Oude videobanden opnemen in 4:3 formaat

jos-s schreef op 09.11.2018 om 22:31 uur

Ik werk met Magix video DeLuxe Premium 2018 en ik kan mijn oude videobanden niet opnemen in 4:3 formaat. Ze worden steeds opgenomen in 16:9 formaat. Bij de beeldinstellingen staat alles op 4:3 (720x576)ingesteld. Ga ik opnemen en klik ik bij uitvoergrootte op 640x480 (default) dan geeft hij aan dat deze indeling niet beschikbaar is. Automatisch gaat hij staan op 320x 240. Het formaat 720x576 staat er niet bij. Bij mijn oude programma Magix Video Deluxe 2013 lukte het wel om in het formaat 4:3 op te nemen. Ga ik de film importeren dan wil het programma het beeldscherm aan de film aanpassen. Dus 16:9. Ik krijg dan een uitgerekt beeld. Klik ik op de film dan kom ik bij objecteigenschappen-beeldverhouding dan kan ik het formaat van de film aanpassen in 4:3. Ik heb dan wel slechtere kwaliteit.

Wat doe ik fout?

Reacties

mi-bo schreef op 09.11.2018 om 23:49 uur

@jos-s

Beste Jos,

U schrijft niet waar de analoge beelden vandaan komen.

maar als U naar project aanmaken gaat kunt U 4:3 aangeven.

en via de rode knop onder preview venster analoog, hier voor is wel een usb omzetter nodig analoog naar digitaal

Nog een aanvulling gevonden.

dit is een mxv bestand

Mvg

Michael

wijziging aangebracht i.v.m meer info

jos-s schreef op 10.11.2018 om 22:31 uur

Beste Michael,

Bedankt voor uw reactie. De analoge beelden komen van een videorecorder, die ik met de Eminent grabber opneem op mijn laptop. Bij het project aanmaken heb ik dezelfde instelling (afb 1) als u. Ik neem het op dezelfde manier op zoals bij afb 2. Ook de objecteigenschappen zet ik naar 4:3 (afb 3), maar dat kan ik pas aanpassen als ik de film heb opgenomen. Ik heb het nogmaals uitgeprobeerd, maar helaas neemt hij mijn film nog steeds op in formaat 16:9.

Ik laat mijn stappen zien. Afbeelding 1 krijg ik te zien als ik naar video-opnamen ga en ik gebruik onderstaande instellingen.

afb 1

Vervolgens gebruik ik bij geavanceerde instellingen-formaat de volgende instellingen:

Toch wordt de film nog steeds in formaat 16:9 opgenomen. Zet ik de film op de tijdlijn dan kan ik hem bij objecteigenschappen wel omzetten naar formaat 4:3. Maar dit gaat ten koste van de kwaliteit. Wat doe ik fout?

Mvg

Jos

mi-bo schreef op 10.11.2018 om 22:52 uur

@jos-s

Beste Jos,

Bij afbeelding van U Video opname, kan daar niet een optie aangevinkt worden

opname kwaliteit MPEG:DVD

hier staat namelijk bij U MPEG door gebruiker ........

Mvg

Michael

Kees-Haremaker schreef op 11.11.2018 om 08:55 uur

Hallo Jos, ga de film in de aranger even selecteren dan naar tabblad Effecten en dan vinkje bij proporties behouden uitschakelen en dan de juiste verhoudingen instellen bij Grootte (b x h) zie plaatje

zorg er ook voor dat er in het eerste spoor een achtergond op 16x9 is
Mvg Kees

jos-s schreef op 11.11.2018 om 11:23 uur

@jos-s

Beste Jos,

Bij afbeelding van U Video opname, kan daar niet een optie aangevinkt worden

opname kwaliteit MPEG:DVD

hier staat namelijk bij U MPEG door gebruiker ........

Mvg

Michael

Beste Michael,

Dankjewel. Dit heb ik ook uitgeprobeerd. Er wordt dan nog steeds in 16:9 opgenomen.

Ik heb ook het advies van Kees opgevolgd en nu neemt hij op in 5:4.

Mvg

Jos

jos-s schreef op 11.11.2018 om 11:29 uur

Hallo Jos, ga de film in de aranger even selecteren dan naar tabblad Effecten en dan vinkje bij proporties behouden uitschakelen en dan de juiste verhoudingen instellen bij Grootte (b x h) zie plaatje

zorg er ook voor dat er in het eerste spoor een achtergond op 16x9 is
Mvg Kees

Beste Kees,

Dankjewel voor je reactie. Ik heb jouw advies opgevolgd. Overigens heb ik voor proporties behouden geen hokje staan. Dus hij neemt de nieuwe proporties aan. Ik heb jouw instellingen gebruikt en dan neemt hij op in 5:4. Gebruik ik de verhouding 720x576 dan blijft hij opnemen in 5:4. Ik wil opnemen in de verhouding 4:3, omdat het oude videobanden zijn. De films die ik in het verleden met Magix 2013 heb ik genomen, kon ik wel in de verhouding 4:3 opnemen.

Na deze problemen heb ik 2013 er ook weer opgezet, maar nu lukt het daar ook niet meer. Vreemd!

Moet ik een andere verhouding gebruiken?

Mvg

Jos

mi-bo schreef op 11.11.2018 om 11:44 uur

@jos-s

Beste Jos.

