Magix 2014 eerste opmerkingen

George60 schreef op 16.09.2013 om 14:26 uur

Het nieuwe pakket is iets anders qua layout

Export naar MPEG of MP4 is niet sneller, zelfs trager dan versie 2013

UItsnede maken gaat ook in deze versie fout

Preview klacht geschrapt na bericht van Rob, dank hiervoor, had dit knopje bij previeuw scherm niet gezien

Bij gebruik meerdere sporen WEL BETER!! hier wordt duidlijk het geheugen ingezet, meer dan 4GB, in mijn probeersel 5,7GB

Dit zijn uiteraard de eerste bevindingen

update:

Tijdens montage bleek dat soms het preview scherm zwart wordt, kortom ik werk  voorlopig niet verder met 2014.

Wacht update af.

Ga verder met versie 2013

Toch nog wat gebrobeerd

bij gebruik meer sporen daar een overgang op één spoor zetten (wel meerdere scenes op alle sporen, dan wordt de overgang op bijna alle sporen toegepast, niet alleen op het spoor dat je wilt!! (muis mode een spoor)

Dit was in versie 2013 NIET ZO! dit lijkt mij dan ook een bug.

Bij gebruik enkelspoor en overgang splinters wordt er schokkerig en stoppend afgespeeld, preview in laagste stand!, previewrendering was niet nodig volgens programma!

Er werken dus meerdere zaken nog niet echt soepel.

Ondanks update wordt soms tijdens editen zomaar enkele beelden ZWART!!!, na opnieuw opstarten wekte het weer.

Reacties

donthuis schreef op 16.09.2013 om 15:47 uur

Het is bij mij nog een graatje erger: ik heb een prima functionerende VdL 17+ versie die vlekkeloos met mijn MOV-files van mijn Canon 300HS overweg kan. Maar Vdl 2014+ kan daar helemaal niet goed mee omgaan: de preview in het monitorvenster stopt ongeveer een seconde na elke beeld overgang en dat houdt dan enkele seconden aan. En dat op elke overgang weer. Onbruikbaar dus! 

Zelfs projecten die in Vdl17+ foutloos werken vertonen na import in Vdl 2014+ exact hetzelfde verschijnsel. Alleen met de Moving JPEG's die ik ooit noodgedwongen voor de import in Vdl15+ uit die MOV-files moest maken  (15+ kon helemaal niets met mijn MOV's) gaat het goed. Maar dat is geen kunst...

Mijn voorlopige conclusie is dat deze versie de aanschaf niet waard is, zeker niet als je een Canon, Nikon of Samsung camera op MOV/H264 basis gebruikt. Wellicht doen Sony's en Panasonic's het op AVCHD wel? 

Support heeft nog geen oplossing voor me gevonden, tot die tijd blijf ik bij Vdl 17+ en betreur mijn aanschaf. Het gratis boek is aardig, maar dat alleen maakt die aanschaf het niet waard 

NB Je kan allerlei zaken voor de videomonitor instellen, maar géén ervan lost het probleem op. De videomonitor van 17+ kent veel minder instellingen (halve resolutie is de enig belangrijke) maar vindt zelf de resterende instellingen wel. Zo werken mediaspelers ook. Vreemd dat MAGIX het zich zo lastig maakt...

Voormalige gebruiker schreef op 16.09.2013 om 22:58 uur

Beste,

Iedereen  mag zijn mening hebben, maar ik vind u nogal negatief.

Bij een nieuwe versie wordt er meestal layouts verandering doorgevoerd. Kijk maar eens naar de Windows versies.

Ik heb 15 minuten film geexporteerd naar Mpeg. In VDL2014 duurde dit ca 3 min en in VDL2013 ca.8min.

Wat betreft uitsnede zet de muis in het preview venster en teken met de muis een vierkant rond het object dat u wil uitsnijden.

U kunt het previewvenster wel degelijk beheren. zie foto

Wat betreft het zwart worden van het previewvenster, dat heb ik nog niet gehad. Ik heb de probeerversie VDL 2014 gedownload en bij mij werkt het prima. Heeft u al geactualiseerd???

Met vriendelijke groet,

Robvroe1 

emilelucienne schreef op 16.09.2013 om 23:19 uur

Ik kan de besluiten van Robvroe1 maar bijtreden. Ik moet er wel aan toevoegen dat ik film met een camera Panasonic/AVCHD. Zou dat het verschil kunnen maken?

Wat de kwliteit in previeuw betreft heb ik gelezen dat deze automatisch wordt aangepast rekening houdend met de mogelijkheden van PC/Laptop opdat het afspelen tijdens het bewerken  steeds vloeiend zou zijn.

