Hoe kan ik iemand laten verdwijnen en verschijnen in een filmpje ?

Polleke01 schreef op 22.04.2012 om 13:59 uur

Hallo iedereen,

Kan iemand mij zeggen hoe ik een persoon die over een weg stapt kan laten verdwijnen en later, op een andere plek op die weg weer terug kan laten verschijnen ?

Ik werk met VDL 16 Plus en VDL MX Premium. BS is Windows XP Pro.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Polleke

Reacties

Cinecor schreef op 22.04.2012 om 16:25 uur

Dat kan door gebruik te maken van een shot van de weg waar de persoon niet op te zien is. Van de shots waar hij wel te zien is maak je inserts die je in de montage van een in- en uitfade voorziet. Het zal duidelijk zijn dat je bij het maken van de opnamen hiermee rekening houdt en natuurlijk volkomen stabiel gedraaid moet worden. Dat betekent dus op een tripod.

 

Polleke01 schreef op 22.04.2012 om 19:40 uur

Bedankt cinecor, maar ik kan die weg niet meer filmen, want die is in Sicilië en daar ga ik dit jaar niet meer naar toe. Het is te ver rijden.

Kan jij mij ook vertellen hoe ik een 2de scherm moet aansluiten om die als previeuwmonitor te gebruiken ?

Alvast bedankt.

Polleke

Cinecor schreef op 23.04.2012 om 09:53 uur

Bedankt cinecor, maar ik kan die weg niet meer filmen, want die is in Sicilië en daar ga ik dit jaar niet meer naar toe. Het is te ver rijden.

Kan jij mij ook vertellen hoe ik een 2de scherm moet aansluiten om die als previeuwmonitor te gebruiken ?

Alvast bedankt.

Polleke

Voor het aansluiten van een tweede monitor op de pc moet je een daarvoor geschikte grafische kaart in de pc hebben zitten (twee aansluitingen dus). De rest is dan een kwestie van instellen, dat meestal wel kan in Windows zèlf of anders in de bij de kaart geleverde software. De interface van Magix is heel gemakkelijk naar eigen verkiezing over de twee monitoren te verdelen. Wil je nog méér (zoals ik heb samengesteld), dan is een tweede (eenvoudige) kaart met een HDMI aansluiting een goede mogelijkheid om er een HDTV als 3e monitor op aan te sluiten. De preview kan je dan in hoge kwaliteit op je TV zien en je kan één van de twee andere monitoren gebruiken om er full screen de arranger op te zetten. Dan kan je over de breedte van het scherm met zo'n 20 tracks werken. Op de laatste monitor kan dan de mediapool worden geplaatst. Handig als je de thumbnails flink groot wilt bekijken (vanaf versie MX mogelijk). Bovendien blijft er dan wat "ruimte" over om er bijv de audiomixer (toets M) op te plaatsen.

FransS schreef op 25.04.2012 om 15:07 uur

Hoi Polleke,

Als je heel goed in routoeseren bent en dat kan jij dat weet ik,dan maak je een foto op de tijdlijn en breng  die in een fotoprogramma, waar de man nog net op de weg staat je poetst hem weg en kijk dan eens of het lukt wat je wil.

Suc6 Frans S .xx

Polleke01 schreef op 26.04.2012 om 17:12 uur

Dat kan door gebruik te maken van een shot van de weg waar de persoon niet op te zien is. Van de shots waar hij wel te zien is maak je inserts die je in de montage van een in- en uitfade voorziet. Het zal duidelijk zijn dat je bij het maken van de opnamen hiermee rekening houdt en natuurlijk volkomen stabiel gedraaid moet worden. Dat betekent dus op een tripod.

 

Hoy Cinecor,

Sorry voor mijn onwetendheid, maar hoe maak ik een insert ?

groetjes,

Polleke

Cinecor schreef op 27.04.2012 om 11:05 uur

Dat kan door gebruik te maken van een shot van de weg waar de persoon niet op te zien is. Van de shots waar hij wel te zien is maak je inserts die je in de montage van een in- en uitfade voorziet. Het zal duidelijk zijn dat je bij het maken van de opnamen hiermee rekening houdt en natuurlijk volkomen stabiel gedraaid moet worden. Dat betekent dus op een tripod.

