Naam van bedrijf geplaatst op dak onleesbaar maken. Hoe?

project schreef op 21.07.2012 om 19:51 uur

Hoi, in een van mijn shots schuift in de verte een gebouw voorbij met daarop in grote letters de naam van het aldaar gevestigde bedrijf. Ik wil het shot behouden maar wel die letters onleesbaar maken. Welke methode adviseren jullie?

Ik kom nu niet verder dan het proberen te plaatsen van een wit balkje over die letters. Met de nadruk op proberen, het lukt niet.
Een andere (botte) methode is de betreffende frames te blurren, maar dat lijkt mij ook niet de aangewezen weg. Bovendien weet ik niet hoe ik dat zou moeten doen.

Ik gebruik video de luxe MX plus speciale editie.

Dank voor het meedenken, het is de laatste stap die ik in dit project moet zetten.

Reacties

lucky_me schreef op 22.07.2012 om 05:57 uur

Hallo

Een mogelijkheid om dat te doen is;

1) je plaatst je opname in de tijdlijn, spoor 3 is de video en 4 het geluid.

2) maak een kopie van de clip(s) waarop de naam van het bedrijf te zien is en plaats deze op spoor 1 en 2. Zorg er voor dat ze precies boven de originele clips staan in de tijdlijn.

3) degroepeer de clips op spoor 1 en 2 en delete het geluid. Nu is spoor 2 ledig. Pas het effect naar keuze toe op deze clip teneinde de naam van het bedrijf onleesbaar te maken.

4) plaats nu je cursor in de tijdlijn op het moment dat de naam in beeld begint te verschijnen.

5) in spoor 2 plaats je een zwarte rechthoek. (kan je maken in paint of kies in magix zelf tussen de beschikbare maskers) Mbv het effect positie-grootte verklein je deze rechthoek (dit heet een masker) tot hij net iets groter is dan de naam die je wenst te maskeren. plaats op dit punt een key-frame.

6) speel je clip wat verder af. Je ziet de naam van het bedrijf verschuiven in beeld. verschuif het masker mee en plaats key-frames waar nodig. Indien nodig pas je ook de grootte aan van je masker. het resultaat moet zijn dat er een zwarte balk boven de naam komt te staan en bij het afspelen blijft deze balk de naam volgen.

7) Sleep het alpha-key effect over je masker.

8) Dit effect maakt je masker doorzichtig. Je kijkt door deze balk en ziet op de plaats van de balk de video die op spoor één staat en die dus geblurd is. rondom deze balk zie je de video van spoor 3 die scherp is.

Het resultaat is dus een scherpe video en de naam van het bedrijf onleesbaar en dat is wat je wou.

Het klink waarschijnlijk moeilijker dan het eigenlijk is.

mvg

Luc

project schreef op 23.07.2012 om 17:41 uur

Hoi, dank alvast voor het meedenken. Ik ga ermee aan de slag. Stap voor stap ;-) Ik laat weten of het gelukt is.

lucky_me schreef op 24.07.2012 om 10:31 uur

laat het me weten indien je vast komt te zitten. Het beste leer je het echter wel wanneer je zelf even moet zoeken. Ik deed het ook zo.

succes

Luc

project schreef op 25.07.2012 om 14:31 uur

Hoi, ik heb vanwege beschikbare tijd toch moeten kiezen voor de snelle 'oplossing': het betreffende stukje eruit knippen en hetgeen erna komt weer in zijn geheel terugschuiven en laten overlappen met het deel ervoor.

Jouw voorgestelde aanpak ga ik oefenen met het betreffende shot, zonder alle andere shots ervoor en erna.

Dank voor de instructie, gaat ermee lukken!

Groet,

Max