Omzetten 4:3 naar 16:9.

lovelybird schreef op 30.07.2009 om 22:08 uur
Omzetten 4:3 naar 16:9. Ik heb met twee verschillende camera's gefilmd, maar nu wil ik beelden van de ene  invoegen in de hoofdfilm . Hierop zie ik beelden van de hoofdfilm aan de zijkanten. Hoe kan ik dat voorkomen, of hoe kan ik de beelden in 4:3 omzetten naar 16:9? Ik gebruik Video deluxe 15+.

Reacties

Polders schreef op 02.08.2009 om 12:05 uur

Beste Lovelybird, bij het starten van een nieuwe film (of project) de gewenste instelling aangeven (4:3 of 16:9).
Daarna de betreffende bestanden vanuit de Mediapool invoegen.
De filmbestanden die niet overeenkomen met het vooraf ingestelde beeldformaat, worden aangepast aan dit vooraf ingestelde formaat.
Maak gebruik van Effecten, Video-effecten voor eventueel gewenste plaatselijke aanpassingen.
Succes

elizenda-plessers schreef op 03.08.2009 om 13:58 uur
Als je op het ene spoort 19:9 hebt en op het andere 4:3 dan moet je het stuk dat overlapt eruit knippen in de 16:9 video. Je zou ook op een tussenliggend spoor een achtergrond kunnen maken in 16:9 die een voor jou geschikte achtergrond bevat voor de twee overblijvende delen.
Ik zag onlangs een artikel (wel voor een Mac editing programma) om het verschil tussen de twee formaten zo elegant mogelijk op te vangen. Als je het echt wilt opdrijven zou je dat eens met Magix kunnen proberen (heb het zelf niet helemaal doorgelezen)
http://www.kenstone.net/fcp_homepage/faking_it.html