Steeds tragere tijdens filmbewerking, export

Paul_Oegstgeest schreef op 29.11.2019 om 17:21 uur

Best Forum,

PC: Windows 10 Pro

AMD Ryzen 5 2600 Six-Core Processor, 3,4 GHz RAM 16 Gb

Software: Magix Video De luxe versie 19.0.1.31

Werk er nu een paar maanden mee, en in het begin was het allemaal best snel.

Het lijkt nu steeds trager te gaan:

tijdens het editten is het beeld heel schokkerig, en dat maakt het lastig om de juiste cuts te maken.

Ook bij de export duurt nu een video van twee minuten ongeveer 15 minuten in de export:

zonder geluid, zonder tekst, met betrekkelijk weinig overgangen.

Wat gaat er fout?

Groeten, Paul

Reacties

mi-bo schreef op 29.11.2019 om 17:52 uur

@Paul_Oegstgeest

Beste Paul,

een vervelend verhaal, wat betreft schokkend verhaal hoe staat de verhouding bij bliksemschicht .zet de middelste optie eens uit kijk dan hoe het resultaat is.

Niet wetend wat voor schijven U in de Pc heeft zitten, 5200 of 7400 toeren, deze moeten regelmatig gedefragmenteerd worden.

En dan wat voor bestanden zijn het,bv. 1440:1080 of 1920: 1080 .

wat voor extensie gebruikt U, mpeg2 of mpeg4 of 4K .

Dit zijn allemaal factoren die de Pc trager laten worden

Sc6

Met vriendelijke groet,

Michael

Bol schreef op 29.11.2019 om 20:00 uur

Hallo Paul,

Inderdaad er zijn verschillende factoren die de PC trager kan maken. Wat u zou kunnen proberen, mits u dit nog niet gedaan hebt, is om VDL terug te zetten op de standaardwaarde.

Activeer het bliksemschichtje rechts onderaan het previewvenster. Hiermee wordt VDL op de tijdlijn vloeiende weergave mogelijk gemaakt.

Zet vinkjes bij Resolutie en Framerate reduceren. Hier wordt de CPU en de GPU ontlast. Dit heeft geen invloed op het uiteindelijke eindresultaat.

Het kan ook zijn dat er fouten op uw harde schijven zitten. Pas het onderstaande op al uw interne harde schijven toe.

Succes,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 29.11.2019, 20:11, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 29.11.2019 om 23:42 uur

Hallo Paul,

Hier nog een suggestie. Het kan zijn dat uw Videodeluxe.ini bestand corrupt is geworden. Verwijdert deze eens. Bij het opnieuw opstarten van VDL wordt deze weer automatisch aangemaakt.

U kun Videodeluxe.ini bestand vinden in:

Succes,

Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Paul_Oegstgeest schreef op 30.11.2019 om 11:57 uur

Allereerst bedankt voor de snelle reacties, ik moest zelf even de tijd nemen om alle opties langs te gaan.

Ik schrijf weg op een Toshiba x300 met 7200, en Video De Luxe draait op een SSD.

Mijn voorkeur gaat uit naar mp4, omdat mijn ervaring is dat elke mediaspeler daar geen problemen mee heeft.

(kan dit anders?)

Terug naar Standaardwaarde had ik al geprobeerd, inderdaad, en de vinkjes achter het bliksemschichtje stonden al aan.

Het Videodeluxe.ini bestand verwijderen lijkt te werken, want bij het toevoegen van ruw videomateriaal gaat er aan de onderzijde geen 'importeerbalkje' lopen, maar kan gelijk aan de slag.

Ook is het werkbeeld niet schokkerig meer (!)

Rest eigenlijk nog het wegschrijven:

Is mp4 het beste bestandsformaat zoekende naar een HD1080 kwaliteit die door elke mediaspeler (Mede8er/NVidia Shield) op een TV wordt weergegeven..? Want het wegschrijven kost natuurlijk altijd wel tijd, maar wellicht is hier nog winst te halen?

Groeten,

Paul

mi-bo schreef op 30.11.2019 om 12:26 uur

@Paul_Oegstgeest

Beste Paul.

Dank voor Uw feedback.

Zoals U al omschrijft is mpeg4 de beste optie.

Sc6

Met vriendelijke groet,

Michael

Paul_Oegstgeest schreef op 30.11.2019 om 12:37 uur

Dan ben ik zeer goed geholpen, dank je wel Michael! (En Rob!)

mi-bo schreef op 30.11.2019 om 12:48 uur

@Paul_Oegstgeest

Beste Paul.

Graag gedaan.

