Hoe kan ik mijn interviewfilmpje langer maken?

Timk schreef op 05.04.2012 om 13:13 uur

Voor mijn school heb ik een interview moeten houden met een ondernemer. Het interview moest gefilmd zijn en minimaal 12 minuten duren. Nou heb ik het interview gehouden en blijkt dat het er maar 9 minuten waren, dit is dus te kort.

Mijn vraag is dan ook: Is er een mogelijkheid om wat tijd te rekken zodat ik dichter of op de 12 minuten kom?

Hierbij dacht ik aan pauze’s erin zetten, misschien vertraagd afspelen of valt er met de tijdbalk te sjoemelen?

Het interview overnieuw doen is helaas geen optie meer omdat de deadline al erg dichtbij komt en de geinterviewde op vakantie gaat.

Ik hoop dat iemand tips voor mij heeft om toch nog richting de 12 minuten te komen en ik alsnog mijn studiepunten binnen kan halen.

Reacties

mi-bo schreef op 05.04.2012 om 13:50 uur

Beste,

waarom een interview langer maken, als het 5 minuten duurt zit je al aan het maximum.
Is dit langer verslapt de interesse.
Mits het zo verschrikkelijk boeiend is, iets langer maken zou mogelijk zijn met foto's stil staande beelden, maar als er geen spraak is hoe moet dit dan verder.
liever kort en krachtig met power , dan lang draderig met verveling
gr
mi-bo

Voormalige gebruiker schreef op 05.04.2012 om 15:02 uur

Beste Timk,

Mi-bo heeft gelijk 5 min is misschien al wel wat lang. Maar... ik begrijp dat je aan die 12 min. gebakken zit. Probeer eventueel en intro te maken over het bedrijf zelf en dan het interview eraan koppelen en een aftiteling?, misschien kom je dan aan de 12 min. en voldoe je aan de opdracht van je school.

Gr. Cees

Cinecor schreef op 06.04.2012 om 09:57 uur

Inderdaad is een interview van 12 minuten veel te lang. De opgave die je hebt gekregen is naar mijn idee dus niet afkomstig van iemand met voldoende kennis van filmmaken. Maar wellicht wordt er de totale lengte van de film bedoeld. In dat geval is dit een mogelijke oplossing: Je zou in het eigenlijke interview alleen de geïnterviewde moeten laten zien en spreken. Er tussen ga je de vragen van de vragensteller opnieuw als een voice over opnemen en er tussen monteren. Daarbij geef je steeds voorafgaande aan de vraag een langere toelichting om de zaak op te rekken. Uiteraard ondersteund met toepasselijke beelden van het bedrijf. Je hebt dus veel opnamemateriaal nodig en vergis je niet in het werk wat hiermee gemoeid is, want 12 minuten is best een behoorlijke lange speelduur voor zo'n film. Maar zonder moeite krijg je nooit een goede film.

Je kan hiermee een aantrekkelijke film maken omdat je voldoende informatie kan geven over het bedrijf. Het interview wordt krachtiger als de vragen niet "in beeld" worden gesteld, maar alleen de geínterviewde in beeld is.

Een betere methode is om een interview op te nemen van minimaal 15 minuten (soms met herhalen van vragen) en daarna flink in te korten (tot 5 min of zo) zodat de meest kernachtige antwoorden overblijven en er misschien zelfs helemaal geen vragen van de interviewer hoorbaar zijn (en zeker niet in beeld). Er ontstaat dan een meer vertellende stijl en dat maakt het overbrengen van de informaite vele malen krachtiger.

Maar nu geef ik de les die je leraar moet geven...