Mijn antwoord is gebaseerd op gebruik van USB omzetter van MAGIX, in combinatie met MAGIX vdl 2018/2019 prem.

Dit gaat zonder problemen.

MVG

Michael

jos-s schreef op 11.11.2018 om 12:22 uur

@jos-s

Beste Jos.

Mijn antwoord is gebaseerd op gebruik van USB omzetter van MAGIX, in combinatie met MAGIX vdl 2018/2019 prem.

Dit gaat zonder problemen.

MVG

Michael

Beste Michael,

Ik begrijp je antwoord niet goed. Sorry! Bedoel je hiermee dat het niet uitmaakt dat de film in 16:9, 4:3 of nu in 5:4 wordt opgenomen, omdat Magix het toch goed omzet in de film, of dat jij een grabber hebt van Magix?

Ik heb met Magix 2013 ook de grabber van Eminent gebruikt en toen kon ik wel opnemen in 4:3.

Mvg

Jos

mi-bo schreef op 11.11.2018 om 13:12 uur

@jos-s

Beste Jos,

Mijn wel gemeende excuses.

Mijn antwoord 10-11-2018 om 001 uur was een mxv bestand opgenomen in 2011.

na ontstaan van discussie, en Uw antwoord dat het wel werkte in MAGIX vdl 2013 ben ik gaan experimenteren.

Mijn conclusie mpeg2 4:3 gedigitaliseerd met MAGIX vdl 2013 & 2014 is 4:3.

Met versie MAGIX vdl 2015,2016,2017,2018,2019 worden de analoge beelden gedigitaliseerd naar 5:4.

Wat ik gedaan heb de beelden die opgenomen zijn met MAGIX vdl 2018 5:4 heb ik via bestand geëxporteerd als

Video als MPEG video (Ctrl+Alt+P ) daarna weer op de tijdlijn gezet en zie print.

aanpassen gedaan,en dan wordt het wel als 4:3 dat ziet u als dit gebeurd de beeld verhouding verschieten naar 4:3

Mvg

Michael

Bol schreef op 11.11.2018 om 14:20 uur

Hallo Jos,

Je schrijft in je topic: " Ze worden steeds opgenomen in 16:9 formaat ". Is de overgezette film, die is overgezet dan 16:9 met aan de rechter en linkerkant een zwarte balk, maar de film 4:3? Klopt dit?

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 11.11.2018, 14:33, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

jos-s schreef op 11.11.2018 om 14:44 uur

Beste Michael,

U hoeft echt geen excuses aan te bieden. Ik ben heel blij dat u zo vlug reageert en ik ben misschien niet altijd even duidelijk geweest.

Ik heb het uitgeprobeerd. Een stukje film opgenomen en uiteraard ging het weer naar 5:4, maar dat schreef u al dat het de instelling voor Magix vdl 2018 is. Vervolgens de film geëxporteerd en van de tijdlijn verwijderd.

Daarna ben ik naar bestand gegaan - instellingen - film - filminstellingen en bij video-instelling 4:3 aangevinkt. Vervolgens de geëxporteerde film op de tijdlijn gezet. Hij neemt nu automatisch het bestand 4:3 aan.

Maak ik een nieuwe film aan dan krijg ik bij hetzelfde te zien zoals u hierboven beschrijft.

Het boet niet aan kwaliteit in, omdat het eigenlijk hetzelfde is als 5:4? Heel hartelijk dank voor uw meedenken.

Ik heb nog een vraag of moet ik dan een nieuwe reactie plaatsen. Ik heb beelden die in een kerk zijn opgenomen en daar is het beeld heel erg geel en flikkert ook erg. Moet ik dit aanpassen met effecten effectinstellingen-film?

Nogmaals hartelijk dank.

Mvg

Jos

mi-bo schreef op 11.11.2018 om 15:14 uur

@jos-s

Beste Jos.

Een goed bericht.

Dat het digitaliseer probleem is opgelost.

wat betreft de kerk kunt U beter een nieuwe Topic aanmaken,dan blijft het Forum overzichtelijker.

Veel succes met Uw montage & het digitaliseren van dierbare beelden met MAGIX VDL 2018 prem.

Mvg

Mivhael

jos-s schreef op 11.11.2018 om 15:24 uur

Hallo Jos,

Je schrijft in je topic: " Ze worden steeds opgenomen in 16:9 formaat ". Is de overgezette film, die is overgezet dan 16:9 met aan de rechter en linkerkant een zwarte balk, maar de film 4:3? Klopt dit?

Groet,

Rob

Beste Rob,

Bedankt voor je reactie. De videoband die ik opneem wordt altijd in 16:9 formaat opgenomen, terwijl het eigenlijk in 4:3 opgenomen moet worden. Omdat hij in 16:9 wordt opgenomen krijg ik een langgerekt beeld. Ik kan hem wel aanpassen naar 4:3 formaat, maar dan krijg ik minder mooi beeld. Ik zie dan geen balken.

Mvg

Jos

jos-s schreef op 11.11.2018 om 15:27 uur

@jos-s

Beste Jos.

Een goed bericht.

Dat het digitaliseer probleem is opgelost.

wat betreft de kerk kunt U beter een nieuwe Topic aanmaken,dan blijft het Forum overzichtelijker.

Veel succes met Uw montage & het digitaliseren van dierbare beelden met MAGIX VDL 2018 prem.

Mvg

Mivhael

Beste Michael,

Heel hartelijk dank.

Mvg

Jos