Masker plaatsen in een deel van het beeld (in Magix Pro X 2019)

nancy-d schreef op 13.01.2019 om 13:30 uur

Graag wil ik in mijn films het hoofd van mijn hoofdpersoon iets oplichten (of juist de omgeving rond het hoofd van mijn hoofdpersoon iets donkerder maken). Een filmvriend van mij werkt in Edius en zet hiertoe een masker op het gedeelte dat hij wil oplichten. Hij geeft opdracht om het gedeelte in het masker lichter te maken....en klaar.

Ik kan in Magix Pro X 2019 alleen maar met een masker een figuur uit mijn film snijden.

Weet iemand óf -en zo ja hoe- ik dit gedeeltelijke oplichten voor elkaar kan krijgen?

Reacties

mi-bo schreef op 14.01.2019 om 11:07 uur

@nancy-d

Beste Nancy-D.

Gisteren aan het experimenteren gegaan, voor een antwoord op Uw oproep.

Zoals Uw Filmvriend het met Edius heeft gedaan, kan ik helaas niet vinden in MAGIX video Pro X 10.

Vermoedelijk komt dit door de opbouw van verschillende video pakketten.

Mvg

Michael

ceecoupeetje schreef op 14.01.2019 om 12:52 uur

Hey Nancy

onlangs had ik een vraag gesteld ivm accentueren bepaald gedeelte , ik had dan een oplossing gekregen van Rob die bijna mijn vraag beantwoorde maar ben wat verder gaan zoeken om dit op te lossen met maskers. Dit is mij ook gelukt en waarschijnlijk kan u dit gebruiken voor uw vraag. Wel werk ik met videodeluxe premium maar dit zal waarschijnlijk ook wel werken in Pro X.

Indien u een beeld op uw tijdlijn staan hebt selecteer dit dan en klik op effecten , in het scherm dat u dan krijgt klikt u rechtsboven op het klein driehoekje en dan in het submenu op effecten laden , klik dan HD aan en u komt in de map waar de maskers zitten die u kan gebruiken.

Jammer genoeg werkten deze png maskers niet in mijn versie , maar door deze png bestanden te converteren naar jpg had ik wel resultaat.

Alle beschikbare maskers heb dan geconverteerd naar jpg bestanden en die in een eigen aangemaakte map geplaatst.

U kunt dan één van deze maskers importeren in uw tijdlijn en onder uw beeld zetten (waarvan u een gedeelte wil oplichten)

Onder deze masker kunt u dan een witte achtergrond zetten.

U selecteert nu het masker , drukt op effecten , selecteer chroma key en klik dan op alfa effect.

U ziet dan in het effecten scherm 2 schuifregelaars waarmee u de intensiteit van het bovenste beeld (uw film) en onderste beeld (uw witte achtergrond) naar hartenlust kan aanpassen.

Met effect pos/grootte kan u dan ook het masker positioneren op de plaats waar het beeld moet oplichten.

Om het oplichten te verplaatsen (indien dit nodig mocht zijn) kunt u met keyframes werken.

misschien is dit voor u de oplossing

Grtz Robin

 

 

Bol schreef op 14.01.2019 om 18:18 uur

Hallo Nancy,

Zowel in Magix Pro X als in Video Deluxe is het weldegelijk mogelijk om een object aan een beeldpositie in de video te plakken. zie afbeelding.

Ik heb deze functie in het verleden verschillende keren uitgeprobeerd. Persoonlijk vind ik, dat deze functie voor geen meter werkt en dat het lang duurt voordat het object aan een beeldpositie in de video is samengevoegd (geplakt). Als ik rode stip, in de afbeelding wilt laten volgen, dan doe ik dit met keyframes.

Voorbeeld met keyframes

Heeft u nog gerichter vragen dan verneem ik dat graag van u.

Succes,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 14.01.2019, 18:25, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

nancy-d schreef op 14.01.2019 om 19:55 uur

Heel erg bedankt voor de reacties.

Robin: Ik heb ook Magix de Luxe gehad en het klopt inderdaad dat daar wél maskers in zaten. Waardeloos dat je dan meer geld uitgeeft voor Magix Pro maar dat de maskers er dan niet meer inzitten.

Jij hebt het over in een map zetten van de maskers. Weet jij of het ook zou kunnen dat ik de maskers van Magix de Luxe in een map zet (geen idee hoe dit moet?) en zou kunnen gebruiken in Magix Pro?

