook de ervaring dat het schokken toeneemt naarmate je film langer wordt. Dan zou je dus de film in kortere stukken kunnen monteren en die later weer samenvoegen, een tamelijk veel toegepaste werkwijze.

 

groet,

Rijk

STORM schreef op 01.10.2010 om 17:51 uur

Goeie tips Rijk, maar ik had eerlijk gezegd wel meer van de prestaties van mijn computer verwacht. temeer ook omdat ik hem speciaal voor videobewerking heb gekocht en er geen andere zaken op wil zetten. (m.u.v. updates e.d.)

Ik heb gelezen dat Magix 17 veel sneller is. Zou dat nog wat uitmaken??

 

gr. Ron

Hallo,

Ron Hofman, zo heet ik en ben al sinds 2006 met Magix video de luxe aan de gang. Ik mag wel zeggen dat ik er de nodige ervaring mee heb. Ik ben tevens meer dan 25 jaar lid geweest van videoclub De IJsselstreek en nu sinds drie jaar lid van filmgroep Capelle in Capelle aan den IJssel. Het leukste om te doen vind ik speelfilms maken, maar ook reportages en ook bedrijfsfilms vind ik erg leuk om te maken.

Voormalige gebruiker schreef op 01.10.2010 om 19:19 uur

Beste Storm,

Ik heb je een PB gestuurd.

Groeten.

Maarten.

RiViS schreef op 01.10.2010 om 19:24 uur

Ik heb VdL17 nu, met avchd is dat wel wát sneller, maar het houdt nog steeds niet over, ik blijf dus maar batchconversie doen. Ik ben bang dat het voor jou toch ook op een teleurstelling uit zou draaien, dus: als VdL16 je verder bevalt dan zou ik het daar voorlopig even bij laten, zo veel voegt 17 niet toe (tenzij je met 3D wilt beginnen...).

Wat de snelheid betreft: Ook een i7 heeft uiteindelijk z'n beperkingen en jij vraagt toch nogal wat, meer dan de gemiddelde video bewerker die 1 a 2 videosporen bewerkt en dan nog wat titels, effecten en geluid toevoegt.

Heb je wel een geschikte videokaart? Magix adviseert Ati Radeon, ik meen 3000 en hoger. Momenteel is de 5770 nogal in zwang.

 

groet,

Rijk

Voormalige gebruiker schreef op 01.10.2010 om 19:55 uur

Rijk, mag ik jou een vraag stellen: heb je de nieuwe patch van 29.09.2010 al gedownload/geïnstalleerd?

Heeft dat nog een merkbare invloed op de performance?

Vraag dit ook voor enkele clubleden die twijfelen of ze van de update gebruik moeten maken.

Bedankt alvast voor de moeite.

RiViS schreef op 02.10.2010 om 11:01 uur

Hallo Houtkoek,

 

Ik heb VdL17 eergisteren geïnstalleerd en direct daarna ook de patch, bij de patch werd o.a. vermeld "diverse bugs verholpen" en ik had niet zo'n zin om die bugs eerst zelf te ervaren. Ik kan je dus helaas niet zeggen welke verbeteringen die patch heeft geleverd.

Wat betreft avchd verwerking: het blijft toch ook in VdL17 lastig. Een film afspelen lukt nog wel, ook met kruisovergangen gaat het nog, maar zodra je wat ingewikkelder overgangen en/of effecten gebruikt begint het afspelen te haperen. Verlagen van de afspeelresolutie heeft nauwelijks effect.

Als ik bij Taakbeheer kijk naar de processor, dan zie ik een gebruik variërend van 15 tot ca 30%, de maximale frekwentie (te zien bij Broncontrole) vliegt bij de overgangen naar 100%, betekent dit dat het vooral een kwestie van snelheid is?

Hoe dan ook, ik blijf voorlopig maar eerst converteren naar mpeg2HD, dat gaat goed en geeft volgens mijn waarnemingen geen merkbaar kwaliteitsverlies.

 

Tenslotte: er is een discussie gaande over VdL17op ons Magix VdL forum, misschien is het interessant voor jullie om die ook te volgen: http://support.magix.net/boards/magix/index.php?showtopic=54212

 

groet,

Rijk

Voormalige gebruiker schreef op 02.10.2010 om 14:15 uur

Bedankt, Rijk, voor je uitgebreide en heldere antwoord.

De discussie op genoemd forum volg ik inderdaad. (Ik neem er zelfs aan deel).
Verder verwacht ik dat enkele clubleden
(videoclub) de nieuwe versie gaan bestellen (een heeft hem al een week in huis en vindt dat de eerste kennismaking hoopvol is verlopen) en ben ik benieuwd naar hun ervaringen.

Voor de diegenen die serieus met videobewerking willen starten, is en blijft Video de Luxe een prima programma. 

lucky_me schreef op 03.10.2010 om 10:49 uur

vorige week zat ik samen in een videoclub waar ook een paar magix-experts zaten. Dezelfde vraag werd gesteld. Buiten het aanpassen van de resolutie in het previewscherm zocht men de oplossing in het instellen van het virtuele geheugen van de pc. Het virtueel geheugen van de pc moet bepaald worden door het systeem zelf. Dit is in te stellen in windows. Wanneer ik kijk bij mij geeft windows aan dat ik minstens 6 gb zou moeten beschikbaar hebben. (Dat heb ik voorlopig ook niet, maar bon, ik weet dan toch dat ik voorlopig metschokkend beeld verder moet). Help dit je verder?

struppie schreef op 03.10.2010 om 20:02 uur

Hallo Storm,

Ik heb gisteren magix 17 geïnstaleerd en ik had het zelfde probleem als jij.

De beelden gingen schokken bij bv. overgangen etc. Ik heb een nieuwe pc met i5 processor.

Bij magix 16 had ik geen problemen.

ik ben in de menubalk bij  instellingen gaan kijken en bij video/audio heb ik een vinkje geplaatst bij filmweergave - halve resolutie. Nu loopt bij iedere bewerking de film zoder problemen.

Ik hoop je hebt er wat aan.

STORM schreef op 05.10.2010 om 19:13 uur

Thanx voor de tip. Ga het direct proberen. Vind je 17 beter werken dan 16?

 

gr. Ron

Hallo,

Ron Hofman, zo heet ik en ben al sinds 2006 met Magix video de luxe aan de gang. Ik mag wel zeggen dat ik er de nodige ervaring mee heb. Ik ben tevens meer dan 25 jaar lid geweest van videoclub De IJsselstreek en nu sinds drie jaar lid van filmgroep Capelle in Capelle aan den IJssel. Het leukste om te doen vind ik speelfilms maken, maar ook reportages en ook bedrijfsfilms vind ik erg leuk om te maken.

struppie schreef op 10.10.2010 om 10:43 uur

nee, heb problemen dat er geen keyframes meer weergegeven worden.

Als je een fey plaatst dan werkt deze, maar je krijgt ze niet te zien.

Krijg er de klere van. Bij 16 werkte alles perfect op de zelfde pc.

 

Dus als ik je een raad mag geven, even wachten.

 

Gr. Wim