Reacties

RiViS schreef op 02.09.2015 om 12:03 uur

Hallo Henk,

Voor een uur film zijn de bestanden die je noemt niet abnormaal groot voor HD films. De grootte is onder meer afhankelijk van de framerate (50 fr/sec of 25 fr/sec) en de bitrate (..kbits/sec) en natuurijk ook de resolutie. Hoe hoger deze getallen hoe groter het bestand. 

Bij de exportinstellingen heb je diverse keuzemogelijkheden, alleerst onder de presets en verder onder de knop geavanceerd (waar je de bitrate zelf kunt instellen). Experimenteer er mee en let dan, behalve op de bestandsgrootte, ook op de filmkwaliteit, zoals scherpte en gedrag bij bewegingen. Je zou ook nog kunnen overwegen om als resolutie 1280x720 in je experiment mee te nemen, wat ook duidelijk kleiner bestand zal opleveren, maar mindere kwaliteit.

In het algemeen: hoe hoger de ingestelde kwaliteit, hoe groter de bestanden. De keuze is aan jou.

groeten,

Rijk

hdereus schreef op 02.09.2015 om 12:17 uur

Oeps, Rijk, ik zeg in m'n vraagdat het Mpeg4 bestand 4Gb groot is, maar ik bedoel 8 Gb.

Verandert dit jouw antwoord?

Vind het wel erg groot.

Henk

RiViS schreef op 02.09.2015 om 15:29 uur

Oeps, Rijk, ik zeg in m'n vraagdat het Mpeg4 bestand 4Gb groot is, maar ik bedoel 8 Gb.

Verandert dit jouw antwoord?

... Niet wezenlijk. Zoals gezegd: het is afhankelijk van de factoren die ik noemde. Doe even het volgende: Rechtsklik op het mpeg4 bestand en dan op "Eigenschappen". Klik dan op de tab Details. Noteer: Framesnelheid (framerate) en Gegevenssnelheid (bitrate), de resolutie kennen we al: 1920x1080 pxs. Meld die getallen even hier en dan praten we verder.

groet,

Rijk

hdereus schreef op 02.09.2015 om 21:55 uur

Hoi Rijk,

Hier komt de gevraagde info:

Voor het Mpeg4 bestand (8.23 Gb)

- framesnelheid: 25 frames p/sec

- gegevens snelheid: 18725 kbps

- totale bitverwerkingssnelheid: 188888 kbps

- frame breedte/hoogte: 1920 x 1080

bitsnelheid audio: 162 kbps

Dan voor het Mpeg2 bestand (12,8 Gb):

- framesnelheid: 25 frames p/sec

- gegevens snelheid: 55674 kbps

- totale bitverwerkingssnelheid: 56058 kbps

- frma breedte/hoogte: 1920 x 1080

- bitsnelheid audio: 384 kbps

Ik heb ook naar de details van een eerdere film gekeken die iets korter is. Wat mij opvalt is dat de gegevenssnelheid hier 7468 kbps en de totale bitverwerkingssnelheid 7628 kbps. Dit is dus een aanzienlijk verschil met de gegevens van het MP4 bestand hierboven. Biedt deze informatie je aanknopingspunten voor een oplossing?

Vriendelijke groetne,

Henk 

RiViS schreef op 03.09.2015 om 10:36 uur

Hallo Henk,

Je gegevens even bekeken, ik neem aan dat er een 8 te veel staat bij de tot. bitverw.snelheid van mpeg4?

De snelheid bij mpeg2 lijkt me wel aan de hoge kant, die kun je rustig halveren zonder zichtbare effecten.

Het mpeg4 bestand lijkt me "lichtjes" aan de hoge kant, maar niet dramatisch. Het is nou eenmaal een film van een uur (vraag: moet die film echt zo lang duren? Kijken van lange films verveelt snel)

Als de bestandgrootte voor jou echt problematisch is, dan moet je zelf kiezen uit de mogelijkheden:

- ga naar een lagere bitsnelheid. Doe een proefje met een kort stukje film (10 sec is genoeg), dan kun je zelf zien wat het effect is op de beeldkwaliteit. Test dit wel op een groot scherm, waarop je normaal je films bekijkt.

- exporteer naar mpeg4

- overweeg een lager resolutie, bv 1280x720, ook hier: maak een testfilmpje en kijk kritisch.

- maak je film(s) (aanzienlijk) korter. Veel prettiger voor de kijkers.

- koop een externe harde schijf van bv 2 GTB, dan kun je voorlopig vooruit.

succes,

Rijk

hdereus schreef op 03.09.2015 om 19:19 uur

Hoi Rijk,

Ja, inderdaad een 8 te veel.

Bij het tweede streepje zeg je "exporteer naar Mpeg4", maar dat doe ik toch al? Of bedoel je iets anders?

Je bedoelt waarschijnlijk een externe harde schijf van 2 Tb i.p.v. 2 Gb.

Wat de lengte van de film betreft heb je zelf niet altijd wat in te brengen als de film voor een ander is. Hier wilde men de begrafenis met alles erop en eraan op film. Als het voor mezelf was had ik de schaar er behoorlijk ingezet.

Kan ik de snelheid van de Mpeg4 versie de gegevenssnelheid en de totale bitverwerkingssnelheid ook met de helft terugbrengen?

Mvg.,

Henk

RiViS schreef op 03.09.2015 om 22:24 uur

Hallo Henk,

Ja, natuurlijk TB, ik loop blijkbaar een hele tijd achter... (heb 't verbeterd).

Export mpeg4 heb ik genoemd omdat je het ook over mpeg2 had. 

Filmlengte is duidelijk.

Halvering snelheid kan, ook totale. Er zal enige invloed zijn op beeldkwaliteit, vraag is of je dat ziet in de film, vandaar mijn voorstel voor proefjes met klein stukje.

De keus is aan jou, ik kan niet voor jou beoordelen hoe je een en ander tegen elkaar moet afwegen.

groet,

Rijk