HEVC werkt niet goed na betaalde activatie

Bart-BVR schreef op 13.07.2018 om 12:00 uur

Voor VDL 2016 Premium moest ik de HEVC-codec betaald activeren (€ 4,95). Gedaan, activatiecode ingevoerd, is geaccepteerd. Na opnieuw opstarten van de montagelaptop (W10 - Lenovo Y700 met Intel i7 + NVIDIA GTX 960M) importeert VDL de video's met HEVC wel, maar alleen het geluid; het beeld blijft zwart. Ook bij aanvinken automatisch aanmaken frametable. Ik heb alles geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Dezelfde video laat zich wel afspelen in VLC en converteren met Handbrake, dus hij is niet corrupt. De klantenservice via het telefoonnummer in Hilversum is een lachertje, dus nu leg ik de vraag aan jullie voor: wat moet/kan ik doen om het wel werkend te krijgen?

Reacties

mi-bo schreef op 13.07.2018 om 12:33 uur

Bart,

na dat U het project heeft bewerkt en geëxporteerd, waarin wordt het dan afgespeeld,

Als Uw montage laptop geen HEVC kan afspelen is het correct dat U alleen geluid hoort en geen beeld.

Exporteer het op een externe schijf en speel het af op een TV die geschikt is voor HEVC.

Mvg

Michael

Bart-BVR schreef op 13.07.2018 om 12:46 uur

@mi-bo

Beste mi-bo, dank voor de snelle reactie, maar dat is het probleem niet. Het gaat om het importeren van een video opgenomen met HEVC-codec (afkomstig van een iPhone). Ik kan de video probleemloos afspelen met VLC, ook met de W10 player 'Films en tv' en zelfs converteren met HandBrake. Maar toen ik dezelfde video voor een montage wilde importeren in VDL 2016 Premium kwam aanvankelijk de melding over de betaalde activatie van €4,95. Dat heb ik gedaan en de activering werd geaccepteerd. Alleen: de video wordt nu wel geïmporteerd (zonder foutmeldingen) maar het beeld blijft zwart en er is alleen geluid. Alle tutorials al bekeken en settings geprobeerd maar niets werkt. Dus: waarom werkt het importeren van een video opgenomen met HEVC-codec niet zoals het moet?

mi-bo schreef op 13.07.2018 om 13:10 uur

@Bart-BVR,

Dit had ik al begrepen dat U met een IPhone had gefilmd.

Ik moet U een antwoord schuldig blijven, een optie maak een ticket aan,( wel inloggen met e-mail adres en wachtwoord bekend bij MAGIX)

MAGIX vdl 2016 Prem was het eerste pakket met de mogelijkheid importeren HEVC.( misschien zit daar het probleem ).

via https://support2.magix.com/customer/.

Daar zitten de Expert die U precies uit kunnen leggen, hoe U het beste kunt handelen.

Mvg

Michael

Bart-BVR schreef op 13.07.2018 om 13:20 uur

@mi-bo

Dank mi-bo, ik ga ook daar mijn vraag stellen. En als ik een oplossing weet zal ik het antwoord hier posten.

Gr! Bart

Edit 1: vraag neergelegd bij support, ben benieuwd

Edit 2: Een vriendelijk forumlid gaat kijken of een proeffilmpje bij hem hetzelfde probleem geeft

mi-bo schreef op 13.07.2018 om 15:06 uur

@Bart-BVR,

Bart,

ik ben ook erg benieuwd wat de reactie van MAGIX SUPPORT is.

En kan het later als feedback gebruikt worden.

Mvg

Michael

Bart-BVR schreef op 14.07.2018 om 16:04 uur

Dit zijn de eigen bevindingen tot nu toe, mede met hulp van forumlid Bol, waarvoor hartelijk dank!

VDL 2016 Premium kan nog niet overweg met bepaalde nieuwe .mov video's in H.265, zowel bij mij als bij Bol dezelfde ervaring. Ik heb de trial van VDL 2018 Premium geïnstalleerd en die importeert het betreffende materiaal wel.

Het filmmateriaal wat in VDL 2016 niet wil laden is afkomstig van een nieuwe iPhone. Er wordt op de site van Magix vermeld bij editie 2018: "NIEUW! Chroma-key compleet" en "Opnames van smartphones, digitale camera's of zelfs moderne camcorders met 10-bit HEVC". Het probleem zit waarschijnlijk in één of allebei de onderstreepte delen (zie: https://www.magix.com/nl/video/movie-edit-pro/).

QuickTime 7.7.8 kan het bestand als enige player niet afspelen (geen beeld wel geluid, net als in VDL 2016 -> QT wil extra software hebben en die blijkt bij doorklikken niet meer te bestaan), terwijl onderstaande players en/of converters het wel aankunnen, allen geïnstalleerd op dezelfde W10 machine:

- Windows Media Player (W10 app)
- Films en tv (W10 app)
- Foto's (W10 app)
- VLC
- Handbrake (converteren)
- Windows Movie Maker (oud, afspelen en conversie)
- Photo Gallery (oud)

Vermoedelijk kunnen bovenstaande players meeliften op de x265 codec die gebruikt wordt door VLC en Handbrake.

Ik ben nu de installatiemappen van 2016 en 2018 aan het vergelijken om te zien of er wellicht met een trucje iets de verzinnen is. Maar vooralsnog zal ik eerst moeten converteren alvorens te kunnen monteren. Wonderlijk genoeg doet het oude Windows Movie Maker dat beter dan Handbrake, met een uitstekende kwaliteit in MP4.

Misschien heeft Magix Support nog een oplossing, maar volgens mij is het antwoord of upgraden naar editie 2018 of de betreffende filmpjes eerst converteren.

Wordt vervolgd (hoop ik)...

PS: Er zijn meer mensen met hetzelfde probleem: https://www.magix.info/de/forum/problem-vdl-2016-premium-import-hevc-von-iphone7--1196644/