Verder vind ik Magix een heerlijk programma om mee te editen en na een proefmaand Edius (Grass valley) wil ik eigenlijk niet over naar Edius als ik het in Magix Pro ook voor elkaar zou kunnen krijgen.

Ik hoop op jullie reacties!

 

Bol schreef op 14.01.2019 om 21:32 uur

Hallo Nancy,

Effectmaskers zitten ook in Magix Pro X net als in Video Deluxe.

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 14.01.2019, 21:33, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

nancy-d schreef op 14.01.2019 om 22:25 uur

Geweldig bedankt Rob, hier kan ik weer lekker mee uit de voeten. 👍😀Ik had ze daar nooit gevonden!!!

ceecoupeetje schreef op 15.01.2019 om 12:48 uur

ik zie , in de afbeelding van Rob , dat het identiek dezelfde maskers zijn in Pro X als in VDL ook in pgn extentie

Zelf heb ik deze moeten omzetten naar jpg om ze te kunnen gebruiken als alfa masker

ik vroeg mij af of het lukt in pro x om die te gebruiken Nancy / Rob ?

 

Bol schreef op 15.01.2019 om 13:59 uur

Hallo Robin,

Een effectenmaster, met de extensie "png" is bij mij wel op de tijdlijn van VDL te plaatsen. Kies een masker en klik op "openen". zie afbeelding

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 15.01.2019, 14:09, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

nancy-d schreef op 15.01.2019 om 14:03 uur

Beste Robin,

Ik heb enthousiast een aantal maskers uit Magix Pro X onder mijn beelden gezet en dat zie je ook in de tijdlijn maar...er is totaal geen effect. Zou dit dus zijn wat jij bedoelt, dat het gewoon niet werkt zoals het in het programma zit? Eigenlijk zie je dit al in bovenstaande reactie van Bol; In zijn tijdlijn staat een zwart vlak met een klein wit rondje maar in zijn beeld is ook totaal geen te zien.

Of ik doe iets verkeerd?

Hoe heb jij de pgn extentie omgezet naar jpg? Ik denk dat daar vele programma's voor zijn maar hoe haal je de maskers uit je programma?

Groet, Nancy

 

 

Bol schreef op 15.01.2019 om 14:57 uur

Hallo Nancy,

Ga naar: C:\ProgramData\MAGIX\Video Pro X\10\VideoEffects\EffectAlphaMasks en kopieer de map EffectAlphaMask naar een map op de PC. Nu kan je deze omzetten naar JPG files. Alleen dan gaan de transparantie verloren. zie afbeelding

Start Pro X of VDL op en ga naar de map dit je zojuist gekopieerd hebt en sleep het jpg bestand naar de tijdlijn en zet deze onder de clip

Doordat de transparantie verloren is gegaan zijn dit bv. de resultaten

Groet,

Rob

Aanvulling: 15-01-2019 om 15:15uur

Dit staat er in de beschrijving van Magix over Maskergenerator.

Laatst gewijzigd door Bol op 15.01.2019, 15:21, in totaal 4 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

nancy-d schreef op 15.01.2019 om 15:38 uur

Heel erg bedankt, ik ga er morgen gelijk mee aan de slag!

ceecoupeetje schreef op 15.01.2019 om 20:44 uur

@ Rob , ook ik kan een alfa masker met de extentie png laden maar zoals ik al vermeld heb werkt die niet , met jpg werkt die wel , misschien ligt dit aan een instelling , maar aangezien het met een jpg perfect lukt ga ik daar niet zoeken naar een oplossing.

@ Nancy ik heb de foutmelding die Rob heeft bij omzetting naar jpg niet maar gebruik daarvoor de online convertor https://png2jpg.com/nl/

nu even een kleine verduidelijking omtrent gebruik van alfa masker : je plaats op spoor 1 een beeld (video,foto,afbeelding ..) op spoor 2 plaats je uw masker en op spoor 3 plaats je een terug een beeld (video,foto,afbeelding ..) . Dan selecteer je jouw masker op spoor 2 en klik op effecten , chroma key en alfa.Wat er nu gebeurd is dat het wit deel van jouw masker het beeld bevat van spoor 3 en het zwart deel van uw masker bevat het beeld van spoor 1.Met de schuifregelaars drempelwaarde verander je de intensiteit van spoor 1 of 2. Met de schuifregelaar videoniveau verander je doorzichtbaarheid van het wit deel van het masker/beeld spoor 3.