Groeten

Voormalige gebruiker schreef op 16.09.2013 om 23:22 uur

Het is bij mij nog een graatje erger: ik heb een prima functionerende VdL 17+ versie die vlekkeloos met mijn MOV-files van mijn Canon 300HS overweg kan. Maar Vdl 2014+ kan daar helemaal niet goed mee omgaan: de preview in het monitorvenster stopt ongeveer een seconde na elke beeld overgang en dat houdt dan enkele seconden aan. En dat op elke overgang weer. Onbruikbaar dus! 

Zelfs projecten die in Vdl17+ foutloos werken vertonen na import in Vdl 2014+ exact hetzelfde verschijnsel. Alleen met de Moving JPEG's die ik ooit noodgedwongen voor de import in Vdl15+ uit die MOV-files moest maken  (15+ kon helemaal niets met mijn MOV's) gaat het goed. Maar dat is geen kunst...

Mijn voorlopige conclusie is dat deze versie de aanschaf niet waard is, zeker niet als je een Canon, Nikon of Samsung camera op MOV/H264 basis gebruikt. Wellicht doen Sony's en Panasonic's het op AVCHD wel? 

Support heeft nog geen oplossing voor me gevonden, tot die tijd blijf ik bij Vdl 17+ en betreur mijn aanschaf. Het gratis boek is aardig, maar dat alleen maakt die aanschaf het niet waard 

NB Je kan allerlei zaken voor de videomonitor instellen, maar géén ervan lost het probleem op. De videomonitor van 17+ kent veel minder instellingen (halve resolutie is de enig belangrijke) maar vindt zelf de resterende instellingen wel. Zo werken mediaspelers ook. Vreemd dat MAGIX het zich zo lastig maakt...

Beste Donthuis,

Ik kon/kan MOV bestanden wel degelijk bewerken in VDL15plus ,VDL MX, VDL 2013 en VDL2014 (probeerversie). Alleen moet je wel Quicktime installeren, die meegeleverd wordt op de installatie DVD van VDL. Ga naar: addon / qtime / setup.exe. Let op!! Quicktime van het internet geeft problemen.

Dat u problemen heeft, betreft het openen van een Project in VDL 2014 uit een eerdere versie, dat is logisch. Kijk maar naar windows. Programma's die je kon installeren onder windows XP kan je nu niet meer installeren onder Windows 7/8.

Mvr.gr.

Robvroe1 

George60 schreef op 17.09.2013 om 16:11 uur

Beste,

Bij een nieuwe versie wordt er meestal layouts verandering doorgevoerd. Kijk maar eens naar de Windows versies.

Ik heb 15 minuten film geexporteerd naar Mpeg. In VDL2014 duurde dit ca 3 min en in VDL2013 ca.8min.

Wat betreft uitsnede zet de muis in het preview venster en teken met de muis een vierkant rond het object dat u wil uitsnijden.

Wat betreft het zwart worden van het previewvenster, dat heb ik nog niet gehad. Ik heb de probeerversie VDL 2014 gedownload en bij mij werkt het prima. Heeft u al geactualiseerd???

Met vriendelijke groet,

Robvroe1 

Geactualiseerd? ik heb géén update's kunnen vinden.

Zodra programma opgestart is kijk ik gelijk of ik one lijn kan actualiseren, antwoord er zijn géén actualieseingen voor 2014 beschikbaar.

Ik heb overigens de "full version"

Groet van George60

Voormalige gebruiker schreef op 17.09.2013 om 18:25 uur

Beste,

Met vriendelijke groet,

Robvroe1 

Zodra programma opgestart is kijk ik gelijk of ik one lijn kan actualiseren, antwoord er zijn géén actualieseingen voor 2014 beschikbaar.

Groet van George60

Hallo George,

Toen ik de probeerversie VDL 2014 had gedownload heb gelijk gekeken of er een update was. Die was er en die heb gelijk gedownload. Het versienummer na de actualisering is 13.0.0.30 (UDC2)

Gr

Rob

George60 schreef op 17.09.2013 om 18:30 uur

Beste,

Met vriendelijke groet,

Robvroe1 

Groet van George60

Hallo George,

Toen ik de probeerversie VDL 2014 had gedownload heb gelijk gekeken of er een update was. Die was er en die heb gelijk gedownload. Het versienummer na de actualisering is 13.0.0.30 (UDC2)

Gr

Rob

Hai, ik heb versie 13.0.0.28, ik krijg géén update te zien en vind die ook nergens (tot nog toe), waar staat deze dan?

