Meerdere objecten boven of naast elkaar.

sretepbob schreef op 04.05.2013 om 13:20 uur

Ik zoek naar de mogelijkheid om meerdere beelden naast of boven elkaar te zetten. Bijv in de inleiding diverse onderwerpen uit de film die tegelijkertijd vertoond worden. Ik kan het niet in het PDF bestand vinden. Is deze mogelijkheid er eigenlijk wel? Het betreft Video de luxe 2013. Alvast bedankt.

mvg

Bob

Reacties

emilelucienne schreef op 04.05.2013 om 14:39 uur

Ik vermoed dat je bedoelt "beeld in beeld".Het is een nogal uitgebreidom uit te leggen.

Ik heb de oplossing gevonden in "Magix-magazine" Tutorial januari 2011 - PIP.

Moest je het niet vinden ben ik bereid het uitgebreid te beschrijven maar in dit tutorial is het zeer aanschouwelijk uitgelegd. Veel succes

emilelucienne schreef op 04.05.2013 om 14:51 uur

Addendum: Open Magix ......Magix-magazine....Tutorial 10 januari 2011...blz 18

sretepbob schreef op 04.05.2013 om 15:01 uur

Nee geen PIP. Ik zal proberen het nader te omschrijven. Het toale scherm is horizontaal in drieen gedeeld. Boven in beeld een weiland met koeien, dan in het midden zit een stel (oma en opa) voor de caravan koffie te drinken en in het onderste gedeelte spelen kinderen in de hooiberg. Duidelijk dus kamperen bij de boer met de kleinkinderen.

mvg

Bob

sretepbob schreef op 04.05.2013 om 17:03 uur

Ik heb het gevonden. Effecten>video effecten>design elementen>collages.

Moet alleen nog uitvinden welke scenes er gebruikt worden.

mvg

Bob

emilelucienne schreef op 04.05.2013 om 20:29 uur

Oh ja dat is heel andere koek. Het is tot nu toe mij nog niet gelukt. Indien u de werkwijze vindt zou ik u dankbaar zijn indien u de oplossing zou kunnen geven. Bedankt al op voorhand. Succes

sretepbob schreef op 05.05.2013 om 12:30 uur

Geelte van de oplossing zie 04.05.2013 17.03 uur

RiViS schreef op 05.05.2013 om 20:58 uur

Nee geen PIP. Ik zal proberen het nader te omschrijven. Het toale scherm is horizontaal in drieen gedeeld. Boven in beeld een weiland met koeien, dan in het midden zit een stel (oma en opa) voor de caravan koffie te drinken en in het onderste gedeelte spelen kinderen in de hooiberg. Duidelijk dus kamperen bij de boer met de kleinkinderen.

Hallo Bob,

Dat kan ook als volgt:

Zet de 3 scenes onder elkaar op de tijdlijn. Voor het gemak eerst nog in tijd verschoven, dus je ziet ze na elkaar bij het afspelen. Pas op scene 1 het effect Bewegingseffecten/ Uitsnede toe, kies "Vrije proporties" en haal het vinkje bij Beeldvullend weg. Als je nog geen stippel-raster langs de omtrek ziet, klik dan op Bewerken. Sleep nu met de muis de boven- en onderzijde zodanig dat de scene 1/3 van het beeld beslaat en zorg dat het stuk  bv helemaal bovenin komt.

Doe daarna het zelfde bij scene 2, maar nu zorg je dat hij in het midden van het beeld staat.

Pas tenslotte het effect toe op scene 3 en zorg dat deze onder in staat.

Tenslotte schuif je de 3 scenes recht onder elkaar.

Het zal even wat uitzoekwerk zijn om een en ander netjes te laten aansluiten. Aan de andere kant zijn de mogelijkheden op deze manier vrijwel onbeperkt: je kunt er net zo veel onder elkaar zetten als je wilt en bent niet gebonden aan het strakke stramien van de "voorgekauwde" effecten.

groet,

Rijk

sretepbob schreef op 06.05.2013 om 12:43 uur

Hallo Rijk,

Bedankt voor de tip. Het is inderdaad een uitzoekwerk, maar het werkt goed.

mvg

Bob

emilelucienne schreef op 06.05.2013 om 19:14 uur

Dank zij de kunde van Rijk weet ik het nu ook. Fijn en bedankt

sretepbob schreef op 07.05.2013 om 17:19 uur

Er blijken meerdere wegen naar Rome te leiden. Door het zetje van Rijk in de goede richting ben ik in die richting verder gaan zoeken. Met de volgende handelingen lukt het ook:

Effecten>Bewegingseffecten>Uitsnede.

Maak hier de gewenste uitsnede van het object. Verwijder het vinkje bij beeldvullend.

Ga nu naar 3D-vervorming. Sleep de uitsnede naar de gewenste plaats in het venster. Net als Rijk zei het beste is om eerste de objecten in tijd te verschuiven en later onder elkaar te zetten. Het is een priegelwerk om alles goed te plaatsen, maar het werkt.

mvg

Bob