takes trimmen

Cinecor schreef op 19.08.2011 om 07:40 uur

VdL17HD Premium. Mediabestanden kunnen vanuit de mediapool in de monitor worden getrimd door het aanbrengen van in- en uitpunten. Als ik dat met een "take" wil doen wordt er wel een inpunt geplaatst, maar het plaatsen van een uitpunt werkt niet. Ook wordt het balkje onderin niet lichtblauw na het aanbrengen van het inpunt. Staat er bij mij iets verkeerd ingesteld of is dit een bug in de software?

Reacties

RiViS schreef op 19.08.2011 om 20:30 uur

Inderdaad, bij Takes werkt dat niet, althans niet bij HD. Ik weet ook niet of dat wel de bedoeling is dat het daar  werkt. Bij stukjes film (objecten) in de mediapool werkt het. Omdat die objecten tegenwoordig op de zelfde wijze worden weergegeven als de Takes, vraag ik mij af wat het nut nog is om bij HD Takes te gebruiken. Je maakt ze immers vanuit de tijdlijn, dus dat is eigenlijk nogal omslachtig. Het is simpeler om uit te gaan van je basismateriaal en, zoals gezegd, daar werkt het wel.

Bij DV wordt eerst de hele film op de tijdlijn geplaatst, waarna scenesplitsing en desgewenst opslag van Takes wordt gedaan, die Takes zijn dan in de mediapool zichtbaar.

groet,

Rijk

Cinecor schreef op 20.08.2011 om 09:13 uur

Niet alleen in HD maar ook in SD werkt het niet. Althans het uitpunt niet, zoals ik heb omschreven. Het inpunt kan wel worden aangegeven. Kennelijk ligt het dus niet aan een instelling en moet helaas geconstateerd worden dat het een fout in de software is. Ik hoop nu maar dat er ook deskundigen van Magix hier meekijken voor een reactie, zodat het in de toekomst mogelijk verbeterd kan worden. Het is immers een normale en veel voorkomende handeling bij het editen om shots (mediabestanden) eerst te trimmen voordat ze op de tijdlijn worden geplaatst. Bij alle mediabestanden is dat dus terecht binnen Magix mogelijk gemaakt. Maar waarom zou dat dan bij de scènedetectie die door de eigen software wordt gemaakt (takes) dan opeens niet meer nodig zijn? Takes zijn m.i. net zo goed "mediabestanden".

Overigens heb ik ook nog steeds niet kunnen vinden hoe ik met Magix kan capturen MET scènedetectie, maar dat kan aan mij liggen. Dus het direct aanmaken en opslaan van mediabestanden (shots) op basis van de tijdcode en dus niet met zg takes. gemaakt.. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien? Dit doe ik nu met andere software. Hoe doen anderen dit?

Ook het "zichtbaar" zijn van mediabestanden en takes in de vorm van miniaturen is eigenlijk maar een zeer beperkt hulpmiddel. Bij mij zijn die miniaturen dusdanig klein dat je nauwelijks kan zien om welke shot het gaat. Er zou een mogelijkheid moeten zijn om die groter te kunnen weergeven, precies zoals dat ook in de Windows verkenner kan. Die optie heb ik echter (nog) niet kunnen vinden. Ook het wijzigen van de schermresolutie helpt niet (Ik werk met drie monitoren). Of is er een oplossing voor die ik niet heb kunnen ontdekken?

RiViS schreef op 20.08.2011 om 13:56 uur

Je hebt gelijk, in VdL17 werkt het ook niet voor SD. Om te checken hoe het bij VdL16 zat, heb ik gisteren e.e.a. ook in 16 bekeken en daar gezien dat het  voor HD niet en voor SD wèl werkt! Ik heb toen aangenomen dat dat voor 17 ook geldt, hetgeen dus niet zo blijkt te zijn. Ik zal dit melden bij Magix *), maar daar schiet jij momenteel weinig mee op.

Wat betreft de grootte: inderdaad aan de kleine kant. Ik geloof niet dat het aan te passen is. Nu mag je van een programma in deze prijsklasse ook weer niet álles verwachten, er blijven altijd dingen die je anders had gewenst.

Verder wil ik je toch even wijzen op de mogelijkheid om naar de modus Scene-overzicht te schakelen (pictogram tussen Tijdlijn en Storyboard). Het is een iets andere manier van werken: je zet eerst álle scenes in de tijdlijn en schakelt naar scene-overzicht. Onderaan rechts kun je met de scrolbar de grootte van de scenes instellen, van klein tot ca 50mm breed wat een hele verbetering is t.o.v. de mediapool. Verder kun je in deze modus de scenes naar wens rangschikken en overbodige deleten. Vervolgens schakel je naar de tijdlijn modus en knipt daar de scenes op de juiste lengte.

Tenslotte: bij SD capture zit in het scherm "Opnamedialoog DV capture" een knop "Bewerking na de opname". Ik denk dat je daar kunt aanvinken dat er scenedetectie moet gebeuren. Ik kan dat niet even snel checken, want VdL vraagt om de DV camera aan te sluiten en ik heb niet zo'n zin om die weer van stal te halen, dus ik hoop dat je dat zelf even wilt bekijken.

groet,

Rijk

*) is inmiddels gedaan

Cinecor schreef op 22.08.2011 om 09:10 uur

Ik ga er dus maar van uit dat betreffende de in- en uitpunten het een bug is in de software. Wat betreft de miniaturen lijkt het me toch geen kwestie van prijs van de software. Een goede herkenning van de shots in de mediapool is een vereiste om te kunnen selecteren voor je montage. Dat grotere weergave mogelijk is in de arranger helpt daarbij niet want het gaat om selectie VOORDAT je de clips op de tijdlijn plaatst. Bovendien geeft het door jou genoemde "scene overzicht instelling" maar één track weer. Bij een beetje montage heb ik toch al gauw zo'n 12 tot 16 tracks in gebruik. Naar mijn mening dus een totaal nutteloze instelling. Die scrollbar onderin om die weergave dan groter te maken zou beter op het mediapool venster kunnen zitten... Na een aantal pogingen om in Magix met ECHTE scenedetectie (en niet met takes) te capturen gebruik ik daarvoor nu andere software. Bijvoorbeeld HDVSplit voor HDV opnamen.

Ik ben met groot enthousiasme aan Magix begonnen maar gaandeweg beginnen de onvolkomenheden van de software tevoorschijn te komen. Zo verbaas ik me over de tegenstrijdigheid van toetsinstellingen die in help, de handleiding en de werkelijkheid worden aangegeven. Ik ben nu bezig om ze zelf in te gaan stellen. Een hele klus...