Interlace-modus, welke instelling.

micky02 schreef op 08.12.2013 om 20:58 uur

Bij de bewerking van HD/Blu-ray muziek vdeo bestanden, 1920 x 1080, loop ik tegen de instelling van de Interlace-modus aan.

Ik ben gewend om de standaard instellingen Interlaced onderste veld eerst te gebruiken maar vraag mij af of ik daar goed aan doe, of is progressief beter?.

En hoe zit dit bij het bewerken van DVD bestanden?.

Wie weet raad?, alvast bedankt voor de tip.

Vriendelijke groet,

Henk

Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 09.12.2013 om 07:37 uur

Beste, ik heb hier een link voor je om te lezen en dan zal je een hoop duidelijk worden denk ik!

http://www.videofilmer.nl/verhalen/techniek/interlace.php

micky02 schreef op 09.12.2013 om 09:48 uur

cheeta,

Bedankt voor de snelle reactie en de link.

Blijft natuurlijk nog de vraag over of ik er goed aan doe om alles opnieuw te bewerken en bij de Interlace-modus dan de progressieve instelling te kiezen.

Het gaat hier om ongeveer 8000 muziek video,s waarven ik de orginele, onbewerkte, bestanden nog heb of zou ik de bewerkte bestanden als nog in de progressieve modus kunnen opslaan?.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Vriendelijke groet,

Henk.

Voormalige gebruiker schreef op 09.12.2013 om 15:42 uur

Beste, helaas moet ik je in deze het antwoord schuldig blijven, maar je zou het kunnen proberen met een klein stukje of het de moeite waard is om opnieuw te renderen enz...Zelf ik doe alles progressief, zie het rapport. Suc6

Cees

Voormalige gebruiker schreef op 09.12.2013 om 15:58 uur

Hallo Henk,

Start het VDL en sleep een filmproject naar de tijdlijn, selecteer de film (geel) en druk op de de sneltoets Ctrl-E. Kies het tabblad "Berekening tussen beeld". zie foto. Hier zie je hoe de film is gemaakt.

Succes,

Rob

RiViS schreef op 09.12.2013 om 19:41 uur

Als aanvulling op Cheeta en Rob toch even een waarschuwend vingertje: Pas op met alles zonder meer Progressief te exporteren; als een film met interlace is opgenomen en je exporteert hem dan progressief, dan krijg je meer flikkeringen, die je vooral merkt bij pan-bewegingen. Dus mijn voorstel: opname interlaced: exporteer interlaced. Opname progressief: exporteer progressief. Gebruik Rob's aanwijzingen om te kijken hoe de opname was.

groet,

Rijk

micky02 schreef op 09.12.2013 om 19:46 uur

Hallo Rob,

Bedankt voor de snelle reactie en de tip.

Bij het indrukken van de sneltoets Ctrl-E krijg ik een gelijkwaardig scherm als jouw voorbeeld Objecteigenschappen, echter geen keuze voor "berekening tussenbeeld", zie foto.

Ik werk met VDL15 Plus - 2013.

Heb je enig idee wat er fout gaat?.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Henk

RiViS schreef op 09.12.2013 om 19:50 uur

Hallo Rob,

Bij het indrukken van de sneltoets Ctrl-E krijg ik een gelijkwaardig scherm als jouw voorbeeld Objecteigenschappen, echter geen keuze voor "berekening tussenbeeld", zie foto.

Henk

Henk, je hebt op het geluidsfragment geklikt! Klik op het beeldfragment (het bovenste stukje) en het gaat lukken.

groet,

Rijk

PS: bij de oudere versies, zoals VdL2015, heet de tab Interlace/De-interlace (in plaats van Berekening Tussenbeeld)

micky02 schreef op 09.12.2013 om 20:00 uur

Mod : Rijk,

Ook jij bedankt voor het meedenken, het overvalt mij eigenlijk zoveel reactie,s en zo snel.

Ik werk al vanaf de 2008 versie met Magix Video en het bevalt goed ook al heb ik soms problemen met grote bestanden, Blu-ray/HD, maar ik denk dat mijn VDL15 plus 2013 aan een update toe is.

Tot op heden heb ik al mijn muziek bestanden geéxporteerd op interlaced want ik wist niet beter en had mij er ook niet verder in verdiept.

