Bij het afspelen op de tijdlijn is het beeld op de viewer (linksboven op het scherm) schokkerig. Ook de marker loopt niet mee op de tijdlijn. Hoe los ik dit op?
Fijn dat je even hebt willen gereageren. Ik heb de standaardinstelling genomen maar het euvel is niet verdwenen. Weet jij of iemand anders nog een andere oplossing?
Onder de monitor, links naast het scrollwiel, staat een kleine bliksemschicht. Als je er op klikt worden enkele opties ingeschakeld die het afspelen kunnen verbeteren. Klik op het driehoekje naast de bliksemschicht om te kiezen welke opties worden gebruikt. Experimenteer daar mee om tot een acceptabel schokvrij afspelen te komen.
Nee hoor, beslist geen kat in de zak. i7 is prima en 8GB RAM ook voldoende. Ik vroeg het even omdat dit natuurlijk een rol speelt en we dat nog niet wisten.
Heb je ook nog een spec van de (ws geïntegreerde) grafische kaart, bv snelheid?
Het schokken is verder ook afhankelijk van de toegepaste effecten en overgangen. Hoe meer en hoe ingewikkelder, hoe groter de kans op schokken. Effecten kun je overigens de-activeren bij het driehoekje naast de bliksemschicht.
Wat je ook nog kunt proberen is : preview rendering, bepaalde lastige stukken worden dan eerst omgezet naar een filmformaat alvorens ze af te spelen. Preview rendering schakel je in met Ctrl R, volg daarna de aanwijzingen cq keuzemogelijkheden.
Mijn grafische kaart is type GTX 850M, snelheid: 936 Mhz.
Op dit moment heb ik een eenvoudig filmpje op de tijdlijn geplaatst. Ook dit filmpje wordt schokkend weergegeven. De complexere films ben ik kwijt geraakt doordat ik de knop "standaardinstelling" heb aangeklikt.
Helemaal vertrouwen doe ik het niet. De lichtgrijze standaardkleurstelling waarin het montageprogramma is uitgevoerd is nu goor lichtblauw en de film op de tijdlijn is nu donkerblauw. ??
Heb ik gedaan. Het lijkt niet best. Het programma is vastgelopen en liet zich ook niet verwijderen. Een muisklik ergens op (ook het kruisje) gaf geen reactie. Kortom: Na veel moeite heb ik nieuwe beelden op de tijdlijn gezet. Het beeld verloopt beter maar niet geheel vlekkeloos en de marker gaat schokkend over de beelden. De programmakleur deugt niet en er staat geen geluidspoor onder. Het geluidspoor (lifegeluid) staat miniscuul onder de beelden op dezelfde beeldtijdlijn. Kan dus niet bewerkt worden. Ik zit er een beetje mee. Hoe krijg ik ooit een normaal functionerend montageprogramma. Veel ervaring er mee heb ik ook niet.
Met de gratis software CCleaner of Glary Utilities5 kun je programma's goed deïnstalleren.
Met die programma's kun je ook het register regelmatig opschonen, wat geen overbodige luxe is, integendeel: dringend aan te bevelen. Je zult er van opkijken hoeveel overbodige troep de eerste keer in het register wordt aangetroffen.
Kortom: zeer nuttige software om je PC regelmatig op te schonen.
Kun jij me zeggen hoe ik het montageprogramma kan de-installeren? Voorheen met XP kon je het programma openen. Dan stond er o.a. al direct achter Magix: de-installeren. Maar met die plaatjes van Windows 8 is dat er niet meer bij. Het lijkt me de moeite waard om Magix maar eens opnieuw te installeren.