Photostory 2025 Zoom probleem en Mercali verdwenen

stefaan-walravens schreef op 18.03.2025 om 18:06 uur

Besten,

Ik deed onlangs de upgrade van Photostory versie 2022 naar versie 2025 en heb gemerkt dat ProDaD Mercali vervanger werd door Vegas. Deze werkt echter veel minder goed en heeft geen enkele mogelijkheid om aan te passen.

Ook en vooral heb ik in de 2025 versie een probleem met de zoomfunctie die steeds ongevraagd timingpunten toevoegt wanneer men het zoomvenster in de pre-view wijzigt. Die ongevraagde punten zijn bovendien lastig om te verwijderen want ze zitten onder de eerdere, die dan eerst moeten verplaatst worden.

Ik heb mijn eerdere versie van 2022 terug geinstalleerd want de 'nieuwe' AI functies van 2025 konden me niet overtuigen. Zoom is hier zoals voorheen zonder problemen.

Bij het terugplaatsen (vanuit de Magix site) merk ik echter dat het ook daar niet meer Mercali is maar Vegas is geworden. Tot mijn verassing en zelfs ontsteltenis merk ik ook dat in mijn Video Deluxe Premium programma van 2022, ook plots Vegas staat, wat er op een op andere manier - ongevraagd - moet ingeslopen zijn. Ik vind dit niet netjes.

Ik heb reeds 3 weken geleden contact opgenomen met de Magix klantendienst voor het Zoom probleem. Nog steeds geen antwoord wat er eventueel mis kan zijn met het programma, met mij of met mijn computer.

Sinds 2004 - met Foto's op CD&DVD 3.0 en Film op CD&DVD 3.0 - ben ik een enthousiaste Magix gebruiker en was steeds tevreden met de opeenvolgende verbeteringen. Behalve nu...

Vragen:

- Is dit Zoom probleem in versie 2025 bekend of is er een aanwijzing hoe het te voorkomen of op te lossen? De gebruikershandleiding - help pagina - lijkt ongewijzigd,

- Hoe krijg ik ProDaD Mercali terug? Indien het niet meer ondersteund wordt ben ik tevreden met de laatste versie ervan.

Groet en dank.

Mijn Hardware is Acer M3985, Intel Core i7 3770, met max geheugen en Windows 10. Nvidia Geforce GT640 3GB. Oud maar trouw.

----------

Hallo,

Ich habe kürzlich ein Upgrade von Photostory Version 2022 auf Version 2025 durchgeführt und festgestellt, dass ProDaD Mercali durch Vegas ersetzt wurde. Allerdings funktioniert das deutlich schlechter und es gibt keine Möglichkeit, es anzupassen.

Außerdem und insbesondere in der Version 2025 habe ich ein Problem mit der Zoomfunktion, die beim Ändern des Zoomfensters in der Vorschau immer wieder Zeitpunkte ohne Nachfrage hinzufügt. Diese unerwünschten Punkte lassen sich außerdem nur schwer entfernen, da sie sich unter den vorherigen befinden, die zuerst verschoben werden müssen.

Ich habe meine vorherige Version von 2022 neu installiert, da mich die „neuen“ KI-Funktionen von 2025 nicht überzeugen konnten. Zoom läuft hier nach wie vor problemlos. Als ich es jedoch wieder zurückgesetzt habe (von der Magix-Site), ist mir aufgefallen, dass es auch dort nicht mehr Mercali war, sondern Vegas. Zu meiner Überraschung und sogar Bestürzung stelle ich außerdem fest, dass in meinem 2022 Video Deluxe Premium-Programm plötzlich auch Vegas enthalten ist, was sich irgendwie eingeschlichen haben muss – ungefragt. Ich finde das nicht schön.

Ich habe den Magix-Kundendienst bereits vor 3 Wochen wegen des Zoom-Problems kontaktiert. Immer noch keine Antwort darauf, was möglicherweise mit dem Programm, mit mir oder mit meinem Computer nicht stimmt.

Seit 2004 – mit Photos on CD&DVD 3.0 und Movies on CD&DVD 3.0 – bin ich begeisterter Magix-Nutzer und war mit den sukzessiven Verbesserungen stets zufrieden. Außer jetzt...