Gelukkig heb ik al mijn onbewerkte bestanden nog dus ga daar mee aan de slag.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Henk.

micky02 schreef op 09.12.2013 om 20:05 uur

Beste cheeta (15:42)

Toch weer bedankt voor het meedenken.

Jouw link van je 1e reactie heeft mij weer veel geleerd.

Henk.

micky02 schreef op 09.12.2013 om 20:54 uur

Hallo Rob,

Henk

Henk, je hebt op het geluidsfragment geklikt! Klik op het beeldfragment (het bovenste stukje) en het gaat lukken.

groet,

Rijk

PS: bij de oudere versies, zoals VdL2015, heet de tab Interlace/De-interlace (in plaats van Berekening Tussenbeeld)

Het schaamrood staat mij op de kaken, ongelooflijk wat een stomme zet van mij.

Goed, er is nu voor mij werk aan de winkel om alles na te lopen.

Nogmaals iedereen bedankt en ik laat van mij horen als alles gelukt is.

PS: heeft het zin om een nieuwere versie van VDL aan te schaffen en welke?.

Groeten, Henk.

RiViS schreef op 09.12.2013 om 21:28 uur

kom, kom, zo dom is het niet om een keer verkeerd te klikken, dat overkomt ons allen.

Maar nu de evt nieuwere versie: Je hebt het over "VdL15 plus 2013", bedoel je daarmee dat je VdL15 hebt en ook VdL2013 ? In dat geval heeft upgrade naar 2014 niet heel veel nut. Maar als je alleen VdL15Plus hebt (ik begrijp dan alleen de toevoeging 2013 niet zo) dan zul je versteld staan van de snelheidswinst die VdL2014 heeft ten opzichte van dit ca 5 jaar oude programma. Wel nog wat adviezen:

- VdL2014 vraagt wel meer van je PC dan bv VdL15, kijk op de Magix site naar de Aanbevolen systeem eisen, niet naar de minimale eisen, die zijn net genoeg om het programma een beetje te laten draaien.

- Kijk ook goed naar de specificaties van de 3 versies: de (goedkoopste) classic versie, de Plus versie en de Premium versie, alvorens je keuze te maken.

- Tenslotte: als je bij  Magix geregistreerd bent, let dan op de speciale aanbiedingen met hoge kortingen die regelmatig per e-mail verschijnen.

groet,

Rijk

micky02 schreef op 09.12.2013 om 22:00 uur

kom, kom, zo dom is het niet om een keer verkeerd te klikken, dat overkomt ons allen.

Maar nu de evt nieuwere versie: Je hebt het over "VdL15 plus 2013", bedoel je daarmee dat je VdL15 hebt en ook VdL2013 ? In dat geval heeft upgrade naar 2014 niet heel veel nut. Maar als je alleen VdL15Plus hebt (ik begrijp dan alleen de toevoeging 2013 niet zo) dan zul je versteld staan van de snelheidswinst die VdL2014 heeft ten opzichte van dit ca 5 jaar oude programma. Wel nog wat adviezen:

- VdL2014 vraagt wel meer van je PC dan bv VdL15, kijk op de Magix site naar de Aanbevolen systeem eisen, niet naar de minimale eisen, die zijn net genoeg om het programma een beetje te laten draaien.

- Kijk ook goed naar de specificaties van de 3 versies: de (goedkoopste) classic versie, de Plus versie en de Premium versie, alvorens je keuze te maken.

- Tenslotte: als je bij  Magix geregistreerd bent, let dan op de speciale aanbiedingen met hoge kortingen die regelmatig per e-mail verschijnen.

groet,

Rijk

Het is inderdaad de VDL15 versie, ik haalde dus verschillende versie,s door elkaar, dus dat wordt de 2014 Plus versie dan aanschaffen.

De pc is volgens mij geen probleem, Intel i7-3770K, 16 Gb werkgeheugen en een GTX680 videokaart en 6 Tb opslagruimte, misschien slim om het werkgeheugen uit tebreiden naar 32 Gb.

Dat wordt dus een mooi kerstcadeautje bij deze, ik ga vast pootjes geven aan de vrouw des huizes.

Weer bedankt voor je reactie, Henk

RiViS schreef op 09.12.2013 om 22:08 uur

PC ziet er goed uit, 16GB lijkt me genoeg, bekijk wel goed  in de specs welke versie je wilt kopen.

al vast veel plezier met het uitzoeken, aanschaffen en vooral: het gebruik tzt

groet,

Rijk