Proxy bewerkingen

Liwy schreef op 03.07.2017 om 16:10 uur

Mijn huidige film heb ik in proxy laten bewerken. Ik zie dat wanneer een bewerkt shot naar de tijdlijn verplaatst wordt dit een tijdje duurt en onderaan het scherm zie ik naast cpu de tekst "proxy wordt gemaakt" verschijnen, dit is misschien normaal maar wat mij verontrust is dat mijn c schijf snel vol komt. Dit is een SSD met een niet al te grootte capaciteit. Via bestand / instellingen / programma en dan bij map zie ik dat alles naar de c gaat. Mijn vraag is nu:

- kan ik in de huidige film de functie "proxy" uitschakelen zonder dat de verdere bewerking daaronder lijd? Hoogst waarschijnlijk nemen die berekeningen heel wat plaats in.

- kan ik nu nog zonder problemen de bestemming van die mappen wijzigen?

- is er nog een ander bestand dat niet nodig naar de c wordt gebracht?

Groetjes ,

Willy

Reacties

Kees-Haremaker schreef op 03.07.2017 om 16:52 uur

Hallo Willy, het is heel verstandig om ook de installatie van Magix op de D schijf te installeren en niet op de ssd.
De C: schijf (SSD) mag je niet d.m.v. een defragmentatie programma bewerken.

Als je naar bestand en dan in het rolmenu op de één na onderste regel 'instellingen en dan 'programma' kan je voor het project bij het tabblad mappen de map instellen waar je je project wil maken deze map kan je reeds aanmaken met de windowsverkenner voordat je Magix opstart.

Een goede zaak is voor elk project een eigen map aan te maken, daardoor blijven de bestanden die bijelkaar horen ook makkelijker te vinden door het programma en tevens blijft je HDD ook overzichtelijker.
Succes Kees

Voormalige gebruiker schreef op 03.07.2017 om 21:39 uur

Hallo Willy,

Zelf heb ik een SSD schijf van 500GB, waarvan 100GB in gebruik door programma's, inclusief Windows 10 en vier Magix Video deluxe programma's en nog meerdere programma's, o.a. Microsoft office 2007. Dit doe ik omdat de programma's dan sneller opstarten. Als je PC snel genoeg is, adviseer ik je om geen proxy te gebruiken. Dit werkt zeer vertragend en maakt ook proxy bestanden aan, wat ook veel schijfruimte gebruikt.
Het uitschakelen van proxy doe je zo, haal het vinkje weg bij "Automatisch proxy-bestanden maken"

Je kan de bestemming van mappen, na installatie zelf wijzigen. Druk op de letter "Y". Je komt nu in het menu programma-instelling. Klik op het tabblad "Map". Hier kan je nu zelf bepalen waar e.a. moet worden opgeslagen.

Succes,

Rob

PS al mijn filmfragmenten staan op een aparte harde schijf. Vanuit deze mappen bewerk ik mijn projecten.

Een SSD schijf mag / hoef je nooit te defragmenteren, daar een SSD schijf heel snel iets terug vindt. Als het goed is, wordt een SSD schijf automatisch getrimd (geheugen vrijgemaakt, die niet meer nodig is)

Liwy schreef op 04.07.2017 om 11:32 uur

Bedankt Rob en Kees voor de inlichtingen, ik had reeds een vermoeden dat het de plaatsen die jullie aangeven zijn die ik moet wijzigen maar mijn vraag is : Kan ik die wijzigingen ( proxy uitschakelen en naar andere mappen afleiden ) terwijl de film waaraan ik bezig ben nu nog kan uitvoeren?

De proxy afzetten zal wel niet gaan denk ik daar je dit enkel bij een nieuw project kan aanvinken.

Nu nog naar andere mappen verwijzen geeft waarschijnlijk ook een probleem bij een nog niet afgewerkte film?

Mijn SSD schijf is maar 125GB. Wanneer ik Magix eventueel op een andere schijf wil plaatsen hoe doe ik het best? Eerst Magix verwijderen en dan op de andere schijf terug installeren?

Aan Kees, waar kan ik het filmpje dat je in voorgaande topic vermeld, bekijken?

Groetjes,

Willy

Liwy schreef op 04.07.2017 om 16:23 uur

Ik heb het vinkje bij "proxy-objecten gebruiken" weggehaald maar ik zie dat mijn pc nog steeds proxy maakt.

Kees-Haremaker schreef op 04.07.2017 om 16:29 uur

Mijn SSD schijf is maar 125GB. Wanneer ik Magix eventueel op een andere schijf wil plaatsen hoe doe ik het best? Eerst Magix verwijderen en dan op de andere schijf terug installeren?

Aan Kees, waar kan ik het filmpje dat je in voorgaande topic vermeld, bekijken?

Groetjes,

Willy

Hallo Willy het programma kan je geheel deinstalleren en daarna opnieuw installeren en dan wel even b.v. de D schijf aanwijzen, dan kan je via de site van Magix wel weer downloaden of je hebt het op een DVD staan.
Dan zie je op de D schijf het programma in een map en op de C schijf staan enkele bestanden voor het opstarten van het programma.

Het filmpje kan je zien op mijn site via deze link http://www.haremaker.nl/instructiefilmpje
Dit filmpje heb ik een keer gemaakt m.b.v. Magix 2016 t.b.v. een drietal instructie lessen die ik gaf bij een filmclub in Leeuwarden.

