Beste,
U kunt naar effecten gaan, dan effect elementen en daar heeft u P in P staan.
anders projecten onder elkaar zetten, naar positie grootte gaan naar de hoeken slepen en u heeft ook P in P
succes met het mooie MAGIX product
Dat kun je doen met keyframe animatie. Het wordt uitgelegd onder Hulp/ Effecten/ Effecten animeren. Je kunt dan het effect Positie/Grootte gebruiken. Het komt er op neer dat je aan het begin van de animatie (PIP beeld in het midden) een keyframe plaatst (klik op het wybertje), met de afspeelmarker naar de eindpositie gaat, daar ook weer een keyframe wybertje plaatst (muisklik) en daar dan ook het beeld op de gewenste grootte en positie zet m.b.v. slepen van de hoeken, zoals mi-bo al aangaf.
bedoeling is dat ik in een stukje film in de rechterbovenzijde een PIP plaats , in dit geval een foto die dus 1/4 van het scherm beslaat.
in dit schermpje (PIP) wil ik dan inzoomen op deze foto.
Normaal doe je dat met effect section , alleen blijft die sectie over het ganse tijdsframe en kan ik die niet wijzigen door een keyframe. Ik slaag er dus niet in om beweging te simuleren op die foto in een PIP
eigenlijk een moeilijke uitleg voor iets makkelijks :)
Als ik het nu goed begrijp wil je op je PIP beeld inzoomen vanaf (bijna) 0. Dat kan als volgt:
Zet groot blijvend beeld op spoor 1. Zet PIP beeld op spoor 3, selecteer dit met muisklik.
Kies Effecten/ Bewegingseffecten/ Positie/grootte. Er komt nu een raster met 8 blokjes om het frame.
Zet afspeelmarker aan het begin van deze scene. Nu kun je met de muis het PIP frame verkleinen tot (bijn) 0 (gebruik de blokjes in de hoeken) en het slepen naar de gewenste beginpositie. Plaats nu een keyframe (klik op het wybertje).
Zet afspeelmarker op eindmoment van gewenste zoom. Rek met muis het PIP beeld uit tot gewenste grootte en sleep naar gewenste positie. Plaats weer een keyframe.
Dan zou ik een egaal raster in het PIP beeld zetten als achtergrond voor de foto. Egale rasters staan onder Effecten/ Designelementen/ Testbeelden. Dit komt dan op spoor 3.
Je foto kun je nu op een lager spoor zetten (bv 5). Daar laat je nu het effect Grootte/positie op los met keyframes, zoal ik eerder beschreef.
Je ziet nu als het goed is het PIP kader met daarin een egaal raster (kleur naar keuze), waarin de foto groeit van nul naar max.
Als dit nog niet precies is wat je wilt, probeer dan zelf creatief te denken op basis van de beschikbare effecten en de keyframe toepassingen. Er zijn legio mogelijkheden in dit programma. Experimenteer er lustig op los, je kunt altijd weer terug.
ik werk met de engelse versie en die testbeelden die vind ik niet terug
maar zoals lk het lees is het nog steeds dat niet
zal het anders uitleggen
je neem een camera en je ziet in de verte een persson staan , wel dit beeld heb ik in een PIP
nu zoom je met de camera in en je haalt de persoon korter bij . Dus in het begin zie je in de PIP de persoon en de omgeving en langzaam aan zie je nog alleen de persoon .Dit effect kan je zonder problem doen op je volledig scherm. Maar ik slaag er niet in om dit te doen in een PIP ,van het moment dat ik "inzoom" wordt de kader van mijn PIP ook mee groter en dat mag nou net niet
ik zou dit kunnen door de foto eerst in te zoomen op volledig beeld , daar een mpeg van te maken en die dan in een PIP te plaatsten, maar dit is nogal omslachtig. In een vroeger programma kon dit zonder meer.
ik zou dit kunnen door de foto eerst in te zoomen op volledig beeld , daar een mpeg van te maken en die dan in een PIP te plaatsten, maar dit is nogal omslachtig. In een vroeger programma kon dit zonder meer.
ik zou dat toch maar doen, zo veel werk is dat nou ook weer niet. Gaat ws sneller dan eindeloos in de Effecten te zoeken. Het had wellicht gekund via het Effect Uitsnede, maar ik zag dat daar de keyframe niet werkt, dus dat is pech..
Beste,
heeft U een geregistreerd programma en alle updates geüpload dan kloppen alles wat omschreven is.
maar als U een project op lijn 1-2 heeft staan, en u wilt een foto met pip invoegen.
plaats op lijn 3 en 4 de zelfde foto.
daarna kunt u met foto dat op lijn 4 staat inzoomen, en kunt u zoals Rijk het omschrijft het vergroten en verkleinen.
is het geen volledig geregistreerd programma gaat dit niet op
succes.
de pip zet u op spoor 3 daarna naar spoor 4 gaan , met effecten uitsnede maken, en dan via de tijdlijnen die onder de media pool verschijnen, de uitzoom maken, succes.
Sorry, Waarschijnlijk heb je het antwoord nu niet meer nodig maar voor de fun ga ik toch eens een mogelijke oplossing geven waarvan ik denk dat ze moet werken. (het pip effect gebruik ik hier niet.)
1* op spoor 3 en 4 plaats je je volledig beeld en de audio
2* op spoor 2 plaats je een gewoon zwart vlak
3* met het effect "positie- grootte" verklein je dit zwart vlak tot de grootte van de pip die je wil
4* op spoor 1 plaats je het beeldmateriaal dat in de pip moet komen
5* met het effect "positie- grootte" verklein je het beeld op spoor 1 tot het even groot is en op dezelfde plaats staat als die zwarte rechthoek. Wanneer je nu afspeelt zie je nog altijd je volledig beeld met een zwarte rechthoek.
6* Ik meen dat je het effect "uitsnede" nu wel kan gebruiken op spoor 1. gebruik ook keyframes om het zoom effect te krijgen.
7* pas het alpha effect toe op de zwarte rechthoek in spoor 2 om deze doorzichtig te maken.
Indien het je niet lukt, laat je het me weten? Het lijkt me een leuke. Deze wil ik eventueel ook wel eens in elkaar steken.
Kun je in Magix ook uitsnede maken van bv een mond en deze dan mixen met onderstaande film zoiets als WOOF en WEAUW van You Tube. In Vegas kan dit wel dus uitsnede puntsgewijs maken????
Ik neem aan van wel, Zelfde werkwijze als hierboven omschreven. Wel moet je zwarte vlak nu de grootte en vorm van de mond hebben. Verder is het een kwestie van positioneren. Beschouw dat zwarte vlak als een opening in de eerste film waardoor je naar de tweede film kijkt. Dit bereik je met het alpha effect. Een andere toepassing is bijvoorbeeld samen met jezelf op het tuinpad wandelen of jezelf verbergen achter een dunne tak. Enkel je fantasie is de grens
Beste Lucky_me dit bedoel ik niet. Ik bedoel uitsnede maken maar dan niet met rechte lijnen maar puntsgewijs. Het zelfde als je bij foto's doet b.v. een persoom uitsnijden door puntsgewijs dit te doen. Kijk op You Tube WOOF = mond mens bij hond gebruiken. Uitsnede dus van figuren en geen vierkanten, rechthoeken.
Hallo, daarom schreef ik toch dat het zwarte vlak de vorm van de mond moet hebben? die maak je in een extern teken programma of je gebruikt een vorm die mee standaard in magix zit. (cirkel of ellips)
rechtstreeks uitsnijden via punten is in magix niet mogelijk voor zover ik weet