Voormalige gebruiker schreef op 17.09.2013 om 19:26 uur

Beste,

Met vriendelijke groet,

Robvroe1 

Groet van George60

Hallo George,

Gr

Rob

Hai, ik heb versie 13.0.0.28, ik krijg géén update te zien en vind die ook nergens (tot nog toe), waar staat deze dan?

Beste,

Met vriendelijke groet,

Robvroe1 

Groet van George60

Hallo George,

Gr

Rob

Beste,

Met vriendelijke groet,

Robvroe1 

Groet van George60

Hallo George,

Gr

Rob

Hallo,

Ik ben naar hulp / online actualisering gegaan. 

gr.

rob

donthuis schreef op 18.09.2013 om 11:22 uur

Kennelijk wordt de kern van mijn betoog niet opgepakt: Vdl15+ kon niets met mijn MOV's aanvangen en welke quicktime versie je ook probeerde (ik heb er vele geprobeerd) het leverde geen goede werking bij import op. Dan kwam weer wel het geluid bij de import mee, dan weer niet.  Al dat gepruts met quicktime alternatieven leverde dus geen enkel soelaas op en het forum van toen stond vol met importproblemen rond MOV's.

In Vdl17+ had MAGIX m.i. zelf een oplossing gevonden voor dat importprobleem, want die verliep en verloopt probleemloos tot aan de dag van vandaag. En afspelen in de videomonitor dus ook. Volgens mij is deze versie  van een eigen MOV/MP4 importfabriek voorzien en is dus niet van externe Quicktime versies afhankelijk. Je kan in 17+ oudere 15+ projecten importeren, omdat de "opwaartse" compatibiliteit ertussen verzekerd is.

De huidge 2014+ versie importeert  de MOV's nog steeds correct, maar kan dus met het afspelen ervan niets beginnen. Dat het programma zo snel AVCHD files kan importeren en afspelen is voor mij niet relevant als bezitter van een op MOV's/MP4 gebaseerde camera. En dat eerder foutloze projecten uit 17+ niet goed afspelen, maar wel correct in de timeline verschijnen geeft aan dat een zekere compatibiliteit wel degelijk voorhanden is.  De 2014+ problematiek is duidelijk met de afspeel/previewfunctie verbonden ( dan wel met de manier waarop de frames -anders dan in vroegere versies- worden geteld en bijgehouden?).

Ik vraag me af, omdat MP4 een steeds meer toegepast formaat aan het worden is, of er door al die videofuncties in smartphones niet steeds méér problemen zullen ontstaan. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat dit programma alleen met uit Sony en Panasonic camera's afkomstige bestanden goed zal werken?

Wat de versie van  het operating systeem nu met deze discussie te maken heeft ontgaat me. Vanaf 17+ is Windows 7 erbij gekomen en vanaf 2014+ dus ook Windows 8. Maar XP ondersteuning is gebleven. Mediaconvertors en -spelers merken overigens weinig van het operatings syteem, ook al omdat MAGIX zelf in 32 bits blijft programmeren, ook al zou je een 64 bits Windows 7 of 8 toepassen. Je hebt alleen wat meer RAM geheugen ter beschikking, iets dat inderdaad een meersporen project wat kan versnellen.

NB Elders op dit forum wordt 17+ als de meest stabiele versie uit de laatste jaren gezien. Inderdaad functioneert deze versie bij mij bijna foutloos. Alleen bij het wisselen van kijk- naar bewerkingstoestand in de brandfase, bij het vormen van het afspeelmenu wil hij nog wel eens crashen. Door het project eerst op te slaan en bij crashes die backup te openen, ben ik daar altijd goed uit weg gekomen. Nu 2014+ nog, we zullen zien of patches het probleem tzt gaan oplossen of niet, Supportreacties met een oplossing laten nog op zich wachten, dus het onderzoek zal nog wel lopen. Als ICT-er kan ik daar mee leven, als de oplossing maar komt!.

Voormalige gebruiker schreef op 18.09.2013 om 22:29 uur

Kennelijk wordt de kern van mijn betoog niet opgepakt: Vdl15+ kon niets met mijn MOV's aanvangen en welke quicktime versie je ook probeerde (ik heb er vele geprobeerd) het leverde geen goede werking bij import op. Dan kwam weer wel het geluid bij de import mee, dan weer niet.  Al dat gepruts met quicktime alternatieven leverde dus geen enkel soelaas op en het forum van toen stond vol met importproblemen rond MOV's.

In Vdl17+ had MAGIX m.i. zelf een oplossing gevonden voor dat importprobleem, want die verliep en verloopt probleemloos tot aan de dag van vandaag. En afspelen in de videomonitor dus ook. Volgens mij is deze versie  van een eigen MOV/MP4 importfabriek voorzien en is dus niet van externe Quicktime versies afhankelijk. Je kan in 17+ oudere 15+ projecten importeren, omdat de "opwaartse" compatibiliteit ertussen verzekerd is.

