horizon

ruud.bennis schreef op 31.12.2017 om 15:23 uur

Ik wil graag vragen of iemand weet hoe het kan gebeuren dat bij het effectgebruik: "horizon aanpassen", het weergegeven beeld meteen onscherp wordt. Dit heb ik in eerdere versies nooit gehad. Is er een oplossing om dat goed te krijgen? Ik gebruik Video de Luxe Plus 2017 op mijn Lenovo laptop met Windows 10 en heb alle updates van het programma gedaan.

B.v.d. Ruud

Reacties

mi-bo schreef op 02.01.2018 om 12:56 uur

Ruud,

Is dit via rotatie/spiegeling gedaan, of met ProDad Mercelli 2.0.

Met ProDad wordt het geheel via stabilisatie toegepast.

Met Rotatie\spiegeling wordt geen stabilisatie toegepast.

Misschien zit hier het probleem

Fijn 2018 met veel montage plezier

Michael

ruud.bennis schreef op 02.01.2018 om 22:19 uur

Dank je voor je reactie Michael en ook voor jou de allerbeste wensen met veel plezier in 2018.
Ik heb het inderdaad met de functie rotatie/spiegeling gedaan. Dat moet toch ook kunnen zonder dat het direct onscherp wordt. In eerdere edities lukte dat wel namelijk.

ruud.bennis schreef op 24.01.2018 om 14:26 uur

Michael, ik had Pro Dad Mercelli niet eerder geprobeerd. Dat leek beter maar was de horizon maar heel weinig te veranderen. In rotatie spiegeling hoort het toch scherp te blijven? Ik heb dat echt vaker gedaan bij eerdere versies.

mi-bo schreef op 25.01.2018 om 11:38 uur

Ruud,

Gezien er regelmatig download updates zijn voor MAGIX vdl, gebruikt U wel de laatste update.

U schrijft over MAGIX vdl 2017 Plus, is dit met of zonder update garantie,

Want Uw probleem kan ik niet reproduceren.

Groeten

Michael

RiViS schreef op 25.01.2018 om 15:42 uur

Hallo Ruud,

Ik heb even een paar kleine proefjes gedaan: Het verschijnsel dat jij beschrijft treedt bij mij ook op bij toepassing van de "horizoncorrectie" (bij het effect Rotatie/Spiegeling in het hoofdstuk Weergave/Animatie). Zodra je ook maar de geringste horizoncorrectie toepast treedt er enige onscherpte op in het monitorbeeld. Het beste zie je het bij gebruik van een grote monitor (en nog beter bij een Vensterordening met gemaximaliseerde monitor op een tweede scherm). Het treedt ook op in Video proX en niet in VdL2016 (en ik vermoed ook niet in oudere versies).

Bij export is het effect niet zichtbaar (in mijn proefje heb ik tweemaal de zelfde scene achter elkaar gezet: respectievelijk met en zonder horizoncorrectie). Het is dus alleen een verschijnsel in de preview monitor.

Ik ga dit nu voorleggen aan mijn contact bij Magix.

groet,

Rijk

ruud.bennis schreef op 25.01.2018 om 19:47 uur

Dank jullie wel voor beider reacties Michael en Rijk. Ik heb alle updates gedaan en ik mag toch aannemen dat ik bij aankoop van het programma de garantie heb updates te kunnen (blijven) downloaden. Het is dus voor jullie ook een vreemd verschijnsel. Gelukkig kan het na export wel goed zijn. Zelf heb ik het met 1 scene geprobeerd en toen leek het toch niet goed scherp. Ik ga het nog eens proberen. Fijn dat jullie de tijd hier voor willen nemen.

Gr. Ruud

RiViS schreef op 25.01.2018 om 22:43 uur

.... garantie heb updates te kunnen (blijven) downloaden.

Gr. Ruud

Deze garantie heb je een jaar, daarna krijg je een aanbod om dit tegen betaling te verlengen voor weer een jaar, waarbij je dan ook steeds de nieuwste uitvoering krijgt.

groet,

Rijk

ruud.bennis schreef op 25.01.2018 om 23:04 uur

O, dat wist ik eigenlijk niet. Dank je voor deze informatie. Ik wacht het einde van het eerste jaar af en zal dan wel een aanbod tegemoet zien.

