Instelling Framerate

Philip.horemans schreef op 10.09.2015 om 09:28 uur

2 Vraagjes : 

1) Hoe kan ik best mijn camera Framerate instellen : ik heb de keuze : 50i of 50p of 25p om te werken in MVDluxe 2015 Premium ?

Ik heb een SONY camera HDR-CX690. Opname staat ingesteld op Full HD (Hoogste kwaliteit FX).

Telkens ik nu een filmfragment naar beneden sleep geeft hij dit kadertje hieronder :

2) Is het beste om op aanpassen te klikken of niet aanpassen?

Vrgr,

Philip

Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 10.09.2015 om 10:20 uur

Hallo Philp,

antwoord op vraag 1.

Op welke framerate je het beste kan instellen, hangt af waarop je de film op gaat afspelen. zie bv. https://community.sony.nl/t5/camcorders/welke-beeldkwaliteit-instelling-te-kiezen-hdr-cx130/td-p/287072

antwoord op vraag 2.

U camera neemt de filmfragmenten op met 25 frames per secondes. Uw instelling staat op 24 frames per secondes. Wanneer u VDL 2015 opstart en op opties klik, dan kan u deze aanpassen, zodat u deze vraag in het vervolg niet meer krijgt. zie afbeelding.

Succes,

Rob

Philip.horemans schreef op 10.09.2015 om 12:03 uur

Bedankt Rob (vraag 1 = 50i in mijn geval) Maar vraag 2 hier zet u de instellingen op PAL HDTV ipv op Full HD.

Wat is hierin het verschil?

Philip

Voormalige gebruiker schreef op 10.09.2015 om 12:20 uur

Hallo Philip,

HDTV en Full HD is volgens mij het zelfde. zie http://www.plasma-discounter.nl/pagina/fullhdofhdready.html

Groet,

Rob

Philip.horemans schreef op 10.09.2015 om 14:02 uur

Bedankt Rob, 

Hiermee ben ik zeker verder geholpen.

Grtjs

Philip

Philip.horemans schreef op 10.09.2015 om 14:17 uur

Rob, Misschien toch nog 1 vraagje. Verschil tussen 1080i en 1080p? --> Volgens die website  : 

Dan is er ook nog het verschil tussen 1080p en 1080i. Die ene letter, maakt wel degelijk een groot verschil. We beginnen met de 1080p televisies. Deze televisies hebben de hoogst mogelijke beeld resolutie die er op dit moment mogelijk is. De p is de afkorting van ‘progressive scan’ en betekent in gewoon Nederlands ‘volledige beeldtechniek’. Deze techniek houdt in dat er bij de beeldwissel van deze plasma en LED schermen alle 1080 verticale lijnen volledig benut worden. Kortom: deze techniek maakt het meest optimaal gebruik van alle pixels. 1080p wordt naast Full HD daarom ook wel True High Definition genoemd!

Bij 1080i ligt dat net iets anders. De i staat voor ‘interlaced’ wat zoveel betekent als ‘halve beeldtechniek’. Bij 1080i worden de 1080 verticale beeldlijnen per beeldwissel om en om benut. Met andere woorden: bij een beeldwissel wordt de helft van de pixels gebruikt en bij de volgende beeldwissel de andere helft. Deze techniek is van iets mindere kwaliteit dan de 1080p techniek, maar gebruikt ook de helft aan bandbreedte!

Besluit : 1080p is dus eigenlijk nog beter dan 1080i. Na wat opzoekwerk merk ik dat mijn tv 1080p aankan? Deze instellingen vind ik echter niet terug in MagixVideoDeluxe Premium (of zoals u in uw kader kan zien na uw antwoord op vraag 1) Is er nog andere mogelijkheid evt. een update van het progr. waardoor hij wel 1080p aankan?

Philip

Voormalige gebruiker schreef op 10.09.2015 om 15:19 uur

Hallo Philip,

Je heb gelijk dat er 1080P en 1080I is. Ik ben zelf op dit gebied geen deskundige. Het is wel zo dat wanneer je een 1080P film deze rustiger is. Dit kan je bijvoorbeeld zien aan een stenenmuur. Bij 1080i krijg je een soort Moiré-patroon zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Moir%C3%A9patroon Per definitie is 1080P beter. De camera filmt op 25 frames per secondes. Wanneer je een filmfragment naar de tijdlijn sleep en het vraagt om een aanpassing en je klikt op aanpassen, dan wordt automatisch de juiste instellingen gebruikt, die overeenkomt met de instelling van je filmfragment. Waarom de instelling 1920 x 1080P 25frames er niet bij staan weet ik niet. Die vraag zou je moet stellen aan Magix Support.

Groet,

Rob  

Philip.horemans schreef op 10.09.2015 om 15:30 uur

Bedankt Rob !

Grtjs Philip