Hoe het begin van het stukje van lange video copieren

fonteyne-stephane schreef op 03.04.2017 om 18:41 uur

Hallo,

Ik heb een video fragment van 9 minuten maar dat is twee keer een herhaling. De bedoeling is dat ik het stukje die 3:45 duurt van die lange video eruit knippen en deze te kunnen plakken (kopieren) in een nieuw fragment via het aangemaakte project.

Ik heb al van alles geprobeerd maar ik krijg dat stukje er gewoon niet uit. Kan iemand in stappen uitleggen wat ik moet doen om deze taak te verwezenlijken?

Ik gebruik MAGIX Video Deluxe v2015 (32-bit)

Ik draai onder Windows 7 Professional

Met vriendelijke groet

Stephane

Reacties

RiViS schreef op 03.04.2017 om 20:57 uur

Hallo Stephane,

Welkom op het forum.

We beginnen met het markeren van het te verplaatsen stuk. Dit gaat het gemakkelijkst in de Tijdlijn modus (zie pijl 1).

Plaats de afspeelmarker op het begin van het te verplaatsen deel (pijl 2), maak een knip, dat kan met het schaartje (pijl 3) of met de toets T. Verplaats nu de marker naar het einde van het te verplaatsen deel (bij voorbeeld bij pijl 4) en geef weer een knip. Selecteer daarna met ingedrukte muisknop het stuk tussen de 2 knippen. Toets nu Ctrl C (copieer). Maak een nieuwe film, dat doe je door te klikken op het plusje boven de tijdlijn (pijl 5). Als je nu toetst Ctrl V (plakken) dan zie je dat het stuk film in je nieuwe film is geplaatst. Ga terug naar de eerste film door op de tab er van te klikken (b.v. pijl 6), je ziet dat het stuk film nog steeds is geselecteerd (anders even opnieuw selecteren). Verwijder dit stuk nu met de toets Delete. Als het goed is schuift de rest van de film weer netjes aan, zodat je geen gat hebt.

Je hebt nu éen project met twee films er in. Die kun je per stuk exporteren, als je wilt. Je hoeft dus niet perse een nieuw project te maken. Als je ze wel in afzonderlijke projecten wilt hebben, sla dan het project 2 keer op onder een verschillende naam. Verwijder daarna uit elk project één van de films.

groet,

Rijk

fonteyne-stephane schreef op 05.04.2017 om 21:19 uur

Hallo,

Ik heb het geprobeerd maar ik vind het schaartje wel niet. Kan je mij eens de stappen zeggen of tonen in een video hoe je het doet. Ik heb wel Video Deluxe 2015 (32-bit staan) op mijn computer en draai onder Windows 7 Professional.

De stukken knippen en daarna plakken dat lukt ook niet in het nieuwe project

Ik heb het dringend nodig want moet heel wat lange video's in kleine stukjes knippen en dan deze geknipte stukjes in een nieuwe film van een het project zetten en deze dan opslaan zodat ik het gewenste resultaat heb.

Met vriendelijke groet

Stephane

RiViS schreef op 06.04.2017 om 17:23 uur

Hallo Stephane,

Ik meen toch het schaartje duidelijk te hebben aangegeven, kijk naar pijl nr 3 in het screenshot van 03-04.De pijlpunt wijst naar het schaartje. Met een muisklik op het schaartje maak je een knip op de plaats van de afspeelmarker (zie pijl nr 2). In plaats van het schaartje kun je ook de toets T gebruiken, wel zo handig! Telkens als je toets T aantikt maakt het programma een knip op de plaats waar de afspeelmarker staat.

Nu het knippen en plakken. Ik gebruik onderstaand screenshot als voorbeeld:

Stel: Je hebt een stukje film gereserveerd door op de plaatsen van pijl 1 en pijl 2 een knip te maken. Nu moeten we eerst dit stuk activeren. Je kunt dat doen door, met ingedrukte Ctrl toets, elke clip aan te klikken die tot dat stuk film hoort. Ze worden allemaal geel (dit is in VdL 2016, misschien is de kleur in VdL 2015 iets anders...). Dit is goed te doen met weinig clips, maar als het er wat meer zijn kun je ook het stuk film ineens activeren door er met ingedrukte linker muistoets over heen te bewegen. Dit laat ik zien met de rode rechthoek in het screenshot. Zet eerst de muiswijzer op de plek van pijl 3. Houd de linker muistoets ingedrukt en beweeg daarna de muiswijzer naar pijlpunt 4. Laat nu los, De geselecteerde clips zijn nu weer geel. Opmerking: De rechthoek die je maakt is in VdL niet rood maar hij is wit gestreept. Deze laat zich echter niet vangen in een screenshot, dus heb ik hem in Paint rood getekend.

Nu druk je op de Ctrl toets en houd die ingedrukt, druk daarna ook op de toets C. Dit is een shortcut voor het commando: Kopiëren, kortweg Ctrl+C. Het stuk film is nu gekopiëerd naar het klembord op je PC. Ga nu naar de film waarin het stuk geplakt moet worden. Met een musklik op het pusje bij pijlpunt 5 kun je desgewenste een nieuwe film toevoegen. Zet de afspeelmarker op de plaats waar het stukje moet beginnen en toets nu Ctrl+V (dus: Ctrl toets ingedrukt houden terwijl je de letter V typt). Dit is de shortcut voor Plakken.

Hopelijk is het nu duidelijk.

Groet,

Rijk

PS: wij zijn allemaal amateur medegebruikers van Magix programma's en geven de antwoorden in onze vrije tijd. Dat doen we graag. Maar we zijn niet zo gevoelig voor: "ik heb het dringend nodig..." Het moet wel leuk blijven...