Veel montage plezier.

Sc6

Met vriendelijke groet,

Michael

Bol schreef op 30.11.2019 om 13:02 uur

Hallo Paul,

Met alle plezier gedaan. Als u het INI bestand verwijdert, worden ook bepaalde onbedoelde instelling teruggezet naar de standaardwaarde. Het Mainconcept wordt teruggezet op "Standaard". Ook wordt het vinkje weggehaald bij "Videoeffecten op GPU". Als u het Mainconcept en Videoeffecten op GPU opnieuw activeer zal het wegschrijven ook weer sneller verlopen.

Wanneer u het Mainconcept niet kunt activeren, download het Mainconcept opnieuw, door te gaan naar Hulp / extra inhoud installeren.

Heel veel succes,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 30.11.2019, 13:16, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

Paul_Oegstgeest schreef op 30.11.2019 om 16:30 uur

Ja, nu ga ik de ballenbak in:

Als ik een export doe op 'Mainconcept, dan lijkt het alsof er een goede export uitkomt, maar is uitendelijk de video leeg, o kb.. En geeft foutmelding bij het openen. (Dit ook na opnieuw downloaden en installeren van Mainconcept, en opnieuw opstarten van Video De Luxe)

Als ik op 'standaard' een export doe, en dan niet rechtsboven, maar via bestand 'film exporteren' exporteren mpeg-4. (Om het vinkje GPU berekenen te kunnen aanzetten) dan is het alzo lastig hier een *.mp4 van te maken, en lukt dat wel is de framerate te hoog.. En uiteindelijk krijg ik wel een export op 720, terwijl de film 1080 was...

Help?

Bol schreef op 30.11.2019 om 17:04 uur

Hallo Paul,

Ik heb nu ook het zelfde probleem als jij. Waarom, daar heb ik op dit moment nog geen antwoord op. Ik ga dit morgen verder onderzoeken Waarom!!

Ik laat het je weten als ik de oplossing heb.

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 30.11.2019, 17:04, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

sipke schreef op 30.11.2019 om 18:06 uur

Paul, heb je wel met het exporteren naar MP4 gekozen voor HD kwaliteit 2? Dat is het aanvinkvakje links van het formaat. Maak je trouwens geen zorgen over de langere tijdsduur, die is wel iets langer maar als ik een film van een uur op MP4 druk dan ben ik 2 kopjes koffie verder als het klaar is.

Bol schreef op 30.11.2019 om 18:26 uur

Hallo Paul,

Ik heb testjes gedaan in VDL 2016 en Pro X11 met "Videoeffecten op GPU" aangevinkt, in beide programma's geen enkel probleem met het exporteren naar een mp4 bestand. Wel in VDL (2020) versie 19.0.1.31

Als ik in VDL (2020) versie 19.0.1.31 een project exporteer als een mp4 bestand en "Videoeffecten op GPU" is aangevinkt, dan gaat het fout. Haal ik het vinkje weg bij "Videoeffecten op GPU" dan gaat alles weer goed. Dit duidt waarschijnlijk op een bug.

Probeer het ook eens te exporteren zonder dat "Videoeffecten op GPU" is aangevinkt. Laat mij weten wat het resultaat is?

Succes,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 30.11.2019, 18:26, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

Paul_Oegstgeest schreef op 30.11.2019 om 18:44 uur

Paul, heb je wel met het exporteren naar MP4 gekozen voor HD kwaliteit 2? Dat is het aanvinkvakje links van het formaat. Maak je trouwens geen zorgen over de langere tijdsduur, die is wel iets langer maar als ik een film van een uur op MP4 druk dan ben ik 2 kopjes koffie verder als het klaar is.

Hoi Sipke,

Ik heb in beide voorbeelden gebruik gemaakt om niet rechtsboven, via de snelkoppeling, maar maar via bestand: 'film exporteren' exporteren mpeg-4. (Om het vinkje GPU berekenen te kunnen aanzetten).

Daar zit niet de optie HD Kwaliteit 2.

Ik weet dat een export inderdaad beneden even een kop koffie halen is, maar het werd steeds trager..

Het lijkt er alzo op dat door het ini bestand te verwijderen alles weer fris werkt...

Paul_Oegstgeest schreef op 30.11.2019 om 18:54 uur

Hallo Paul,

Ik heb testjes gedaan in VDL 2016 en Pro X11 met "Videoeffecten op GPU" aangevinkt, in beide programma's geen enkel probleem met het exporteren naar een mp4 bestand. Wel in VDL (2020) versie 19.0.1.31

Als ik in VDL (2020) versie 19.0.1.31 een project exporteer als een mp4 bestand en "Videoeffecten op GPU" is aangevinkt, dan gaat het fout. Haal ik het vinkje weg bij "Videoeffecten op GPU" dan gaat alles weer goed. Dit duidt waarschijnlijk op een bug.