Bol schreef op 25.01.2018 om 23:13 uur

Hallo Ruud,

Ik heb uw probleem ook kunnen reproduceren.

Kan het zijn, dat u het bliksemschichtje heeft geactiveerd? Deactiveer deze eens en kijk nu eens wat het resultaat is. Hier mijn bevindingen:

Afbeelding scherp met het Bliksemschicht gedeactiveerd

Afbeelding onscherp met het Bliksemschicht geactiveerd

Op de vraag of u bij aankoop van het VDL programma de garantie heeft te kunnen (blijven) downloaden van de updates. Het antwoord is: Nee. Als u VDL heeft aangeschaft, dan krijgt u een updategarantie van één jaar, nadat u het programma heeft aangeschaft. Wanneer het jaar om is moet / kunt u VDL tegen een gereduceerde prijs upgraden. Dit is dan weer voor een jaar. Als u geen upgrade koopt / doet, dan blijf het VDL programma het gewoon doen, met de al verkregen updates, echter u krijg dan geen updates meer na de verlopen datum.

Als u naar http://www.magix.com/nl/ gaat en op het poppetje rechtsboven klikt. Log nu in en klik op mijn producten en ga naar Video Deluxe. Hier kunt u, de datum zien, wanneer de updategarantie afloopt

Groet,

Bol

Laatst gewijzigd door Bol op 26.01.2018, 12:49, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 26.01.2018 om 10:48 uur

Hallo Ruud,

Uw probleem heb ik óók kunnen reproduceren in VDL 2016, VDL 2017/2018 en Video Pro X.

Mijn conclusie is: als het bliksemschichtje geactiveerd is (blauw), wordt de resolutie gereduceerd, met als gevolg dat het beeld onscherp wordt.

De oplossing zou kunnen zijn, om het vinkje bij Resolutie reduceren weg te halen.

De functie van het bliksemschichtje is, dat tijdens het samenstellen van het project e.a. spoeler verloopt. Het bliksemschichtje heeft geen invloed op het te exporteren project.

Succes,

Bol

Laatst gewijzigd door Bol op 26.01.2018, 10:56, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

RiViS schreef op 29.01.2018 om 14:56 uur

Van Magix heb ik ondertussen de bevestiging gekregen dat de optie "Resolutie reduceren" bij het bliksemschichtje standaard aan staat in de nieuwste progamma's. Dit verklaart dus het "plotselinge" ontstaan van de onscherpte zoals aangemeld door Ruud. Hoewel de oplossing duidelijk is (vinkje weghalen) zal deze situatie intern bij Magix toch met de ontwikkelaars worden besproken. We wachten even af wat daar uit komt....

groet,

Rijk

ruud.bennis schreef op 29.01.2018 om 19:44 uur

Dag alle mensen die gereageerd hebben naar aanleiding van dit probleem. Het is nu duidelijk waarom dit zich voordeed. Ik heb de bliksemschicht gedeactiveerd en mijn beeld bleef toen inderdaad zo scherp als dat het was. Fijn dat Magix er wellicht ook wat aandacht aan gaat geven, al is het alleen al om aan te geven dat dit dan zo werkt. Bedankt voor jullie hulp om dit probleem uit de wereld te helpen. Ik kan nu weer verder met het eventueel aanpassen van de horizon met scherpe beelden. Bedankt allemaal👍

ruud.bennis schreef op 03.04.2018 om 21:43 uur

Dag allemaal, ik ben weer tegen een nieuw probleem aangelopen. Bij het laden van een project, waar ik al lang mee bezig ben en dus al vaker gedaan heb, verschijnt het precies zoals gemaakt in de tijdlijn. Echter, alleen van de laatste 6 scenes zie ik beeld, de rest geeft alleen maar een zwart vlak. Na het laden verschijnt er onderin een loopbalkje met de aanduiding "building frame table duurt ca. 4 minuten". Na ongeveer een halve minuut verdwijnt dat opeens maar is de situatie met de zwarte vlakken nog hetzelfde. Wie weet wat de oorzaak kan zijn en vooral hoe ik dit kan oplossen?
Gr. Ruud

Bol schreef op 03.04.2018 om 22:59 uur

Hallo Ruud,

Het ziet er naar uit, dat uw MVP projectbestand beschadigd is.

