Schokkerig beeld na aanschaf Panasonic digitale video camera

janveerbeek schreef op 30.04.2011 om 12:26 uur

Ik gebruik Magix Video de Luxe 16 plus al enkele jaren voor het bewerken van opnames van analoge videocamera (Sony) naar volle tevredenheid.

Sinds kort gebruik ik een Panasonic fullHD digitale camera (HDC-SD60). De camera wordt niet herkend, daarom worden opnames hiervan via de harde schijf geladen (stream).

 

Bij het bewerken heb ik het volgende probleem:

Beelden in de arranger weergegeven zijn even vloeiend en worden dan schokkerig. Stop ik even, dan zijn ze even vloeiend, maar worden opnieuw schokkerig. Bij overgangen blijft het beeld even stil staan en springt dan over de overgang heen. Onder TAB video/audio is lage resolutie en eenvoudige weergave aangevinkt. (geeft niet zo'n best beeld, maar dat is te verklaren) Als besturingssysteem gebruik ik windows7 Enteprise 32 bits. Processor Intel core2 6300 en 3 Gb intern geheugen.

 

Hoe kan ik dit oplossen? Jan

 

9 mei

Al de voorgestelde oplossingen zijn al door mij uitgeprobeerd en hebben een resultaat. Het lijkt er sterk op dat Magix Video deluxe 16 plus niet met het digitale signaal van Panasonic kan omgaan. (AVCHD met extensie .MTS). Om daar nu al weer een nieuw programma voor te kopen gaat mij te ver; in 2009 was deze extensie al bekend. Een goede en nette oplossing zou zijn dat Magix er een patch voor levert.

 

Ik heb een, zij het omslachtige, noodoplossing gevonden. De .MTS stream converteer ik met het gratis programma format factory naar MP4. Dit laad ik in magix en brandt het op DVD. Vervolgens laad ik dit signaal in de te maken film en kan dan alles bewerken zoals ik het gewend ben. Hoeveel signaal verlies hierbij optreedt heb ik nog niet vastgesteld.

Heeft iemand een betere oplossing, dan houd ik mij daarvoor aanbevolen.

Jan

Reacties

PePe schreef op 01.05.2011 om 14:33 uur

Probeer ook eens bij de instellingen (Y-toets) halve resolutie in te stellen...dat heeft geen negatief effect op het eindresultaat, wel een positief effect op de snelheid van de weergave en kan daardoor schokkerigheid voorkomen

janveerbeek schreef op 09.05.2011 om 16:16 uur


Probeer ook eens bij de instellingen (Y-toets) halve resolutie in te stellen...dat heeft geen negatief effect op het eindresultaat, wel een positief effect op de snelheid van de weergave en kan daardoor schokkerigheid voorkomen.

 

Reactie van Jan;

Dit was al uitgeprobeerd; geen resultaat.

blubb444 schreef op 09.05.2011 om 19:05 uur

(Sorry for answering in English, but my Dutch is read-only :) I hope you can understand it)

If I read the info about the camera correctly, your camera is the NTSC model (PAL model would be HDC-SD66) and records at 1920x1080 60i (in case of doubt you can find out the framerate of your files with the free program MediaInfo, simply google for it, note that 60i means 30 "effective" frames per second and in that case the program will also say 30, in case of 50i it will be 25). The data is saved with very high compression as .mts or .m2ts files (AVCHD). This means a lot of CPU-intense decoding work has to be done.

For comparison, your old DV camera has most probably a resolution of 720x576 50i (less than 1/5 pixels*frames/second of your FullHD cam) and is saved as DV-AVI, which is almost uncompressed video (so your computer has very little decoding to do).

Long story short: Your PC is too weak for AVCHD editing. The official minimum CPU recommendation of Magix for AVCHD editing is a Quadcore with 4x2,66 GHz, but the E6300 you have has only 2x1,86 GHz (see http://magazine.magix.com/de/profitipp-ist-mein-rechner-fit-fur-avchd-videoschnitt-und-bearbeitung-0157/). So if using a lower resolution for your preview window doesn't work, then unfortunately the only thing you can do if you want to have a better preview is upgrading your computer or buying a new one.

Your method of first converting to MP4 and then burning a DVD and then ripping is indeed very inconvenient. Not only will the resolution be down to 720x576 50i or 720x480 60i, but the two-time reencoding will lower the quality even more and it also takes a long time.

Another workaround would be converting your files to MPEG-II at a high bitrate with I-frames only (or if not possible, only a small number of B- and P-frames) and then loading them into the project. MPEG-II is far less CPU-intense than AVCHD/MP4 but of course the file size will be very large in turn. Try to keep the original resolution first (1920x1080), if that still doesn't work you can try with 1280x720.

