lijsten in video de l. 16 prem.

robenrita schreef op 29.09.2010 om 18:00 uur

hallo videoers,

mijn film is klaar ,maar er is veel uit de auto gefilmd dus heb ik in video del 16 prem. de stabilisator gebruikt ,de film gebrand voor dvd en hij ziet er op de tv redelijk uit omdat ik rekening heb gehouden met het beeld verlies aan de randen ,maar als ik de film bekijk op de computer dan zie je door de stabilisatie het beeld buiten de lijnen schudden ,nu heb ik gelezen dat je om je film een lijst kan plaatsen ,als ik dat doe op de grote van de lijnen van het tv beeld dan moet het er op de computer ook beter uit zien ,maar ik kom er niet helemaal uit wat lijsten zijn en wat al die andere afbeeldingen voorstellen in de map bitmaps van magix ,misscien dat iemand mij hier een beetje mee op weg kan helpen ,alvast bedankt .

gr.Rob

Reacties

RiViS schreef op 29.09.2010 om 19:34 uur

Hallo Rob,

 

Op een TV valt altijd een deel van het beeld weg (de randen), dat heeft te maken met de manier waarop het beeld wordt opgebouwd. He trechthoekige  frame wat je in VdL zichtbaar kunt maken geeft de veilige marge aan, alles wat daar binnen zit wordt op je TV zichtbaar. Als de schommelingen door de beeldstabilisatie buiten dat frame vallen, zul je daar dus niks van op je TV zien.

Op een Pc is het anders, die geeft het hele beeld weer, zoals in de preview monitor van VdL, dus ook het deel buiten het raster. De schommelingen van de beeldstab krijg je dan dus te zien. Je kunt dat voorkómen door bij het stabiliseren (vóór je de berekening laat starten!) aan te vinken dat de beeldgrootte moet worden aangepast aan de stabilisatie. Je beeld wordt dan zodanig vergroot dat de schommelingen niet meer zichtbaar zijn.

Je zou ook nog achteraf via het effect Zoom de beeldgrootte nog wat kunnen aanpassen.

 

groet,

Rijk

RiViS schreef op 30.09.2010 om 10:31 uur

Hallo Rob,

Dank voor je toelichting, 'k had je niet goed begrepen.

De lijsten die je bedoeld bevatten allerlei bewegingseffecten en zijn, vrees ik, niet goed bruikbaar voor jouw doel.

Je zou zelf een simpele lijst in b.v. Paint kunnen maken, ik heb het even geprobeerd. Je begint met een groot zwart vlak (zelfde beeldverhouding als je film) en daarin maak je een blauw vlak. Je hebt dan een zwarte lijst met blauwe binnenkant. Selecteer de lijst en sla hem op als jpeg. Die importeer je in VdL en zet hem onder je film. Nu moet je nog het Video-effect Chroma key toepassen en klik daar op Blauw. Je kijkt nu door een zwarte lijst naar je film. Je moet wellicht de grootte van de lijst nog even aanpassen met de zoomfunctie.

 

Zelf vind ik het een nogal omslachtig gedoe, het is simpeler om je hele film in VdL te selecteren en daar het effect Vrije Uitsnede op toe te passen: rechtsklik op de film, kies Uitsnede en dan Vrij. Nu trek je een rechthoek in de monitor zo groot als het deel dat je wilt weergeven. Nu de film nog  exporteren naar het gewenste formaat (dv-avi of mpg of zo). Het gaat wel een beetje ten koste van de scherpte, dus je moet de uitsnede niet te klein maken, je bent in feite digitaal aan het inzoomen.

Gebruik van bovenstaande lijst heeft dat nadeel niet.

 

groet,

Rijk