Snelheid VDL 2015 versus VDL 2017

JanSpijk schreef op 05.03.2017 om 16:51 uur

N.a.v. van de 'Topic':
https://www.magix.info/nl/forum/verzoek-om-een-geheugentoewijzing-mislukt--1186726/#ca1307643

en met name het door mij (onterecht) toegevoegde onderwerp: Snelheid VDL 2015 versus VDL 2017
hierbij zoals met RobVroe1 afgesproken een nieuw topic.

Allereerst denk ik nu dat de titel niet geheel juist is aangezien het gaat om "Video deluxe 2015 Plus" versus "Video deluxe Premium". Deze laatste heb ik in november 2016 als "Upgrade: MAGIX Video deluxe Premium" besteld en is volgens mij de 'Premium' versie van "Magix Video deluxe 2016"...
(zie ook de 2 toegevoegde afbeeldingen van 'Over MAGIX Video')

Nu had ik (afgekort) VDL-2016-Plus al in september 2015 gekocht als Update voor mijn VD-2015-Plus.
Maar deze, na een ellelange email discussie met Magix Support, ergens in 2016 weer van mijn Desktop verwijderd omdat het Exporteren van HD projecten (1920x1080 50fps) zo verschrikkelijk traag ging t.o.v. VDL-2015. 

Nu ben ik bang dat ik afgelopen november 2016 geen VDL-2017-Premium hebt gekocht maar gewoon weer VDL-2016 alleen de 'Premium' versie i.p.v. de 'Plus' versie én met dezelfde (veel te) lang durende exporttijd.
Kortom ik voel me bekocht omdat ik nu alleen de extra's van het Premium-pakket heb n.l. de "plug-ins" voor "NewBlue Video Essentials" en "Vasco da Gama 9 HD Essential" maar het/mijn 'export probleem' nog steeds in VDL-2016-Premium aanwezig is ondanks de laatste SW Upgrades.

O ja, en het ligt niet aan de codecs "MainConcept" want die gebruik ik in beide versies en ook niet aan mijn Desktop PC deze heeft voldoende (RAM) geheugen en een krachtige quad-core AMD processor...

Misschien ligt het aan ander instellingen maar ik kan niet ontdekken welke en Magix Support blijkbaar ook niet. Het enige waar zij meekomen is dat de 'Beel-in-Beeld' montages inderdaad wat trager gerendeerd/geexporteerd worden. Denk daarbij aan (3D) Collages van meerdere foto's...

Nou klopt dat ook wel want als je meekijkt met het exporteren dan zie je inderdaad dat er een vertraging optreed bij 'Beeld-in-Beeld' montages. Iets wat ik overigens vrij vaak gebruik in combinatie met mijn (HD) video's. 
Maar waarom gaat dat in VDL-2016-Plus en Premium aanzienlijk langzamer dan in VDL-2015-Plus...?? 

Voorbeeld:
Ik heb een Test project gemaakt met een filmtijdsduur van ruim een minuut. Beginnend met een 3D foto-collage van 3 (geen HD) foto's, daarna een HD(.mts) videofragment van ca. 30 sec en daarna weer 3 foto's met effecten en overgangen.
Alles op het zelfde (1e) spoor waarbij de collage ook gebruik maakt van spoor 6, 7, 8 en 9.
Op het 2e spoor heb ik een stukje muziek (mp3) gezet.

De volgende Exporteer tijden naar een m2ts bestand [AVCHD-transportstroom 1920x1080p50PAL(50p-modus) HQ].
Overigens naar een MP4 bestand [HDTV 1920x1080 H264 50 FPS] geeft dezelfde resultaten c.q. exporteertijden.

VDL-2015-Plus        >>   5 minuten (met effecten berekenen op GPU ook 5 minuten)
VDL-2016-Premium >> 31 minuten  (met effecten berekenen op GPU zelfs 32 minuten)...(!!?)

Waar ik bovendien vorig jaar al achter kwam was dat hoe langer de film hoe groter het verschil in exporteertijd.

Wie kan dit verklaren..??

Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 05.03.2017 om 21:33 uur

Hallo Jan,

Video Deluxe Premium is uitgegeven in september 2016 en is ook de laatste VDL. Jij trekt de conclusie dat het versienummer ook het VDL (jaar) is. Dit is niet correct.

1. Video Deluxe 2015 is uitgegeven in september 2014
  2. Video Deluxe 2016 is uitgegeven in september 2015
  3. Video Deluxe 2017 is uitgegeven in september 2016

Je hoeft niet bang te zijn dat je afgelopen november 2016, gewoon weer VDL 2016 gekocht hebt. Je heb weldegelijk de nieuwste versie gekocht en gekregen.

Wat ik wel zie is, dat mijn processor een Intel is en die van jouw een AMD. Misschien zit hier de verklaring van het Mainconcept. Morgen ga ik e.a. uittesten zoals jij het hebt beschreven.

Groet,

Rob

JanSpijk schreef op 06.03.2017 om 12:07 uur

Dank voor de reactie Rob...

Je uitleg is duidelijk v.w.b. de VDL versies maar omdat ik zoals gezegd de VDL-2016-Plus van september 2015 vorig jaar weer van mijn PC heb verwijderd had ik geen 'plaatje'.
En gezien dezelfde 'Export' problematiek ging ik er vanuit dat de versie van sep '15 en sep '16 (buiten de tussentijdse upgrades en van Plus naar Premium) qua Magix programma geen verschil maakte.
En feitelijk is dat dus bij mij ook zo...

Bijgaand een overzicht van alle Magix producten die ik de afgelopen jaren heb aangeschaft én een specificatie van mijn huidige desktop PC.

Zoals je kunt zien heb ik zelfs in 2016 Fotostory 2016 deLuxe aangeschaft om mijn fotoshows en Collages apart te maken en dan met VDL-2016-Plus met mijn Video's tot één film te maken.
Maar ook Fotostory exporteert 'vreselijk' langzaam, dus gebruik ik ook niet meer...

Ben wel blij dat je het wil uittesten, zou wel een slechte zaak zijn als mijn AMD processor niet 'geschikt' is voor de codec Mainconcept. Zou me ook verbazen want in VDL-2015-Plus werkt het wél...

Ik hoor/zie graag van je, alvast bedankt.
Groet, Jan

Voormalige gebruiker schreef op 06.03.2017 om 14:48 uur

Hallo Jan,

Je hoeft mij niet te bewijzen welke VDL pakketten je hebt aangeschaft. Ik geloof je direct op je woord.

Mijn testresultaten (Oude configuratie)

Ik heb de testen gedaan in VDL 2015 en Pro X7 met de door jouw opgegeven specificatie. Duur 1min 4sec.

De volgende Exporteer tijden naar een m2ts bestand [AVCHD-transportstroom 1920x1080p50PAL(50p-modus) HQ]. zijn in:

1. VDL 2015 - 1min 52 sec
  2. Video Pro X7 - 1min 54 sec

Mijn testresultaten (Nieuwe configuratie)

Ik heb de testen gedaan in VDL 2016 en VDL (2017) met de door jouw opgegeven specificatie. Duur 1min 4sec.

De volgende Exporteer tijden naar een m2ts bestand [AVCHD-transportstroom 1920x1080p50PAL(50p-modus) HQ]. zijn in:

1. VDL 2016 - 1min 25 sec
  2. VDL 2017 - 1min 35 sec

Ik dacht ooit gelezen te hebben, dat het MainConcept alleen voor Intel processoren is geschreven. Ik kan dit niet terug vinden, maar ik blijf zoeken.

Ook is mij opgevallen, dat de AMD Phenom II geen Hyperthreading ondersteunt.

Je schrijft dat VDL 2015 het Mainconcept wel ondersteund, echter uit de snelheid (5 min.) trek ik deze conclusie in twijfel. Waarom het in VDL 2016 en VDL (2017) nog langer duurt, daar heb ik ook niet echt een verklaring voor, wel dat de programma's steeds zwaarder worden.