indien je nu van een film een hoofd wit wil laten oplichten kan je op spoor 1 jouw film zetten , op spoor 2 de alfa masker en op spoor 3 een witte achtergrond en dan bovenstaand toepassen.

hieronder twee voorbeelden met een rode achtergrond

ps je kan alfa maskers maken in alle vormen dat je zelf wil om te gebruiken maar steeds in wit/zwart , je kan via effecten grote/positie en keyframes verassende resultaten bekomen , je kan op spoor 1 en 3 werkelijk alles zetten en veranderen met maskers bvb ook pip / titels enz.. die u dan met maskers kan veranderen , eigenlijk heeft het gebruik van maskers met een beetje fantasie ongekende mogelijkheden.

een beetje de juiste weg zoeken in het begin maar eenmaal je de werkwijze te pakken hebt vind ik het een leuke toepassing

grtz Robin

Bol schreef op 15.01.2019 om 23:17 uur

Hallo Robin,

Als de map "EffectAlphaMasks" gekopieerd is naar een map op de PC dan is het niet nodig om Matte_10_00001.png om te zetten naar een Matte_10_00001.jpg. De .png bestanden kunnen gelijk op de tijdlijn onder de afbeelding gezet worden en daaronder het rode vlak. zie afbeelding.

Zoals het spreekwoord is: "Er zijn meerdere wegen, die naar Rome leiden"

Groet,

Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

nancy-d schreef op 16.01.2019 om 09:44 uur

Nogmaals, heel erg bedankt! Hier kom ik echt verder mee in mijn passie: het maken van mijn films. Jullie horen eigenlijk op de aftiteling van mijn nieuwste film: met dank aan Rob en Robin voor de special effects😁.

Bol schreef op 16.01.2019 om 13:27 uur

Hallo Nancy,

Bedankt voor het compliment. Nog even terugkomend op je vraagstelling: "Graag wil ik in mijn films het hoofd van mijn hoofdpersoon iets oplichten (of juist de omgeving rond het hoofd van mijn hoofdpersoon iets donkerder maken)" . Volgens mij is dit wat je bedoeld.

Hiervan heb ik een beschrijving gemaakt en zal deze t.z.t. op het forum zetten.

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 16.01.2019, 13:28, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

nancy-d schreef op 16.01.2019 om 16:40 uur

Hoi Rob,

Nou ja....maar dan iets subtieler hoor! Als je dit heel subtiel toepast op je hoofdpersoon in je speelfilm maak je net dat verschil in aandacht in je beeld.

Groet, Nancy

Bol schreef op 16.01.2019 om 18:55 uur

Hallo Nancy,

Ik ben het helemaal mee je eens, dat een hoofdpersoon in een speelfilm subtieler in beeld gebracht moet worden. Zelf dacht ik dat je iemand op het toneel bedoelde, die in de schijnwerper moet komen te staan. Maar je kan het net subtiel maken als je zelf wilt.

Zo heb ik het gemaakt:

  1. start bv. Paint van Windows op
  2. maak een zwart vierkant met een witte cirkel
  3. sla deze als een JPG file op
  4. start VDL of Pro X op
  5. zet de gewenste clip op de tijdlijn
  6. zet vierkant met de witte cirkel onder de clip
  7. ga naar effecten / Chroma Key
  8. klik op "zwart" en daarna op "Alfa"
  9. zet het pijltje omhoog
  10. ga naar effecten - positie/grootte
  11. zet de cirkel op het onderwerp dat je wil uitlichten
  12. zet clip met Alt+1 op zoom 1 frame
  13. zet afpeelmarker aan het begin van de clip en plaats een keyframe
  14. zet nu de afspeelmarker vooruit, zodanig dat het onderwerp in het midden van de cirkel blijft.
  15. er word bij het verplaatsen van de cirkel een nieuw keyframe geplaatst
  16. ga zo door tot het einde
  17. ga naar Effecten / Chroma Key en sleep Videoniveau naar ca.50.0 of lager
  18. men zou dit ook kunnen doen door de lijn naar beneden te trekken in de clip met de circel

Succes,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 16.01.2019, 19:12, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 16.01.2019 om 21:38 uur

Hallo Nancy,

Als je het nog subtieler wilt maken, maakt dan een lichtgrijze cirkel. De procedure is hetzelfde als ik reeds heb beschreven.

Héél héél veel succes met het samenstellen van je speelfilm.

Groet,

Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-