Fragen:

– Ist dieses Zoom-Problem in der Version 2025 bekannt oder gibt es Hinweise, wie man es verhindern oder lösen kann? Das Benutzerhandbuch - Hilfeseite - erscheint unverändert.

- Wie bekomme ich ProDaD Mercali zurück? Wenn es nicht mehr unterstützt wird, bin ich mit der letze verfugbare Version zufrieden.

Grüße und Dank,

.Meine Hardware: Acer M3985, Intel Core i7 3770, mit maximalem Speicher und Windows 10. Nvidia Geforce GT640 3 GB. Alt, aber treu.

Reacties

Bol schreef op 18.03.2025 om 23:23 uur

@stefaan-walravens

Hallo Stefaan,

Welkom op het forum voor en door Magix gebruikers. 
Op dit forum helpen forumleden elkaar, maar het staat los van Magix Support.

Oud maar trouw is zeer betrekkelijk. Uw computer dateert uit ca. 2012 (13 jaar oud) en is minder geschikt om te werken met Photostory 2025 en Video Deluxe 2025. Uw videokaart Geforce GT640 3GB uit 2012 met een Kepler GPU wordt vanaf 31-08-2021!!! niet meer door Nvidia ondersteund. Zie: Nvidia stopt 31 augustus officieel met driverondersteuning voor Kepler-gpu's (Magix Duitland ondersteund uw 13 jaar oude Videokaart ook niet meer)

Zie voor de minimale systeemeisen: Photostory deluxe: de technische gegevens

Morgen in de loop van dag, zal ik trachten een antwoord te geven op uw Zoom en proDaD Mercali probleem. Maar persoonlijk adviseer ik u om te blijven werken met Photostory 2022 of een nieuwe up-to-date computer aan te schaffen.

Met vriendelijke groet,

Rob
Forum Moderator

Laatst gewijzigd door Bol op 19.03.2025, 08:10, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 19.03.2025 om 16:08 uur

@stefaan-walravens

Hallo Stefaan,

Voor zover ik het het nog weet is ProDaD Mercalli volgens mij al eerder vervangen door Vegas Video Stabilization.  Ik weet het niet meer of er toen ook een proDaD Mercalli V als plug-in was meegeleverd, die u kon installeren en activeren. Hiervoor moet u even kijken op uw opdrachtbevestigingsmail waarmee u Photostory heeft aangekocht. Zelf heb ik de lifetime koopversie / plug-in bij proDaD aangeschaft

Maar voordat ik verder ga met het antwoord geven op uw problemen, wil ik eerst van u vernemen welk versienummer uw Photostory Deluxe 2022 hebt. U kunt deze vinden als u gaat naar : Hulp / over Magix Photostory. (Sneltoetsen Alt+F1)

Met vriendelijke groet,

Rob
Forum Moderator

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

stefaan-walravens schreef op 19.03.2025 om 17:04 uur

Beste,

Dank voor reactie.

Bij de installatie na de aankoop van upgrade Photostory in 2022 was het Mercali, vanzelf, voor zover ik mij herinner, geen bijzondere vragen over plug-ins. Ik kocht nadien nog een HEVC Codec Upgrade (H265 Intel) (RESMID021442).

Pas onlangs, bij overstappen naar Photostory Versie 2025, heb ik gemerkt dat het Vegas geworden is. En bij nazicht is het ook bij Video Deluxe plots Vegas geworden. Daar ook kan ik mij niet herinneren iets bijzonders te hebben moeten doen om Mercali te kunnen gebruiken, voor Vegas trouwens ook niet.

Dat was wel zo voor een NewBlue Filters 5 Recolor en Panoramastudio 3.5 die ik moest activeren (maar niet gebruik).

Op de factuur staan het programma, en deze twee (gratis) plug-ins, niets over Mercali. Ik kan de factuur mailen als je dat wenst (datum 7/2/2022).

Bij mijn weten zijn deze gekochte programmas met life-time licentie, en is het de keuze van de koper of hij al dan niet wil gebruik maken van updates, ook indien er geen ondersteuning meer is.

Versies:

Magix Photostory Deluxe 2022, Versie 21.0.2.120 (UDP3), UG code 8674 KA1

Magix Video deluxe Premium 2021, Versie 20.0.1.73 (UDP3), UG code 8453 KA1

Dank en vriendelijke groet,

Stefaan.