 

Hoy Cinecor,

Sorry voor mijn onwetendheid, maar hoe maak ik een insert ?

groetjes,

Polleke

De term "insert" wordt o.a. gebruikt voor shots die op een opvolgende track in de montage worden gezet. Die "dekken" dan de onderliggende shots af. In het onderhavige geval: Je plaats dus twee shots, die exact met hetzelfde camerastandpuint (op tripod) zijn opgenomen, maar waarvan de één mèt en de ander zonder de persoon is opgenomen, boven elkaar. Het shot (de insert) met de persoon kan je zodanig knippen of in- en uitfaden, dat de persoon verdwijnt en/of tevoorschijn komt. Waar de insert ontbreekt wordt immers het "lege" beeld" actief.

 

Polleke01 schreef op 27.04.2012 om 15:11 uur

Dat kan door gebruik te maken van een shot van de weg waar de persoon niet op te zien is. Van de shots waar hij wel te zien is maak je inserts die je in de montage van een in- en uitfade voorziet. Het zal duidelijk zijn dat je bij het maken van de opnamen hiermee rekening houdt en natuurlijk volkomen stabiel gedraaid moet worden. Dat betekent dus op een tripod.

 

Hoy Cinecor,

Sorry voor mijn onwetendheid, maar hoe maak ik een insert ?

groetjes,

Polleke

De term "insert" wordt o.a. gebruikt voor shots die op een opvolgende track in de montage worden gezet. Die "dekken" dan de onderliggende shots af. In het onderhavige geval: Je plaats dus twee shots, die exact met hetzelfde camerastandpuint (op tripod) zijn opgenomen, maar waarvan de één mèt en de ander zonder de persoon is opgenomen, boven elkaar. Het shot (de insert) met de persoon kan je zodanig knippen of in- en uitfaden, dat de persoon verdwijnt en/of tevoorschijn komt. Waar de insert ontbreekt wordt immers het "lege" beeld" actief.

 

Bedankt cinecor, het is mij gelukt, maar nu wil ik een shot gebruiken waarin 2 personen naast mekaar lopen en moet de ene persoon verdwijnen en de andere verder gaan en daarna omgekeerd. Kan dat ook ? En zo ja, hoe moet ik dan die 2 personen scheiden ?

Cinecor schreef op 28.04.2012 om 14:13 uur

Dat kan door gebruik te maken van een shot van de weg waar de persoon niet op te zien is. Van de shots waar hij wel te zien is maak je inserts die je in de montage van een in- en uitfade voorziet. Het zal duidelijk zijn dat je bij het maken van de opnamen hiermee rekening houdt en natuurlijk volkomen stabiel gedraaid moet worden. Dat betekent dus op een tripod.

 

Hoy Cinecor,

Sorry voor mijn onwetendheid, maar hoe maak ik een insert ?

groetjes,

Polleke

De term "insert" wordt o.a. gebruikt voor shots die op een opvolgende track in de montage worden gezet. Die "dekken" dan de onderliggende shots af. In het onderhavige geval: Je plaats dus twee shots, die exact met hetzelfde camerastandpuint (op tripod) zijn opgenomen, maar waarvan de één mèt en de ander zonder de persoon is opgenomen, boven elkaar. Het shot (de insert) met de persoon kan je zodanig knippen of in- en uitfaden, dat de persoon verdwijnt en/of tevoorschijn komt. Waar de insert ontbreekt wordt immers het "lege" beeld" actief.

 

Bedankt cinecor, het is mij gelukt, maar nu wil ik een shot gebruiken waarin 2 personen naast mekaar lopen en moet de ene persoon verdwijnen en de andere verder gaan en daarna omgekeerd. Kan dat ook ? En zo ja, hoe moet ik dan die 2 personen scheiden ?

 

Als de personen zich in het beeld niet gedeeltelijk "overlappen" zou het met split screen moeten kunnen, doch in elk geval zeker met toepassing van een masker. Het zou te ver voeren om de werkwijze daarvan hier uit te leggen, maar wellicht dat je op YouTube daarvan tutorials kan vinden. Uiterard is dat ook in de pdf-handleiding terug te vinden. Je zou het ook bij het volgen van een cursus van Magix kunnen  vragen. Of lid worden van een film-en videoclub in de buurt, waar altijd veel kennis over dit soort zaken wordt uitgewisseld.