Opgenomen stereo geluid splitsen in 2x mono

wverschoor schreef op 29.08.2012 om 15:28 uur

Ik heb een video opname waar het geluid alleen op rechts is opgenomen. Links ruist erg.

Nu wil ik het stereo spoor splitsen in 2x mono spoor, vervolgens links verwijderen en rechts mono laten afspelen, zodat het geluid (spraak) weer gewoon 'in het midden' zit.

Hoe kan ik dit doen in Video Deluxe MX plus?

Of zijn er andere, slimmere methoden om hetzelfde eindresultaat te krijgen?

b.v.d.

Willem

Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 29.08.2012 om 18:45 uur

Hallo Willem,

Ik heb e.a. getest (zie uitleg).

Uitleg

1. Start VDL MX plus op.
2. Laad je film/scenes op de tijdlijn
3. Ga naar bewerken / audio en video samenvoegen
4, Degroeperen (sneltoets Shift-G)
5. Kies recht onderin de mediapool Mixer aan/uit (sneltoets M)
6. Boven de tekst Master zie je een blauwe teken, druk er eenmaal. De kleur wordt grijs.
7. Nu  zijn de linker en rechter kanaal apart te bedienen.
8. Schuif de geweeste schuif naar beneden zodat het kanaal deze geen geluid meer doorlaat.
9. Ga naar bestand – filmexporteren – audio als MP3
10. Geef het uit te voeren bestand een naam
11. Kies in dit menu onder optie MONO
12. Druk op Oke. Er wordt nu een MP3 bestand aangemaakt.
13. Verwijder nu het geluidsspoor op de tijdlijn.
14. Importeer het gemaakt MP3 bestand op de tijdlijn exact onder de film
15. Druk op sneltoets M en schuif de schuif gelijk met het andere kanaal op “0”
16. Druk op boven de tekst op de grijze teken tot die weer blauw is
17. Ga naar effecten – audio-objecteffecten – volume instellen – op “0”
18. Voeg film en geluid weer samen door te groeperen (sneltoets G)
19. Als het goed is hoor  je nu je gekozen kanaal.
20. Let op!!  ik heb niet kunnen testen of  het geluid synchroon loopt met de film.

Heb je nog vragen dan hoor ik het wel.

Succes,
RobVroe1

lucky_me schreef op 29.08.2012 om 21:12 uur

Hallo

Er is ook nog een andere mogelijkheid.

1*  Selecteer het geluidsspoor

2*  rechtsklikken en audio cleaning kiezen

3*  Op het tapblad stereo fx kan je de schuiver naast stereobreedte volledig naar links schuiven en je hebt mono

mvg

Luc

Voormalige gebruiker schreef op 29.08.2012 om 23:04 uur

Hallo

3*  Op het tapblad stereo fx kan je de schuiver naast stereobreedte volledig naar links schuiven en je hebt mono

mvg

Luc

Hallo Luc,

Volgens mij verwijder je met deze methode niet het kanaal (links) dat ruis veroorzaakt maar je voeg het linker en rechterkanaal samen, of zie ik dat verkeerd. 

mvg. Rob

lucky_me schreef op 30.08.2012 om 01:25 uur

Hallo

mvg

Luc

Hallo Luc,

Volgens mij verwijder je met deze methode niet het kanaal (links) dat ruis veroorzaakt maar je voeg het linker en rechterkanaal samen, of zie ik dat verkeerd. 

mvg. Rob

Hallo

mvg

Luc

Hallo Luc,

mvg. Rob

Hallo Rob

Er is volgens mij helemaal geen kanaal dat ruis veroorzaakt. Er is alleen een kanaal waar geen signaal opzit. Doordat de volumeknop open staat komt er ruis uit deze box. In de vraag is er sprake van een stereo spoor waar alleen rechts is opgenomen-> dat is toch reeds mono?

mvg

Luc

wverschoor schreef op 30.08.2012 om 08:30 uur

Ok, thnx voor de reacties.

@Robvroe1: Het komt er dus inderdaad op neer dat je via een export / import van de audio data dit moet doen. Ik had gehoopt op een methode om dit in de mixer aan te kunnen geven. Maar ok, dit is iets meer werk en even goed checken of het geluid goed synchroon loopt met het beeld.

@lucky me: Er staat wel degelijk ruis op het linker kanaal. Dit komt omdat tijdens de opname er geen microfoon op het linkerkanaal aangesloten was. Door een 'auto record level' wordt het lage ruisnivo van de microfoonvoorversterker 'opgepompt' tot een hinderlijk hoorbaar ruisnivo :( En daar wil ik natuurlijk vanaf. Je hebt gelijk dat het geluid als mono gezien kan worden, maar strikt genomen is het wel stereo. Stereo is als linker en rechterkanaal een verschillend signaal bevat.

Nogmaals dank voor jullie hulp! Ik weet nu dat er geen simpele functie in de mixer zit die ik over het hoofd zie.

gr. Willem

Voormalige gebruiker schreef op 30.08.2012 om 10:11 uur

Hallo Willem,

Ik heb een snellere manier gevonden door aangeven van Luc. enwel:

3*  Op het tapblad stereo fx, preset  - kies beide kanalen links of  beide kanalen rechts.

Zo zie je maar twee weten er meer dan één. Zo vul je elkaar aan.

Succes

Robvroe1

wverschoor schreef op 30.08.2012 om 10:18 uur

@Robvroe1: Helemaal top! Bedankt!

Dat is inderdaad wat ik zoek, een simpele klik om 1 kant van het geluid uit te zetten!

2 weten meer dan 1! Inderdaad!

gr. Willem