hoe kan ik best een videoafragment maken waarin 4 verschillende beelden tegelijkertijd afspelen?

ikon-ikon schreef op 24.12.2011 om 14:02 uur

beste,

 

ik werk (nog niet lang) met VDL16.  Ik zou graag een videofragment creëren waarbij het uiteindelijke videobeeld   (bijvoorbeeld) 4 bewegende beelden weergeeft. (elk in afzonderljik kader)

Ik weet niet of dit mogelijk is met VDL 16?

 

johan

 

Reacties

joopveraart schreef op 24.12.2011 om 14:47 uur

Hallo,

 

zet eerst je beelden onder elkaar, daarna kan je ze met het tapblad effecten-positie en groote op elke gewenste plaats zetten

RiViS schreef op 24.12.2011 om 15:03 uur

Hallo Johann,

Dat kan via Effecten (tabblad Effecten in de mediapool).

Als het 4x hetzelfde beeld moet zijn: kies Effecten/ Designelementen/ Collages en maak daar een keuze uit de vele mogelijkheden.

Als het 4 verschillende beelden moeten zijn, zet dan de 4 fragmenten onder elkaar op de tijdlijn. Je ziet eerst alleen de onderste, selecteer die met een muisklik. Kies Effecten/ Bewegingseffecten/ Positie-grootte. Als er nog geen streepjeskader (met oranje blokjes) om het beeld zit, klik dan op Bewerken in het schermpje rechtsboven. Nu kun je met de muis één van de blokjes (b.v. rechtsonder) schuin naar boven slepen tot het midden. Het volgende beeld verschijnt, klk er op en doe hetzelfde maar nu vanuit een andere hoek, enz., tot je ze alle 4 gehad hebt. Misschien moet je er tijdelijk eentje wat naar rechts op de tijdlijn schuiven om hem zichtbaar te maken.

Je hebt het ook nog over kaders, die kun je aanbrengen via Effecten/ Designelemente/ Beeldobjecten/ Lijsten. Dat kun je evt ook 4x doen en dan verkleinen via de zelfde bewerking als boven.

groet,

Rijk

PS: mijn antwoord is gebaseerd op VdL17, ik denk dat in 16 niet (veel) anders is

PS2: @Joop: we waren blijkbaar vrijwel gelijktijdig aan het antwoorden, het was niet mijn bedoeling je te corrigeren of zo, ik zag het pas na het plaatsen van mijn antwoord...

 

RiViS schreef op 26.12.2011 om 21:27 uur

Zet 3 filmfragmenten achter elkaar op de tijdlijn. Sleep nu met de muis b.v. collage nr 13 naar het eerste fragment, tot in het videodeel (je ziet de muiswijzer veranderen in een rechthoek: laat dan los) nu staan de 3 fragmenten onder elkaar en bij het afspelen verschijnen ze naast elkaar.

groet,

Rijk

 

PS, misschien klopt mijn nummering niet (ik heb 16 niet meer staan)