Je zou dit nog eens kunnen voorleggen aan Magix Support.

Groet,

Rob

JanSpijk schreef op 06.03.2017 om 15:13 uur

Hallo Rob...

Bedankt voor je inspanningen zover. Blijft dus toch raadselachtig...
Ik weet nog wel dat het verschil tussen ik meen VDL-2013 en VDL-2015 een 'verademing' was qua exporteer-tijd.
Maar was dat niet de omslag van 32 naar 64 bit...? én de introductie van Mainconcept...?
Overigens wel op dezelfde PC configuratie alleen heb ik later de SSD aangeschaft.

Desalniettemin, heeft Hyperthreading iets met of invloed op Mainconcept...?

Het voorleggen aan Magix Support na mijn slechte ervaringen van vorig jaar lijkt me geen goed idee meer, vertrouwen in hen is weg bij mij.

Als blijkt dat het toch aan de AMD processor ligt dan moet ik toch maar eens aan vervanging van mijn PC gaan denken. Er speelt n.l. ook al langer een ander punt; M'n moederbord zou 4 x 8GB RAM aan moeten kunnen maar zodra ik in een van de 2 (sub)slots een extra DDR3 geheugen plaats (of 2 in slot 1 én 2) krijg ik foutmeldingen en blauwe schermen en niet alleen met Magix maar ook veel andere programma's...

Tot zover bedankt weer, mocht je nog ergens achter komen dan verneem ik dat graag natuurlijk.

Groet, Jan

Voormalige gebruiker schreef op 06.03.2017 om 15:32 uur

Hallo Jan,

VDL 2015 was het eerste Magix programma dat als een 64 bits programma werd uitgebracht.

Lees dit eens https://nl.wikipedia.org/wiki/Hyper-threading. Ik denk dat Hyperthreading weldegelijk invloed heeft op het Mainconcept.

Ik heb gegoogeld op  AMD Phenom II X6 1040T maar komt deze niet tegen wel AMD Phenom II X6 1045T

Groet,

Rob

JanSpijk schreef op 06.03.2017 om 15:41 uur

Hi Rob,

Ik had intussen ook even 'gegoogeld' op Hyperthreading ( http://computerkiezen.nl/website/computer-onderdelen/wat-is-hyper-threading/ ) duidelijk verhaal en i.d.d. zou dit invloed kunnen hebben op Mainconcept.

Ja.. inderdaad vreemd Periform Speccy geeft  AMD Phenom II X6 1040T als CPU aan
en
Configuratiescherm van Windows:  AMD Phenom II X6 1045T ...

Ik geloof de laatste (haha...) foutje in Speccy denk ik...slordig...

Groet, Jan

Voormalige gebruiker schreef op 06.03.2017 om 15:52 uur

Hallo Jan,

Misschien dat dit meer inzicht geeft: http://www.mainconcept.com/products/for-developers/gpu-acceleration/avch264-intel-qsv.html

Groet,

Rob

JanSpijk schreef op 06.03.2017 om 17:13 uur

Dank je Rob...
Was je 1e ingeving toch juist als ik het zo lees.
Wel raar (lees slecht) dat Magix Support mij daar vorig jaar niet op gewezen heeft.
Ik ben toch niet de enige Magix Video de Luxe gebruiker met een AMD processor...(?)
Alhoewel ik ook in dit forum er geen of weinig klachten over gelezen heb...
Daarnaast vind ik dat Magix dit in de Systeemeisen moet vermelden en niet zo:

Het verschil met VDL-2015 blijft natuurlijk curieus...

Conclusie:
Of beste maar duurste oplossing: ik moet gaan 'sparen' voor een nieuwe PC met een Intel i7 processor...
Of minder kostbaar maar wel tijdrovende oplossing: ik maak mijn projecten in VDL-2016-Plus of Premium en open deze in VDL-2015-Plus (wanneer dat weer mogelijk is...;-) om te Exporteren naar MP4 of m2ts bestand.

Nogmaals bedankt Rob voor je inspanningen en tijd.
Groet, Jan