Probeer het ook eens te exporteren zonder dat "Videoeffecten op GPU" is aangevinkt. Laat mij weten wat het resultaat is?

Succes,

Rob

Hoi Rob,

Inmiddels een test gedaan en nu kan ik inderdaad (met mainconcept aan) een export doen via linksboven:

Bestand: 'film exporteren'; exporteren mpeg-4. (Om het vinkje GPU berekenen te kunnen uitzetten).

Want dit werkt nu prima! Er zit dus inderdaad een bug in..

(Vind dit wel lastige weg omdat ik met met diverse framerates werk (25/29.97/59,94) en wissel met formaat (720/1080) Ik heb daar nu al wat eigen presets staan, maar maakt me onzeker)

Misschien een domme vraag: Maar als ik via rechts, via de snelkoppeling, een film exporteer, dan exporteert hij hem zeker per definitie niet met 'Videoeffecten op GPU' ?

Alvast bedankt voor de reactie

mi-bo schreef op 30.11.2019 om 19:29 uur

@Paul_Oegstgeest

Beste Paul,

net een export mp4 gedaan met video effect vinkje aan en met vinkje aan, geen enkel verschil

vinkje uit   vinkje aan

volgens mij toch geen bug

sc6

Met vriendelijke groet.

Michael

mi-bo schreef op 30.11.2019 om 19:44 uur

@Paul_Oegstgeest

Beste Paul,

een antwoord op Uw vraag "Misschien een domme vraag: Maar als ik via rechts, via de snelkoppeling, een film exporteer, dan exporteert hij hem zeker per definitie niet met 'Videoeffecten op GPU' ?

ja dit is ook mogelijk,

Sc6

Met vriendelijke groet,

Michael

Bol schreef op 30.11.2019 om 19:58 uur

Rob

Hoi Rob,

Inmiddels een test gedaan en nu kan ik inderdaad (met mainconcept aan) een export doen via linksboven:

Bestand: 'film exporteren'; exporteren mpeg-4. (Om het vinkje GPU berekenen te kunnen uitzetten).

(Vind dit wel lastige weg omdat ik met met diverse framerates werk (25/29.97/59,94) en wissel met formaat (720/1080) Ik heb daar nu al wat eigen presets staan, maar maakt me onzeker)

Misschien een domme vraag: Maar als ik via rechts, via de snelkoppeling, een film exporteer, dan exporteert hij hem zeker per definitie niet met 'Videoeffecten op GPU' ?

Hallo Paul,

Voor zover ik het nu kan overzien, zal het exporteren met "Videoeffecten op GPU" aangevinkt, de ene keer wel goed gaan en de andere niet. Vandaar mijn voorlopig advies zet geen vinkje bij "Videoeffecten op GPU" . Zelf exporteer ik altijd als een MTS bestand. Dit gaat bij mij altijd goed, maar als ik dan exporteer, met het vinkje aan bij Videoeffecten op GPU en dan via het pijltje rechtsboven ga exporteren, dan gaat het wederom fout, omdat deze gebaseerd is op mp4 1920x1080 i25

Ik ga voor jou nog meer testen doen, want volgens mij zit de fout alleen in mp4 1920x1080 i25.

Groet,

Rob

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 30.11.2019 om 21:58 uur

Een aanvulling op mijn bovenstaand antwoord.

Wanneer je bij het exportmenu een vinkje zet bij "Videoeffecten op GPU" , dan wordt deze ook automatisch aangezet bij het branden van een DVD. Haal je het vinkje weer weg dan wordt deze overal weggehaald (gereset). Dit zou je zelf kunnen uittesten.

Eerder antwoord verwijderd, omdat deze niet geheel correct was.

PC -1-

PC -2-

Paul_Oegstgeest schreef op 01.12.2019 om 06:28 uur

@Paul_Oegstgeest

Beste Paul,

net een export mp4 gedaan met video effect vinkje aan en met vinkje aan, geen enkel verschil

vinkje uit   vinkje aan

volgens mij toch geen bug

sc6

Met vriendelijke groet.

Michael

Hoi Michael, uiteraard goed bedoelt, maar je kiest hier voor een HEVC bestandsformaat?

Het gaat niet goed bij mpeg-4..

