Schokkende beelden bij gebruik van effecten

DJCannonball schreef op 17.01.2010 om 16:01 uur
Mijn specs:
MacbookPro dualcore 2,4Ghz  4Gb ram
Nvidia 9600GT 512mb
Ik draai Video Deluxe 16 op de Windows-partitie (Dualboot WinVista/MacOSX).

Het bewerken van HDV materiaal (1440x1080) gaat prima, maar bij het pre-viewen van een toegepast effect gaan de beelden schokken.
de uiteindelijke export naar bluray gaat goed en schokt niet.

ik heb in Video-deluxe nog geen optie kunnen vinden om de preview te renderen, of zie ik deze over het hoofd?

Reacties

RiViS schreef op 17.01.2010 om 16:23 uur
Hallo DJ,

Je hebt zelf al terecht geconstateerd dat het schokken van de preview geen effect op het eindresultaat heeft.
De preview wordt real-time berekend, dus hoe meer effecten/correcties etc, hoe eerder het effect zal optreden. Het hangt ook van de snelheid van je systeem af.

Verlagen van de resolutie van de preview monitor wil wel eens helpen. Dat kan via Bestand/Instellingen/Programma, tabblad Video/Audio en dan onder Weergave.

groet,
Rijk
Voormalige gebruiker schreef op 23.01.2010 om 21:54 uur
 Hallo DJ,
Je kritische opmerking over het "schokkend weergeven" van effecten kan ik alleen maar onderschrijven. Ik heb een supersnelle computer met een groot geheugen maar toch zie ik dat de processor, bij het afspelen van effecten, op 100% draait.
Omdat je toch, bij het monteren, de beelden goed moet kunnen beoordelen werkt het zetten van de schermresolutie op 50% wel effectief op het beoordelen van de effecten maar zou het eigenlijk niet nodig moeten zijn. Ik heb nu besloten om het interne geheugen te vergroten omdat niet alleen een krachtige processor zorgt voor een vloeiende weergave maar ook de grootte van het interne geheugen.
DJCannonball schreef op 23.01.2010 om 22:19 uur
 Houtkoek, bedankt voor je antwoord, maar zoals je in mijn specs kunt lezen heb ik maarliefst 4gb aan ram en een Inteldualcore 2.4Ghz proccessor aanboord. Daarnaast heeft m'n macbook pro een Nvidia 9400 + Nvidia 9600 met 512 mb ram. elk ander videobewerkingspakket (Pinnacle studio, Ulead videostudio etc) performt uitstekend op deze machine. ik begin alleen nu pas spijt van de aanschaf van video deluxe premium, omdat nu blijkt dat bewerkte effecten niet voor gerenderd kunnen worden voor preview. Dit vind ik echt iets van je vandaag de dag van elk videobewerkingspakket mag verwachten, ongeacht de prijs. blijkbaar heeft Magix videodeluxe  dit niet, wat ik echt jammer vind.
Voormalige gebruiker schreef op 24.01.2010 om 09:31 uur
Hallo DJ,
Geen misverstand: ik ben het met je eens. Ik vind Magix een programma met veel pluspunten maar het monteren van video, in een hoge resolutie, verloopt uiterst stroef( om het maar netjes uit te drukken) als er effecten worden gebruikt.
Vooral de mooie effecten van de meegeleverde plugins zijn berucht.
Het is bijzonder jammer dat Magix zo zware wissel trekt op de processor: mijn computer is uitgerust met een Intel I7 860 en 8GB werkgeheugen.
Dan wacht ik liever enkele seconden voor het renderen om daarna vloeiend de film af te kunnen spelen.

DJCannonball schreef op 25.01.2010 om 02:26 uur
Ik kan maar moeilijk geloven dat magix video deluxe 16 premium geen feature heeft om de effecten alvast voor te renderen. Ik heb de handleiding doorgespit en suitte op de volgende regels (blz 332):


Haperende weergave men vertelt doodleuk dat je je film eerst zonder effecten moet monteren en daarna pas effecten/overgangen aanbrengen. Sorry hoor maar ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik hier 149 euro voor neergelegd heb. Knap waardeloos dus!
bobbiaan schreef op 25.01.2010 om 11:27 uur
Beste mensen,


Mag ik het volgende in jullie discussie opvoeren.
De techniek speelt hierbij een grote rol en dit betekent dat door de manier van videodata opslaan op de camara steeds ingewikkelder is geworden ( het gaat dus om zeer gecomprimeerde bestanden, welke veel opslag ruimte vragen). 

Montage programma's moeten hierdoor worden aangepast en nu is het vervelende dat hierdoor een PC nodig is die veel rekenwerk moet kunnen doen ( en zeker met realtime overgangen etc. laten zien). Laat het tegenvallen wat het Magix pakket nu biedt, maar kan je mij vertellen welk programma voor dit geld wel kan uitvoeren wat je verwachting was ??

