Kun je film in formaat 1280 x 720 wijzigen in formaat 1920 x 1080?

Wiebe schreef op 22.04.2013 om 21:04 uur

Met Video de Luxe 17 Premium maakte ik een film waar ik vrij veel tijd in heb gestoken. Bij weergave blijkt nu dat maar een deel van het beeldscherm (TV en/of monitor) wordt gebruikt (dus grede zwarte randen). Kan dit komen door een keuze die ik tijdens het laden van bestanden heb gemaakt bij de melding:"de actieve film heeft een resolutie van 1920 x 1080. Bestanden die toegevoegd worden 1280 x 720. Wanneer u de filminstellingen op het te importeren bestand wilt anpassen, klik op aanpassen". Ik heb toen waarschijnlijk op aanpassen geklikt.

a. is dat de reden dat de film klein wordt weergegeven? en

b. is dat te verhelpen zonder de hele film opnieuw samen te stellen?

Reacties

mi-bo schreef op 23.04.2013 om 14:37 uur

Beste, hoe heeft u gefilmt.

is dit HD kwaliteit dan is het 1440 : 1080 of 1920: 1080. graag een reactie

gr

Wiebe schreef op 23.04.2013 om 15:59 uur

Mijn camera filmt in de kwaliteit 1280 x 720. Overigens heb ik wel vaker foto en video gecombineerd in een film. Probleem niet eerder gehad. Waarschijnlijk toen steeds bij te importeren bestand aangegeven dat de filminstellingen niet moesten worden aangepast aan het te importeren bestand. Belangrijkste vraag is dus eigenlijk: Kan ik film alsnog naar hogere resolutie brengen zonder de totale bewerking overnieuw te doen?

RiViS schreef op 23.04.2013 om 17:26 uur

Ik zou zo niet kunnen zeggen of dat goed gaat, daarom deze tip: Verander de instelling naar 1280x720 en sla het project op onder een andere naam. Kijk of het goed gaat, zo niet: gooi het veranderde project weer weg, zo ja: dan is dat je definitieve film. Als je met dvd werkt zou ik eerst een RW DVD (herschrijfbare DVD) maken, scheelt vaak een hoop schijfjes....

groet,

Rijk

Wiebe schreef op 24.04.2013 om 21:39 uur

Ik heb de filminstelling gewijzigd in 1280  x 720, de film geladen en bewaard onder andere naam. Vervolgens gebrand op DVD met hetzelfde resultaat (een klein beeld). Ook in de monitor van het programma is het reeds te zien dat de film het schermpje maar deels vult. 

lucky_me schreef op 28.04.2013 om 14:52 uur

Ik heb de filminstelling gewijzigd in 1280  x 720, de film geladen en bewaard onder andere naam. Vervolgens gebrand op DVD met hetzelfde resultaat (een klein beeld). Ook in de monitor van het programma is het reeds te zien dat de film het schermpje maar deels vult. 

Als je film opgenomen is met een resolutie van 1280*720 zal je m.i.die film kwalitatief slechter maken met de resolutie softwarematig te verhogen. Ik vermoed dat je tijdens het importeren niet op aanpassen geklikt hebt en dan is het resultaat dat je een preview scherm hebt met hor. 1920 pixels en dat je er maar 1280 van gebruikt en vertikaal dezelfde logica. Ik zou eens in de instellingen de resolutie van de preview op 1280*720 te zetten.

mvg

Luc

Wiebe schreef op 28.04.2013 om 21:26 uur

Bedankt voor de reacties. Ik heb de filminstelling gewijzigd en zag meteen op de programmamonitor dat het beeld op de volledige grootte werd weergegeven. Na het branden met de nieuwe filminstelling kreeg ik de DVD zoals ik hem wenste. Dus eind goed, al goed.