Surround kanalen ontvouwen - ongedaan maken - volume wijzigen

RoKla schreef op 12.12.2013 om 23:12 uur

In mijn project heb ik alle scenes klaar staan. Mijn camera heeft surround, dus heb ik de surround kanalen ontvouwen, en beschik nu over drie geluidssporen. Samen met nog wat muziek en geluidseffecten zijn het nu vijf sporen met geluid.

Ik weet dat je met je muis in de volumecurve het volume kunt instellen, en met de volume mixer ook.

Hoe zorg ik er nu voor dat het volume van de drie surround sporen in één bewerking veranderd kan worden? Anders moet ik telkens delen opnieuw afspelen om per kanaal het volume te wijzigen.

Kan ik het "ontvouwen" ongedaan maken? En zo ja, als ik dan het volume van het enkele spoor wijzig, en daarna de sporen weer ontvouw, zijn de wijzigingen dan ook op de drie surroundspoeren van toepassing?

Ik heb Video Deluxe 2013 Premium.

Reacties

RiViS schreef op 14.12.2013 om 00:17 uur

Misschien kun je het volgende proberen (want volumecurve bewerken op meerdere sporen tegelijk gaat volgens mij niet lukken): Sla het project op, voor alle zekerheid ook nog een keer onder een nieuwe naam. Verwijder daarna het toegevoegde geluid, zodat je alleen de 3 surround sporen nog hebt. Haal eventueel ook het beeld weg (ik weet nog niet wat het beste werkt/ of het nodig is). Exporteer de film. Start nu het oude project weer, haal de 3 surround kanalen weg. Importeer de opgeslagen film terug, zonder ontvouwen van surround. Als er nog beeld bij zit, haal dat weg. Nu kun je de volumecurve op het surround geluid toe passen. Er zijn wellicht nog wel varianten te bedenken die handiger zijn, volg je creativiteit. Ben wel benieuwd of het werkt. Succes.

groet,

Rijk

RoKla schreef op 14.12.2013 om 16:45 uur

Beste Rijk, je hebt me geholpen! Ik heb van mijn proef met een testfilm een beschrijving gemaakt, en zou dat als PDF toe willen voegen aan deze reactie, maar ik geloof dat dat niet mogelijk is.

Mijn conclusie: ontvouw het surround spoor niet! Of doe dat pas nadat de volume instellingen zoveel mogelijk verwerkt zijn.

In mijn huidige project zal ik nu eerst alle beelden/scenes afmonteren (bv overgangen, die beinvloeden de lengte van de film namelijk) en pas dan een export doen, gevolgd door import van de zojuist geexporteerde film. Dan ga ik met het geluid aan de slag!

Dankjewel!

RiViS schreef op 14.12.2013 om 21:34 uur

graag gedaan. En bedankt voor je terugkoppeling.

groet,

Rijk