PS: I also have a FullHD Panasonic camcorder (HDC-TM700) which records at FullHD with even 50 progressive frames per second, and I have to use full framerate and preview resolution because the proDAD Marcelli image stabilizator requires it. My CPU is 4x2,5 GHz (which is slightly underspecified even for "only" 50i) and I have the same problems as you (video plays for 1 sec then starts "jumping" and stops completely at crossfades). So for previewing I usually just press the right arrow button on the timeline so I can at least preview in "slow-motion" (~20fps). Sure, I could buy a hexacore i7, but they start at 460€ (6x3,2 GHz) and that's of course too much right now...

VanderKaart schreef op 12.05.2011 om 11:48 uur

Uw Core 2 Duo is wat aan de te matige kant voor het real-time bewerken van AVCHD materiaal... Advies is een Quad Core.....

Bij de import van AVCHD materiaal wordt dan ook de vraag gesteld om dit te converteren naar het beter te bewerken Mpeg2 formaat (nog steeds gewoon Full HD, dus geen kwaliteitsverlies). In uw geval zou ik dat dus doen.....

 

U kunt het volgende proberen om het afspelen in de tijdlijn vloeiender te laten verlopen:
- Ga naar programmainstellingen (toets Y) en ga daar naar het tabblad Weergave. Grootte videocache: de videocache zorgt voor een vloeinde beeldschermweergave, doordat data van de harde schijf worden voorgeladen en de effectbewerkingen worden voorberekend. De optimale instelling hangt af van uw systeem, probeer uit, welke bij u de beste afspeelprestatie levert.
- Wijzig de Autoscroll instelling (uit vergt de minste rekenkracht).
- Wijzig Weergave beeldmateriaal: grootte-wijziging van beeldmateriaal in hoge kwaliteit: hiermee kunt u de kwaliteit van de beeldgroottewijzigingen verbeteren, in het bijzonder verkleiningen van meer dan de helft van de originele grootte, zoals die bij beeld-in-beeld weergaven optreden. Hiervoor is echter een relatief grote rekenkracht nodig. Maw neem vinkje weg hier.

- Ga naar tabblad Video/Audio, en wijzig daar Filmweergave naar halve resolutie of lager.
- Wijzig de weergave opties Arranger. De weergave van objecten in de Tijdlijn-modus kan door prestatieverhoging eenvoudiger worden gemaakt. Er kan worden vastgelegd, of bij video-objecten previewbeelden over de gehele lengte van de objecten, of alleen voor het eerste en laatste frame, moeten worden weergegeven. Bij audio-objecten kan de golfweergave worden uitgeschakeld. Dit is vooral aan te bevelen voor MPEG-gegevensstromen. Maw vink eenvoudige weergave aan.

- Ga naar tabblad Weergaveopties en schakel de Videomodus voor de arranger om naar een andere renderer, en experimenteer welke het beste voldoet. Normaal het beste is de Hardwareversnelling (Direct3D); zet daarbij vooral geen vinkje bij Versnelling voor hoge resolutie mpeg bestanden.

------

Niet alle overgangen hebben een hardwareversnelling en zijn daardoor minder geschikt voor HD-bewerking. Gebruik, om op zeker te gaan dat u snelle overgangen heeft, bij voorkeur Kruis- 3D en bewegingsovergangen. Probeer effectovergangen zoals Jaloezie, Bladeren en overgangen uit het gedeelte Patroon en Objecten te vermijden.


Bij het afspelen in de tijdlijn worden tijdelijke bestanden aangemaakt. Deze leiden ertoe dat bij het opnieuw afspelen, het afspelen vloeiender verloopt. Speel dus eenzelfde scene twee keer na elkaar af, om de afspeelprestaties te verbeteren.


Het programma is bij de HD-bewerking op de hardwareversnelling van de grafische kaart aangewezen. Dit functioneert alleen goed met een actueel stuurprogramma voor de grafische kaart. Afhankelijk van de fabrikant van de grafische kaart, vindt u het actuele stuurprogramma via http://www.ati.com of http://www.nvidia.com

 

******

 

P.S. In de 17-versie wordt gebruik gemaakt van een verbeterde codec, waardoor in die versie de real-time verwerking soepeler loopt. U zou denk ik wel tegen gereduceerde prijs kunnen upgraden naar die versie, of test het zelf eerst eens via:

http://www.magix.com/nl/gratis-download/testversies/