Wat u zou kunnen proberen is:

1. start uw project op met VDL
  2. klik op het "+" op de middelste werkbalk
  3. er wordt een nieuwe tabblad geopend, waar u een nieuwe film in uw project kan maken
  4. klik op uw eerste film (tabblad 1) en activeer de gehele project met Ctrl+A
  5. druk nu op Ctrl+C (nu wordt u hele film gekopieerd)
  6. klik nu op de twee film (Tabblad 2) en plak nu met Ctrl+V hier uw project in
  7. verwijder de eerste film om op het "X"
  8. sla nu dit project op onder een andere naam
  9. sluit VDL en start het nieuwe project op.
  10. hopelijk wordt alles nu weer correct weergegeven.

Succes,

Rob

PC -1-

PC -2-

ruud.bennis schreef op 04.04.2018 om 16:23 uur

Hoi Rob, dank weer voor het snelle antwoord. Het probleem is op zich opgelost, omdat ik het project heb ingeladen van mijn oude externe harde schijf, waar ik de filmgegevens op had staan. Ik had deze wel naar de laptop waar ik op werk gekopieerd, maar waarschijnlijk zijn niet alle originele gegevens mee gekopieerd. Die kon hij dus niet vinden. Ik denk dat daar ergens het probleem moet liggen. Ik kan gelukkig weer verder en bedank je voor jouw hulp. Dat van die tabbladen in het project wist ik ook niet, dat heb je me dan toch evengoed geleerd.

Gr. Ruud

Bol schreef op 04.04.2018 om 16:53 uur

Hallo Ruud,

Het doet mij deugd om te lezen, dat je probleem is opgelost.

Misschien is dit ook wat voor je?

Als je VDL opstart en voordat je een project gaat maken, zet dan een vinkje bij "Media naar project map kopiëren" en geef aan in welk projectmap je alles naar toe wilt kopiëren.

Nu wordt het MVP-bestand en alle gebruikte filmfragmenten; muziek etc. naar deze map gekopieerd.

Succes met het maken van je projecten.

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 04.04.2018, 16:54, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

ruud.bennis schreef op 04.04.2018 om 17:14 uur

Dag Rob,
weer een goede tip van je. Dit soort dingen weet ik niet allemaal precies, maar het lijkt me zo wel beter en voorkomt vast het probleem dat ik nu had. Dank je wel.

Gr. Ruud

Bol schreef op 04.04.2018 om 17:37 uur

Hallo Ruud,

graag gedaan.

Rob

PC -1-

PC -2-

Dirk18 schreef op 23.08.2018 om 22:29 uur

Goedenavond,

Ik heb sinds versie 2017 ook het probleem dat het beeld bij horizon balanceren/corrigeren onscherp wordt, helaas niet alleen in het preview scherm maar ook in de exports.

Ik heb inmiddels een workaround bedacht maar had gehoopt dat het na de grote update die ik vandaag heb ontvangen was opgelost. Helaas is dat dus niet het geval waardoor ik maar heb besloten om het hier even te melden.

De workaround die ik gebruik is als volgt (3 stappen):

1) roteren (effectmenu Rotatie/spiegeling)
2) grootte van het beeld wijzigen om de schuine delen uit beeld te krijgen (effectmenu Positie/grootte)
3) centreren (effectmenu Positie/grootte)

Het beeld blijft op deze wijze wel scherp, uiteraard wel iets minder scherp door het vergroten (als ik de vergroting eruit haal is de scherpte identiek aan het origineel).

Ik heb een kort testfilmpje gemaakt met de verschillen in beeldkwaliteit:

[Edit]
Bekijk het filmpje wel op de volledige resolutie anders is het nauwelijks te zien.
[/Edit]

Even ter info: bij de bliksemschicht heb ik alles uitgezet, er wordt dus niets gereduceerd en ik heb bij de programma-instellingen waar mogelijk hardwareversnelling aangezet.

Mvg,

Dirk