Succes Mvr. Kees

Liwy schreef op 04.07.2017 om 20:43 uur

Bedankt Kees het instructiefilmpje is duidelijk, ik heb toch enkele instellingen gewijzigd. Als leek kun je wel lezen waarvoor een instelling staat maar de ware inpakt daarvan weet je daarvan niet altijd. Als er een beetje uitleg gegeven wordt kan dat veel verduidelijken.

Als er nog zo van die informatie filmpjes zijn laat het mij maar weten, ze verduidelijken soms veel termen.

Nu heb ik gezien dat bij "Project-/filminstellingen" op het eerste tabblad "filminstellingen" een vinkje stond bij "automatisch Proxy -bestanden maken". Dit heb ik weggedaan en nu gaat alles veel vlugger en moet de cpu geen proxy bestanden meer berekenen.

Groetjes

Willy

Kees-Haremaker schreef op 04.07.2017 om 23:05 uur

Beste Willy, als je op je pc ook het programma teamviewer hebt dan kan je in een voorkomend geval mij mailen om langs die weg bij problemen van mij uitleg krijgen.

Je bent op mijn site geweest dan weet je hoe je mij kan bereiken.

Vrg. Kees

Voormalige gebruiker schreef op 06.07.2017 om 10:57 uur

Hallo Willy en Kees,

Het instructiefilmpje heb ik bekeken. Het is jammer dat de kwaliteit van het filmpje niet optimaal is.

Mijn advies is, om na het installeren van Magix programma's alleen wijzingen toe te passen, wanneer er problemen worden ondervonden en niet op voorhand, dit geld zeker voor beginners.

Zo wordt bv. op het tabblad "Video/Audio" voor standaard voor het stuurprogramma Wave-stuurprogramma gekozen. Dit is voor de doorsnee gebruiker voldoende.

Op het tabblad "Weergave-opties" wordt ook aangegeven dat je in VDL 2016 een vinkje kan zetten bij "Altijd DirectX9 gebruiken". Het beste is dit over te laten aan de aanwezige videokaart. In VDL 2017 kan dit zelfs niet meer worden aangevinkt. zie afbeeldingen

VDL 2016

VDL 2017

Zo zijn er nog meer voorbeelden op te sommen, maar dat voer mij nu ver.

Groet,

Rob

Kees-Haremaker schreef op 06.07.2017 om 13:30 uur

Hallo Willy en Rob, het filmpje op mijn website is m.b.v. een oudere versie van Magix gemaakt ik ben nu bezig met een filmpje met de nieuwste versie van Magix . Voor Willy een filmpje over werken met magix met drie beeldschermen.
Ik stuur het filmpje zojuist klaar even mee

Mvg Kees

Liwy schreef op 06.07.2017 om 14:39 uur

Dag Kees, ik had ook gezien dat uw eerste filmpje niet optimaal was maar dacht dat de fout bij mij lag, daar Rob hierop reageerde weet ik dat het origineel niet 100% was. Desondanks het onscherpe beeld heb ik er toch heel wat van opgestoken. De versie waarover het handelt komt wel niet overeen met deze die ik nu heb maar het overgrote deel van de instellingen wel.

Met het geluid volledig open heb ik toch uw tweede filmpje kunnen volgen. Ik heb ook al testen gedaan met een tweede scherm maar mijn beide schermen komen in verhouding 4/3. Ik weet dat dit niks met Magix te maken heeft, ik zal wel een instelling op de pc moeten aanpassen, maar heb daarop nog niet verder gezocht.

Groeten,

Willy

Kees-Haremaker schreef op 06.07.2017 om 15:25 uur

Hallo Willy, ja als je het preview scherm naar een ander beeldscherm gesleept hebt, en je kijkt op de bovenrand een klein sterretje, vergelijkbaar als bij windows het middelste van drie, waarvan de middelste met de twee figuurtjes, als je daar op klikt wordt het beeldvullend op je tweede scherm.
Ik weet niet wat voor beeldscherm je hebt als het een modern breedbeeld scherm is kan je dat binnen windows ook aanpassen. Trouwens zijn je beide beeldschermen even groot?
Ga in Windows (10) naar de windows toets dan zie je links beneden een aantal keuze's dan pak je Instellingen en dan zie je een wit scherm met links boven Systeem waaronder beeldscherm daar zie je direct welke beeldschermen je hebt en kan je ze aanpassen .

Mvg Kees

Voormalige gebruiker schreef op 06.07.2017 om 23:23 uur

Hallo Kees en Willy,

Ik heb een filmpje zonder geluid gemaakt, hoe je met het knipprogramma van Windows een afbeelding kan maken.

Groet,

Rob

Kees-Haremaker schreef op 07.07.2017 om 08:04 uur

Hallo Rob, helemaal goed ik heb het ook even uitgeprobeerd en dit is een goed werkende mogelijkheid.
Dit wist ik niet dat dit een mogelijkheid is in W10, zo is het mogelijk om m.b.v. plaatjes een uitleg te geven.
Ja mijn moeder zij vroeger tegen mijn toen a.s. vrouw, hij wil altijd iets uitleggen, daarom ben ik ook in het onderwijs terecht gekomen.
Mvg Kees