Met vriendelijke groet,

Bobbiaan
Voormalige gebruiker schreef op 25.01.2010 om 13:49 uur
Hallo DJ,
Zie ook mijn vraag (reacties en aanvullingen) over de schokkerige weergave van effecten.
Inmiddels heb ik het idee dat, voor het vloeiend afspelen van effecten, een
snelle grafische kaart nodig is. Zie handleiding blz.116/117.
Daarbij worden ook tips aangereikt om dit euvel te verhelpen. Ik ben er zelf nog niet aan toegekomen om de raad op te volgen en het resultaat te beoordelen.
Wel zal ik de film monteren zonder titels en effecten toe te voegen.
(Overigens worden overgangen zonder problemen afgespeeld). Daarna zal ik pas de effecten toevoegen. Ook overweeg ik bij correcties van kleur, helderheid en contrast een apart programma te gebruiken (Virtualdub) zodat het geïmporteerde materiaal al goed van kleur etc. is.
Mijn ervaring (tot slot) het volmaakte montageprogramma is (nog) niet te koop. Zelfs de semi-professionele software kent nog zwakke plekken.
Gelukkig hebben uitstekende eigenschappen in Video de Luxe de overhand!

DJCannonball schreef op 26.01.2010 om 02:13 uur
Bobbiaan,

Natuurlijk speelt techniek hierbij een grote rol. je hebt de specs van mijn macbookpro kunnen lezen, ik zal ze nog een keer noemen: 2,4 Ghz Dual-core, 4GBram, NVidea9400 +NVidea9600 met 512 ram. dat is voor 1440x1080 montage meer dan genoeg, maar waar het mij om gaat is dat magix video deluxe de pre-render optie mist. en om op jouw vraag terug te komen welk ander pakket dat wel heeft:
Pinnacle Studio 14, en kost slechts 80$. De proef-versie performt buitengewoon goed op m'n macbookpro. ik heb spijt van de aanschaf van magix video deluxe. bovendien doet Pinnacle studio 14 het pre-renderen van de effecten automatisch in de background, wanneer de cpu-load laag is. iets wat ik heel graag in magix terug had willen zien, maar helaas.
Daarnaast heb ik ook nog Final Cut Studio op mac-osx geprobeerd, dit is wel heel iets anders dan magix video, maar dat kost dan ook iets meer 816 pond.

magix video deluxe 16 plus kan zeker tippen aan de kwaliteiten van pinnacle studio 14 als er maar een pre-render-faciliteit in had gezeten. Daarom is magix voor mij gewoon geen goeie keuze geweest. als ik nog iemand blij kan maken met een officiele licentie van magix video deluxe 16 plus, dan hoor ik het graag
DJCannonball schreef op 09.02.2010 om 17:58 uur
 Ik heb van het Magix-team het verzoek gekregen om deze vraag te sluiten.
wegens het ontbreken van deze fuctionaliteit "pre-render"  botweg niet in het pakket zit, is deze vraag eigelijk niet te sluiten. maargoed dan zou deze vraag voor altijd open blijven totdat er in een update wel deze functionaliteit ingebouwd wordt.

daarom sluit ik (met tegenzin) deze vraag als opgelost.
KlikenKijk schreef op 19.02.2010 om 00:06 uur
Misschien komt mijn antwoord wat te laat voor deze vraag, maar ik probeer het toch maar. Voor HD bewerking in mp4 formaat (of AVCHD, H264 ...) is absoluut een Quad processor noodzakelijk. Als men dan nog meerdere effecten toepast (bijv; kleur, contrast, helderheid enz) dan is het al helemaal onmogelijk een schokvrije preview te verkrijgen. Meer geheugen (8 GB lees ik ergens in de commentaren) heeft bij een 32-bit besturingssysteem ook geen zin omdat hierbij maximaal 4 GB geadresseerd kan worden. Daarom ben ik van plan naar een 64-bit systeem over te stappen. Dan kan men wel meer geheugen inzetten en werken  de Quad processors efficienter. Maar ik twijfel of zelfs dan het toepassen van meer effecten gelijktijdig soepel zal verlopen. Snellere grafische kaarten helpen ook wel bij een preview maar zonder het rekenwerk van de processor valt er niets te previewen.
Ik converteer HD-video van mp4 naar dezelfde resolutie in mpeg2-formaat. De kwaliteit blijft gelijk maar voor mpeg2 is er veel minder rekenwerk noodzakelijk tegenover mp4. Als ik veel effecten moet toepassen dan exporteer ik de scene en importeer het resultaat terug in de film en monteer hem verder af. Het renderen iedere keer voor een preview zoals bij de genoemde Pinnacle kost ook tijd. Daarvoor zou ik mijn MAGIX niet omruilen.