Oorzaak opeens snel oplopend geheugengebruik bij Export

vkic schreef op 05.01.2024 om 19:49 uur

Ik gebruik Magix Videodeluxe Premium 2021.

Tot voor kort kon ik probleemloos een video-export maken, ook met een grote bronvideo. Nu had ik een grab van een tv programma waarbij het programma steeds vastliep nadat ik alleen een stukje er uitgeknipt had. Via steeds herstart, project herstellen kon ik wel verder. Maar zodra ik de MPEG4 1920x1084 export start begint het geheugengebruik met zo'n 50 Mb's per seconde op te lopen. Na enkele minuten exporteren is het geheugen vol en krijg ik de melding Export afgebroken: niet ondersteund door hardware. Hierna kan ik alleen nog via Task Manager het programma resetten. Er is ruim genoeg HD capaciteit; de NVIDIA GeForce GTX 1660 Super drivers zijn vrij recent geupdate (ik weet niet meer zeker of ik daarna wel of niet nog een werkende export heb gemaakt).

Met Avidemux maakte ik snel 5 gesplitste AVI bestanden van ieder ongeveer 0,5 Gb die ik importeerde en wilde exporteren tot 1 film. Het resultaat was aanvankelijk gelijk als genoemd en bovendien zag ik alleen een zwart beeld bij de 5 AVI bestanden die bijvoorbeeld met Videolan gewoon zichtbaar zijn.

Wat ik geprobeerd heb:

1 In Bestand/Instellingen,programma, dan tab Import/Export beide hardware acceleratie vakjes uitgezet. Dat kostte nog al wat moeite omdat het programma na herstarten toch in het geheugen bleef. Bij afsluiten via de Task Manager en heropstarten was de instelling niet veranderd; bij toch doorgaan uiteindelijk wel.
2 In Bestand/Instellingen,programma, dan tab Weergave-opties de Videomodus van Standaard modus op Alternatieve modus gezet (ook voor de preview).

Na een aantal mislukte exports met variaties op het bovenstaande, zelfde probleem, werkte de export opeens wel zonder dat het geheugengebruik snel omhoog ging. Alleen was het resultaat eveneens zwart (alleen geluid). Hierna heb ik opnieuw de oorspronkelijke MP4 ingelezen en nu lukte alles wel. De enig overgebleven verandering was dat "Hardwareversnelling bij de weergave, indien mogelijk" uitstond. Maar in geen van de gevallen heb ik iets weergegeven.

Mijn vragen zijn:

1 Hoe komt het dat AVI's zwart zijn in Videodeluxe? Ik zie die vraag ook in in https://www.magix.info/us/forum/cannot-see-video-after-import-of-avi-files--1325641/?page=2 maar geen oplossing?
2 Wat kan het snel oplopende geheugengebruik tijdens de export hebben veroorzaakt?
3 En ongerelateerd: hoe kom ik van het voortdurend mee opstartende venstertje af dat mij aanspoort een update te kopen? Aanvinken van "Niet meer weergeven" helpt niet.

Dick

 

Reacties

Nog 0 reacties - Schrijf de eerste reactie