Projectmap met geïmporteerde media kopieren

superlip schreef op 15.08.2015 om 08:45 uur

Beste,

Ik ben bezig met een film van het eerste jaar van mijn zoontje. Maar ik merk dat ik niet de optie 'Nieuwe projectmap aanleggen, waarnaar alle geïmporteerde media worden gekopieerd'. Nu ben ik bang dat die foto's en filmpjes dus nergens worden opgeslagen. Klopt dat? En wat gebeurd er als ik ze uit de oorspronkelijke map ga verwijderen. Komen ze dan ook niet meer in de film voor?

Graag wil ik alsnog een map aanmaken waar ik al de geimporteerde bestanden kopieer. Zowel de reeds gebruikte als de nog te importeren.

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 15.08.2015 om 09:04 uur

Hallo Bas,

Hoe importeer jij de film / foto bestanden van je camera.

1. doe je dit via VDL 2015

2. doe je dit van je camera rechtstreeks naar een map op de computer

Groet,

Rob

PS. is het nog gelukt "Ik wil links en rechts van Vertical Video opvullen met hetzelfde beeld, maar wazig. Hoe?"

superlip schreef op 15.08.2015 om 09:37 uur

Hi Rob,

Ik heb al mijn bestanden (foto's en filmpjes) op mijn computer staan ergens op de C-schijf. Maar ik wil het nu kopieren naar een externe server, zodat ik het niet kwijt raak als deze laptop crashed (hij heeft kuren...). 

Dus ik importeer de bestanden van de computer. Maar de optie leek aan te geven dat als ik iets importeer dat het dan mogelijk is om sec die bestanden op de pc achter te laten als kopie. Dat zou ik wel fijn vinden, want de film beslaat een heel jaar, dus dan kan ik nu al alles overzetten naar de server en blijven enkel de gebruikte bestanden in een losse map over op de C-schijf.

NB, ik ben er mee bezig, lukt nog niet helemaal. Maar ja, ben ook echt nog een newbie met Magix. Wel gaaf programma trouwens hoor. Ik leer met de dag :) 

Voormalige gebruiker schreef op 15.08.2015 om 22:56 uur

Hallo Bas,

Wat moet je doen om een project ten alle tijden te kunnen opstarten vanaf een externe schijf / USB stick:

1. plaats alle toto's en filmpjes en eventuele toegevoegde muziek, in een map op de externe schijf  / USB

2. start VDL 2015 op en geef je project een naam. Naam.MVP

3. ga via de mediapool naar de externe opslag

4. sleep nu de foto's,  filmpjes of muziek naar de tijdlijn

5. ga naar: bestand / opslaan als

6. sla het project op in de map waar de foto en flimpjes en muziek staan.

7. Wanneer je het project weer opstart, start dan het projectstand op vanuit de map op de externe schijf /usb

Let op. het projectbestand "naam.mvp" bevat alleen verwijzigingen

succes,

Rob 

superlip schreef op 15.08.2015 om 23:36 uur

Hi Rob,

Dank voor je snelle reactie. Ik snap volgens mij wel wat je bedoeld, maar het probleem is dat ik een 'jaarfilm' aan het maken ben, waarvan de eerste maand net af is. Die bestaat echter uit iets van 20 filmfragmenten en circa 200 foto's uit een nog veel grotere collectie. 

Dus ik weet niet precies welke fragmenten en foto's dat zijn. Daarnaast heb ik alle filmpjes op maat geknipt en is elk mediabestand voorzien van een 'overgang'. Vele avonden werk zeg maar. 

Is er geen manier om de bijbehorende bestanden van dit MVP alsnog in een aparte map op te slaan (of dat nu op mijn laptop, usb of externe server is). Ik hoop het heel erg.

NB, als ik alle foto's van mijn laptop afhaal en op de server zet. Dan betekent dat ook dat de MVP-file niet meer werkt? Er vanuitgaande dat de doorverwijzingen naar de foto's op de laptop staan?

Ik wil graag een aparte map hebben waar enkel die foto's en filmpjes in staan van hem die ik gebruik in de film. Maar waar ik dus al mee ben begonnen?

Ben ik een beetje duidelijk of helemaal niet? hoor graag. alvast bedankt!

Voormalige gebruiker schreef op 16.08.2015 om 13:58 uur

Hallo Bas,

Zoals ik al schreef, bevat het projectbestand MVP alleen maar verwijzigingen etc.

De filmfragmenten, die je ingekort heeft (geknipt) blijven volledig intact. De filmfragmenten worden fysiek niet ingekort, maar softwarematig. Dit wordt allemaal bijgehouden in het MVP bestand.

Je weet niet welke bestanden je gebruikt hebt van de eerste maand. Kopieer daarom alle foto's en filmfragmenten naar de map op de externe datadrager. Kopieer ook het projectbestand (XXXX.mvp) naar deze map. Wanneer nu dit projectbestand MVP opstart zal je zien dat VDL automatisch de juiste bestanden, op de juiste indelingen de tijdlijn zet, inclusief overgangen, teksten etc...

Wat je zou kunnen doen is het volgende:

1. maak een hoofdmap aan onder de naam van je zoon + jaartal. (BV. Bas 2015)

2. maak dan mappen aan met de namen januari, februari, maart etc...t/m december 

3. Kopieer in de desbetreffende maandmap, de in die maand genomen filmpjes en foto's.

succes,

Rob