jvc mod bestanden

albrugge schreef op 21.11.2011 om 12:50 uur

ik heb een jvc camera en deze maakt mod bestanden aan. ik kan deze met video deluxe inlezen en als het bestand in 16:9 is opgenomen krijg ik de vraag of ik de film wil aanpassen aan deze verhouding tot nu gaat alles goed. Echter als ik van de gemonteerde film een AVI in hoge kwaliteit wil maken word deze altijd in de verhouding 4:3 gemaakt.

Mijn vraag is hoe kan ik er voor zorgen dat de verhouding 16:9 altijd wordt aangehouden met het maken van een AVI in hoge kwaliteit.

Reacties

mi-bo schreef op 21.11.2011 om 13:18 uur

Een klein beetje Vdl kennis, als u het product opent wordt er gevraagd hoe u de beelden wilt opnemen, dit geeft u aan in film instellingen, daarna importeert u de bestanden die zijn 16:9 en u heeft aangegeven dat het 16:9 moet zijn,
alles staat nu vast onder 16:9 gaat u branden dat wel aangeven in het menu dat het 16:9 moet zijn, en Uw vraag is beantwoord
succes met het mooie Magix product.

Cinecor schreef op 21.11.2011 om 15:07 uur

Voor het exporteren van een film uit een filmproject maakt u gebruik van het menu: Bestand>film exporteren.

In het submenu daarvan treft u een groot aantal formats aan. Nadat u een format heeft gekozen kunt u in het dan verschijnende instellingsvenster o.a. het beeldformaat (in uw geval dus 16:9) instellen. Bij avi heeft u 2 mogelijkheden: avi en DV-avi.  Gebruikelijk is DV-avi, omdat gebruik wordt gemaakt van een compressie. Wan bij ongecomprimeerde avi zal het bestand ongeveer 4 tot 5x zo groot worden en veel pc mediaspelers kunnen die avi niet afspelen.

Wilt u de film op de pc afspelen dan kunt u beter kiezen voor export naar mpeg-2, het format dat ook wordt gebruikt voor de DVD en dan na het branden de naam VOB bestand krijgt. Het blijft echter een mpeg-2.

Resteert mijn vraag aan u: Wat is eigenlijk de reden dat u er een avi bestand wilt maken?

albrugge schreef op 21.11.2011 om 15:52 uur

ik dacht dat een DV avi de beste kwaliteit heeft met de minste compressie, de films worden gebruikt om er FLV van te maken die dan in flash applicaties gebruikt kunnen worden.

Ik denk dat de problemen ontstaan door de JVC camera, die maakt wel beelden in 16:9 maar als ik in de eigenschappen van de scenes kijk dan zie ik dat er beeldformaat 4:3 staat. Bij het maken van de DV avi kan ik wel kiezen voor een formaat van 16:9 maar ik denk dat dit dan een platte 4:3 is.

Want als ik hiervan een flv wil maken dan wordt gebruik gemaakt van de 4:3 .  Uiteindelijk is het mijn bedoeling om een zo hoog mogelijke kwaliteit van film (avi of iets anders) te krijgen om vervolgens hier een flv van te kunnen maken.

 

Cinecor schreef op 22.11.2011 om 08:09 uur

Waarschijnlijk neemt uw camera niet op in "echte" 16:9, maar in letterbox. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het 4:3 formaat, waarbij aan boven en onderzijde een gedeelte niet wordt gebruikt, zodanig dat het overblijvende deel de verhouding 16x9 krijgt. De "echte"16:9 wordt anamorf genoemd en heeft dus andere pixelformaten dan de 4:3.

De DV-avi is inderdaad de beste kwaliteit, maar ook andere formaten, die een aanzienlijk kleinere bestandsgrootte opleveren komen in aanmerking. De kwaliteit is dan wel iets minder dan de DV-avi, maar dat is in vele gevallen niet waarneembaar, zoals op een TV of op een website (wat uw bedoeling is?).  Pas bij grootprojectie (bioscoop) zou daarvan iets te zien kunnen zijn. In uw geval zou ik eerst eens experimenteren met de software waarmee u naar flv converteert.