Ik wil een ondertekst maken.

Polleke01 schreef op 04.10.2015 om 16:51 uur

Hallo,

Ik zou graag een ondertekst maken die over de ganse film van 25 minuten loopt. Nu maak ik iedere keer een titel aan en schrijf daar in wat er gebeurd op de film. Ik heb op het ogenblik al 15 van die kleine titeltjes en ik ben nog niet in de helft. Mijn vraag is nu : kan ik niet één strook aanmaken die de volledige tekst bevat en die zo onder mijn film zetten i.p.v. al die kleine stukjes titel ?

Ik werk met Windows 8.1 en VDL MX Premium

Alvast bedankt voor de hulp.

Oma Polleke

Reacties

RiViS schreef op 04.10.2015 om 22:59 uur

Hallo Polleke,

In theorie zou het best kunnen. Je kunt een titel met de muis uitrekken en dat zou je dus best over de hele film kunnen doen (of, zoals jullie in Vlaanderen zeggen: over de ganse film). Die titel bevat dan een flink aantal zinnen, waarvan dan volgens mij de moeilijkheid is om die op de juiste plaats te zetten t.o.v. de filmscenes. Je wilt toch dat bij voorbeeld de zin: "dit is neef Gerard, likkend aan een ijsje" niet onder de scene komt waarin tante Lieve gretig in een stuk taart hapt.... Mijn inschatting is dat dit je meer moeite zou kunnen kosten dan het maken van de misschien wel 40 afzonderlijke  titels.

Ik maak doorgaans de eerste titel met tekst helemaal af, ook wat betreft lettertype en -grootte en positie en zo. Die kopieer ik dan (Ctrl + C) en plak hem op de plaats van de volgende titel (Ctrl + V). Ik hoef dan alleen nog de tekst iedere keer aan te passen en eventueel de lengte en soms de positie.

Succes met je film,

groet,

opa Rijk

Polleke01 schreef op 04.10.2015 om 23:15 uur

bedankt opa Rijk voor je toelichting. Zal dan maar verder doen met al mijn kleine titeltjes.

Polleke