Paul_Oegstgeest schreef op 01.12.2019 om 06:31 uur

@Paul_Oegstgeest

Beste Paul,

een antwoord op Uw vraag "Misschien een domme vraag: Maar als ik via rechts, via de snelkoppeling, een film exporteer, dan exporteert hij hem zeker per definitie niet met 'Videoeffecten op GPU' ?

ja dit is ook mogelijk,

Sc6

Met vriendelijke groet,

Michael

Hoi Michael, deze keuze rechtsboven gebruik ik niet, want deze is voor het branden van een DVD,

Ik bedoel het knopje helemaal rechts: Film voltooien.. (hier zijn de aanpassingen beperkt, maar wat wordt daarin standaard meegenomen?)

Paul_Oegstgeest schreef op 01.12.2019 om 06:40 uur

Rob

Hoi Rob,

Hallo Paul,

Voor zover ik het nu kan overzien, zal het exporteren met "Videoeffecten op GPU" aangevinkt, de ene keer wel goed gaan en de andere niet. Vandaar mijn voorlopig advies zet geen vinkje bij "Videoeffecten op GPU" . Zelf exporteer ik altijd als een MTS bestand. Dit gaat bij mij altijd goed, maar als ik dan exporteer, met het vinkje aan bij Videoeffecten op GPU en dan via het pijltje rechtsboven ga exporteren, dan gaat het wederom fout, omdat deze gebaseerd is op mp4 1920x1080 i25

Ik ga voor jou nog meer testen doen, want volgens mij zit de fout alleen in mp4 1920x1080 i25.

Groet,

Rob

Hoi Rob, dat idee heb ik ook, inmiddels ook een export gedaan met twee aangepaste profielen:

En beide geven een prima export!

Dus het gaat nu 'fout' bij een standaard keuze.

Maar omdat ik nu via deze weg een prima workflow heb, is het voor prima,

Geen schokkerig beeld bij editten, en ,tot op heden, mooie tijden voor een export.

Groeten,

Paul

Paul_Oegstgeest schreef op 01.12.2019 om 08:11 uur

UPDATE:

@Bol

Met deze aanpassingen gedaan, werkt nu de export via rechtsboven: 'Film voltooien'', 'als video bestand' mpeg-4' 'HD kwaliteit 2' niet meer. Hij lijkt te exporteren maar wederom een leeg videobestand in mp4 formaat.

(Hier kwam ik achter omdat ik nog een testje wilde doen of het via deze weg trager of sneller was)

Nu kan ik natuurlijk mijn eigen set-up gebruiken, maar wilde het toch even melden..

Groeten,

Paul

mi-bo schreef op 01.12.2019 om 09:26 uur

@Paul_Oegstgeest

Beste Paul.

Dank voor Uw feedback.

MAGIX vdl is een veelzijdig programma dat op verschillende manieren is te gebruiken, en het eind resultaat is het zelfde.

De 2 filmpjes zijn als uitleg bedoeld en geëxporteerd als mpeg4( dit was alleen maar om te laten zien dat er geen bug is/was )

met brandoptie wilde ik laten zien dat daar ook de instellingen mogelijk zijn.

Wat betreft helemaal rechts deze optie gebruik is zelf altijd om iets naar mijn mobiel te exporteren verder kan ik U hier niets over vermelden.

Dan zie ik nog iets vreemds hoe komt U hieraan, zit daar niet het probleem dat U heeft ( incl HTML Frame Software ).

Dan toch nog een vraag gezien MAGIX vdl classic, plus, prem de zelfde update hebben , welke versie gebruikt U.

Voor in de donkere avonden veel montage plezier met het mooie MAGIX vdl programma.

Sc6

Met vriendelijke groet,

Michael

Paul_Oegstgeest schreef op 01.12.2019 om 10:54 uur

Hoi Michael, dank je wel voor de feedback.

Ik werk met versie: Magix Video De luxe versie 19.0.1.31

Betreft:

Dan zie ik nog iets vreemds  hoe komt U hieraan, zit daar niet het probleem dat U heeft ( incl HTML Frame Software ).

Die heb ik inmiddels verwijderd middels het vinkje in geavanceerd:

Was inderdaad niet wat ik wilde: daardoor maakte hij een bestands-map aan met daarin de video, én een html pagina van het eerste screenshot. Dat had ik inderdaad niet nodig.

Dat is ook hetgeen ik al eerder schreef, de vele exportfuncties met daarin nog méér opties maakt het alleen maar lastig. Ik heb nu deze functie uitgezet, en 'werk' nu met twee eigen exportdefinities..

En dat werkt prima!

Groeten,

Paul