De huidge 2014+ versie importeert  de MOV's nog steeds correct, maar kan dus met het afspelen ervan niets beginnen. Dat het programma zo snel AVCHD files kan importeren en afspelen is voor mij niet relevant als bezitter van een op MOV's/MP4 gebaseerde camera. En dat eerder foutloze projecten uit 17+ niet goed afspelen, maar wel correct in de timeline verschijnen geeft aan dat een zekere compatibiliteit wel degelijk voorhanden is.  De 2014+ problematiek is duidelijk met de afspeel/previewfunctie verbonden ( dan wel met de manier waarop de frames -anders dan in vroegere versies- worden geteld en bijgehouden?).

Ik vraag me af, omdat MP4 een steeds meer toegepast formaat aan het worden is, of er door al die videofuncties in smartphones niet steeds méér problemen zullen ontstaan. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat dit programma alleen met uit Sony en Panasonic camera's afkomstige bestanden goed zal werken?

Wat de versie van  het operating systeem nu met deze discussie te maken heeft ontgaat me. Vanaf 17+ is Windows 7 erbij gekomen en vanaf 2014+ dus ook Windows 8. Maar XP ondersteuning is gebleven. Mediaconvertors en -spelers merken overigens weinig van het operatings syteem, ook al omdat MAGIX zelf in 32 bits blijft programmeren, ook al zou je een 64 bits Windows 7 of 8 toepassen. Je hebt alleen wat meer RAM geheugen ter beschikking, iets dat inderdaad een meersporen project wat kan versnellen.

NB Elders op dit forum wordt 17+ als de meest stabiele versie uit de laatste jaren gezien. Inderdaad functioneert deze versie bij mij bijna foutloos. Alleen bij het wisselen van kijk- naar bewerkingstoestand in de brandfase, bij het vormen van het afspeelmenu wil hij nog wel eens crashen. Door het project eerst op te slaan en bij crashes die backup te openen, ben ik daar altijd goed uit weg gekomen. Nu 2014+ nog, we zullen zien of patches het probleem tzt gaan oplossen of niet, Supportreacties met een oplossing laten nog op zich wachten, dus het onderzoek zal nog wel lopen. Als ICT-er kan ik daar mee leven, als de oplossing maar komt!.

Beste donthuis,

Ik heb voor een hoofd van onze ICT-afdeling, toen ik nog vdl 15plus op mijn PC had staan, een film die MOV extentie had, bewerkt en er een DVD van gemaakt. Nog niet zolang geleden heb ik op dit forum ook ng een discussie gehad. Hij mailde mij een MOV bestand die hij ook niet ook inlezen. Ik kon het in vdl15plus, vdl mx en in vdl2013 inlezen en bewerken. Dus zeg niet dat het niet kan. Wat dan de oorzaak is dat het bij u niet lukt kan ik niet zeggen. Ik zelf heb vdl17plus niet gehad, dus daar kan ik niet over meepraten?

Gr.

Rob

donthuis schreef op 20.09.2013 om 11:57 uur

De laatste patch van Magix, versie 13.0.1.4 heeft mijn afspeelprobleem rond op MOV's gebaseerde projecten helemaal opgelost. Ook als ik een eerder in Vdl17+ gemaakt project in Vdl 2014+ importeer.  De beeldstabilisatie is inderdaad ongelofelijk snel vergeleken met eerdere versies, maar geeft wel gekke sprongetjes in de preview van deze functie. De vraag is of je die na het renderen nog terugziet. We zullen zien!

Bij export van deze film op Open CL basis blijft 2014+ crashen, maar omdat ik een 8-core AMD FX 8350 machine heb, is een software-oplossing mischien wel beter en sneller dan een GPU-keuze (ik had expres een AMD 6850 met open CL ingezet).  2014+ kiest automatisch zelf voor een software optie en ziet (net als 17+ trouwens) kans alle 8 cores in gelijke mate te belasten. De totale systeemlast varieert dan tussen de 60 en 80%, mooie waardes! Met Intel I7 processoren gebouwde machines zijn op zich sneller in veel applicaties, maar juist bij videocodering trekt de AMD FX-serie "het beentje bij" en doet dan zeker niet voor Intel onder

Ik ben blij dat MAGIX kans heeft gezien dit probleem in een redelijk korte tijd op te lossen, de importproblematiek rond diverse soorten MOV's uit een eerder tijdperk zijn gelukkig niet teruggekeerd.